شیوه فعلی اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری خلاف قانون است

دبیرکل خانه پرستار گفت: مطالبه جامعه پرستاری این است که خدماتش همچون سایر گروه‌های پزشکی با مدل فی فور سرویس تعرفه‌گذاری شود. این شیوه تعرفه‌گذاری خلاف قانون است.

محمد شریفی‌مقدم؛ دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در انتقاد به نحوه اجرای تعرفه‌گذاری پرستاری گفت: مشکلات حوزه پرستاری ریشه‌ای است و مسئولان به هیچ کدام توجه ندارند. قانون تعرفه‌گذاری سال ۸۶ تصویب و مطالعات بسیاری برای آن انجام شد؛ مطالبه جامعه پرستاری هم اجرای آن قانون بود اما آنچه سال گذشته تصمیم به اجرای آن گرفتند، با قانون فاصله دارد.

درآمد کلی تعرفه پرستاری ۷۵ درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه هدف قانون سال ۸۶ کم کردن اختلاف در پرداخت‌های تبعیض‌آمیز بود، افزود: خدمات پزشکان تعرفه‌گذاری شده بود و پرستاران درصدی از آن رقم را می‌گرفتند که بسیار کم بود. اختلاف بین پزشکان و پرستاران در دریافتی تحت عنوان کارانه چندین برابر بود.

شریفی‌مقدم توضیح داد: تعرفه‌گذاری فرمولی دارد و براساس آن باید بررسی کنند که خدمت ارائه شده چقدر برای بیمار و چقدر برای فرد خطر دارد و ضریبی برای آن مشخص کنند. با درنظر گرفتن این موارد و زمان مورد نیاز و اینکه چه کسی خدمت را ارائه می‌دهد، تعرفه‌گذاری یا ارزش‌گذاری آن انجام و تبدیل به ارزش ریالی می‌شود. قانون‎‌گذار صراحتا اعلام کرده که خدمات باید به این شکل ارزش‌گذاری شوند اما وزارت بهداشت با همکاری نظام پرستاری تمام اقدامات کارشناسی شده را کنار گذاشتند وروش خود را اعمال کردند.

وی ادامه داد: مدل پرداخت در دنیا تحت عنوان فی فور سرویس شناخته می‌شود که تعرفه‌گذاری گروه پزشکی هم بر همین مبنا انجام شده است اما برای تعرفه‌گذاری پرستاری از این مدل استفاده نمی‌کنند. مسئولان گفتند که نمی‌توانیم خدمات پرستاری را ریز کنیم و به قول خودشان خدمات را تجمیع کردند.

دبیرکل خانه پرستار درخصوص شیوه تعرفه‌گذاری فعلی توضیح داد: برای خدماتی که گروه پرستاری در ۲۴ ساعت به هر بیماری به ازای هر تخت، ارائه می‌دهند، ۹۰ هزار تومان درنظر گرفته‌اند. در نظر داشته باشید که بیماران بیشترین خدمات را از پرستاران می‌گیرند و در شیفت‌های مختلف به بیمار رسیدگی می‌کنند. از طرفی این مبلغ برای یک گروه پرستاری که شامل پرستاران سه شیفت، سرپرستار و بهیار می‌شود، درنظر گرفته  شده است که درواقع توهین به پرستار است.

وی ادامه داد: از این مبلغ هم ۱۴ درصد برای سهم آموزش، اداری و مدیران بیمارستان کسر می‌شود. ۱۰ درصد هم که برای مالیات کسر می‌کنند. درواقع از همان تعرفه درنظر گرفته شده، ۲۴ درصد کسر شده و مابقی میان گروه پرستاری توزیع می‌شود. در سال جاری هم پس از اعتراض‌های متعدد این مبلغ به ۱۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. آیا ارزش خدماتی که پرستار در یک شیفت به بیمار ارائه می‌دهد، این شکل پرداخت است؟

شریفی‌مقدم بیان کرد: ما پیش‌بینی کرده بودیم که جامعه پرستاری به این روند اعتراض کنند و در هفته‌های گذشته هم بیش از ۱۰ تجمع در سراسر کشور انجام شده است. در مجوع افزایش دریافتی یک پرستار از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان در بهترین حالت است. البته این هم به تامین منابع بستگی دارد. وی اضافه کرد: محل تامین منابع بیمه‌ها هستند که ممکن است بیمه‌ها هم در پرداخت بدقولی کنند. اختلاف کارانه پرستار و پزشک بسیار است و برای مثال پزشک در یک بخش ۱۴۰ میلیون و پرستار همان بخش یک میلیون تومان دریافت می‌کنند.

دبیرکل خانه پرستار تاکید کرد: هدف قانون‌گذار کاهش اختلاف بین دریافتی پزشک و پرستار بود اما با این روش بین دریافتی خود پرستاران هم اختلاف ایجاد شده است و حالا وزارت بهداشت سعی در جبران این اختلاف دارد اما مطالبه جامعه پرستاری این است که خدماتش همچون سایر گروه‌های پزشکی با مدل فی فور سرویس تعرفه‌گذاری شود. این شیوه تعرفه‌گذاری خلاف قانون است و بهانه هم کمبود منابع است. 

انتهای پیام /

کد خبر: 1180838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =