سازمان برنامه و بودجه اعتباری برای پرداخت بدهی ایران به پایگاه‌های علمی در نظر بگیرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار جداگانه‌ای را برای پرداخت بدهی ایران به پایگاه‌های علمی در نظر بگیرد.

محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به موضوع بدهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پایگاه‌های علمی دنیا و قطع ارتباط آنها با برخی از دانشگاه‌های ایران اظهار کرد: بنده از زمان گرفتن تصدی وزارت بارها این موضوع را پیگیری کرده‌ام. 

وی با بیان اینکه سایر نهادها باید در تامین بودجه بدهی دانشگاه‌ها به پایگاه‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را یاری کنند، تصریح کرد: امیدواریم سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبار و بودجه‌ای جداگانه را برای پرداخت این بدهی و حل مشکل در اختیار وزارت علوم،تحقیقات و فناوری قرار دهد.

زلفی گل درباره اینکه اگر این بودجه تامین نشود و همچنان این پایگاه‌های علمی با ایران همکاری نکنند، تکلیف دانشجویان به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی چه می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم این بودجه تامین شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این پرسش که میزان بدهی ایران به پایگاه‌های بین‌المللی داده مقالات چقدر است، گفت: اجازه دهید این میزان بدهی رسانه‌ای نشود چرا که به حل مشکل کمکی نخواهد کرد. 

گفتنی است به گفته عبدالساده نیسی مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ماجرای بدهی ایران به پایگاه‌های داده مقالات از دولت نهم و با شروع نوسانات ارز آغاز شده و در حال حاضر هم این بدهی‌ها انباشته شده است. این موضوع باعث شده است که بسیاری از این پایگاه‌های بین‌المللی علمی ارتباط خود را با دانشگاه‌های ایران قطع کنند. طبق قانون قراردادها بین پایگاه‌های علمی و دانشگاه به دلار منعقد می‌شود و از آنجا که بودجه دانشگاه‌ها در ایران به ریال پرداخت می‌شود، بنابراین طبیعتاً دانشگاه‌ها نمی‌توانند بودجه‌های لازم را تأمین کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =