مجبوریم برای رهایی از بیکاری به مشاغل کاذب رسمیت دهیم/ ابعاد اجتماعی شناسنامه‌دار کردن دست‌فروشان

استاد جامعه‌شناسی گفت: ما با اقلیت زیادی از نیروی بدون کار مواجهیم که شغلی برای آن‌ها تعریف نشده؛ بنابراین مجبوریم به شغل‌های کاذب رسمیت دهیم تا از معضلات ناشی از بیکاری برای جوانان کم کنیم.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز درباره طرح ساماندهی دستفروشان شهر تهران اظهار کرد: با توجه به نرخ ۱۱ درصدی بیکاری در کشور، چنین طرح‌هایی برای نیروی کار ساده و به عبارتی غیر متخصص، ضمن کم کردن آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری می‌تواند مجرایی جهت کسب درآمد باشد.

رئیس‌زاده: کمبود نیروی بهداشت و درمان در تمام دنیا جدی است

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن مکان‌های خاصی در ناحیه‌ها و مناطق مختلف برای فروش اجناس توسط دستفروشان ضمن کمک به کسب روزی حلال، از ازدحام در محل عبور و مرور شهروندان و بی‌نظمی در معابر و خیابان‌ها جلوگیری می‌شد.

قرایی‌ مقدم گفت :کوتاهی دولت، توزیع ناعادلانه ثروت، بذل و بخشش‌های ناروا و... از عوامل اصلی ایجاد شغل کاذب بوده است. اکنون ما با اقلیت زیادی از نیروی بدون کار مواجهیم که شغلی برای آن‌ها تعریف نشده؛ بنابراین مجبوریم به شغل‌های کاذب رسمیت دهیم تا از معضلات ناشی از بیکاری برای جوانان کم کنیم.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی با اشارهبه نیاز کشور به رشد نرخ موالید اضافه کرد: مسئله کار محور اصلی است و باید برای فرزندان این کشور شغل طراحی شود. جای سوال است که دولت چه اقدام مثبتی ممانعت از روی آوردن نیروی فعال به شغل کاذب داشته است. تا چه حدی بیکاری رفع شده، کارخانه‌ها راه افتاده و همه از حداقل معیشت برخوردارند. این‌ها مسائلی است که دولت  باید نسبت به پاسخگو باشد.

وی افزود: حاکمیت برای تربیت یک نیروی متخصص حدود ۲ میلیارد و برای یک نیروی ساده حداقل ۳۰۰ میلیون هزینه می‌کند که اگر با تعریف درست شغل از این نیروی متخصص در صنعت، ساختمان، کشاورزی و ... استفاده می‌کردیم، شاهد از بین رفتن این هزینه‌ها نبودیم و مسئله امروز ما شغل کاذب نبود.

قرایی با اشاره به تجربه ناموفق ساماندهی کولبران و سوخت‌بران که معایب و تبعات اجتماعی به همراه داشت، مطرح کرد: آنچه در مسئله سوخت و کولبری مشکل ایجاد کرد، فقدان الگوی پشتوانه برای طرح ساماندهی بود، ماباید در کنار این ساماندهی ها الگو داشته باشیم. الگو یعنی ایجاد شغل و برنامه‌ریزی برای جمعیت فعال ۱۱ الی ۵۰ سال تا شاهد روی آوردن جوانان به شغل کاذب نباشیم

استاد جامعه شناسی ضمن انتقاد به قرارگیری افراد  در مشاغل نامربوط به زمینه تخصصی خود افزود: در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳ به همراه جمعی از دانشجویان، ۱۰۵ هزار و ۴۷۳ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی کردیم. بسیاری از آن‌ها در رشته غیرتخصصی خود فعال هستند که این نیز معضل بزرگی است و به نقش حاکمیت و دولت بازمی‌گردد که زمینه را برای کار تخصصی فراهم نکرده‌اند.

وی بیان کرد: با این طرح شهرداری موافقم چون باید آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری کم شود و تا زمانی که شغل نداریم دستفروشان چاره ای جز دستفروشی ندارند.

خبرنگار: مریم حسنی

انتهای پیام/

کد خبر: 1181407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =