انتشار ۴۵۰ هزار مقاله ISI توسط ایران در ۲۰ سال گذشته

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بر اساس گزارش استنفورد در ۲۰ سال گذشته، ۴۵۰ هزار مقاله ISI از سوی محققان جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است‌.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسن قدسی پور رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی برق که ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: در چرخه توسعه متخصصان سه مرحله را اساسی می‌دانند؛ نخست تولید علم، دوم انتشار و سوم بهره‌برداری است‌.

دانشگاه‌های ایران آمادگی پژوهش‌های نیاز محور را ندارند/ مقاله‌نویسی اولویت مراکز علمی

وی افزود: تولید علم در دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد. بر اساس گزارش استنفورد در ۲۰ سال ۴۵۰ هزار مقاله ISI از سوی محققان جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است‌. 

قدسی پور با اشاره به این که تولید علم به تنهایی کافی نیست، انتشار و گسترش آن هنگام بسیار مهم است که از رهگذر کنفرانس‌ها و همایش ها اتفاق می‌افتد، گفت: مجلات هم ابزار دیگری هستند که به انتشار علم کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های محقق شده بین دانشگاه و صنعت نشان‌دهنده رسیدن ما به بهره‌برداری است. هر چند در این زمینه مشکلاتی وجود دارد؛ اما ارتباط تا حد خوبی هم برقرار شده است.

مارپیچ سه‌گانه دولت، صنعت و دانشگاه

حمید بهروزی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که همراه اول در راستای شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت اقدامات موثری انجام داده است، اظهار کرد: نوآوری و توسعه فناوری به ندرت خاصی فعالیت انفرادی نهادی خاص است. دولت، صنعت و دانشگاه مارپیچ سه گانه‌ای است. در این مارپیچ سه گانه رابطه دانشگاه و صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: در همه دوره‌هایی که کنفرانس مهندسی برق برقرار شده، صنعت از این کنفرانس حمایت کرده است.

بهروزی با اشاره به این که یکی از حلقه‌های مفقوده این ارتباط این است که در برخی موارد پروژه‌ها بر اساس کنفرانس‌های جهانی تعریف می‌شود، گفت: انجام این پروژه‌ها هم ضروری هستند؛ اما لازم است که شناخت بیشتری از مشکلات صنعت در ایران پیدا کنیم. برخی شرکت‌ها مانند سامسونگ یا هواوی همکاری‌های بسیار نزدیکی با دانشگاه‌ها دارند. مشابه این ارتباط در ایران بین همراه اول و ایرانسل و دانشگاه‌ها در حال شکل‌گیری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: سامسونگ با ۱۴۰۰ دانشگاه ارتباط دارد و بدون شک این ارتباط به پیشرفت شرکت می‌انجامد. همراه اول در تلاش است که در چند حوزه مانند حمایت‌ از پایان‌نامه‌های دانشگاهی، کارآموزی، نوآوری باز، حمایت از نخبگان، حمایت از رویدادهای علمی و پژوهشی و ظرفیت‌های شتابدهی با دانشگاه‌ها همکاری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =