دانشگاه‌های بوشهر با مشکلات زیرساختی مواجه هستند/ فارغ‌التحصیلی ۷ میلیون دانش‌آموخته از دانشگاه آزاد

مسئولان در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر با اشاره به تعامل دانشگاه با بندر عسلویه به یادآوری کاهش وابستگی به شهریه در حوزه‌های فناوری و نوآوری پرداختند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد قربانی گلشن‌آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در سفر یکروزه خود به بوشهر در نخستین برنامه کاری در نشست هم‌اندیشی با کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر حضور یافت و از نزدیک با آنان گفت‌وگو کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در این نشست گزارشی از وضعیت فعلی دانشگاه ارائه و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در استان بوشهر قدمتی ۳۶ ساله دارد و در این مدت نزدیک به چهار دهه فعالیت خدمات ارزشمندی به جامعه استان ارائه کرده است.

سروش حیدری سنگستانی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی پاسخگوی ۴۰ درصد بار آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی استان بوشهر بوده است، گفت: عده‌ کثیری از مردم استان بوشهر و۸۰ درصد از مدیران و مسئولان استانی، دانش‌آموخته حداقل یک مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در تمامی واحدها و مراکز استان بوشهر از زمان تأسیس همواره در مسیر پیشرفت و توسعه قرار داشته است، افزود: دانشگاه در استان بوشهر در برهه کنونی با مشکلات عدیده زیرساختی مواجه است، اما با وجود این مشکل، با همت ارکان دانشگاه بسیاری از مشکلات مرتفع شده و جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در آخرین رتبه‌بندی سازمان سه پله ارتقاء یافته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، گزارشی از برخی فعالیت این دانشگاه در سنوات اخیر ارائه کرد و متذکر شد: بعد از گذشت ۳۶ سال از عمر دانشگاه در استان، نخستین پردیس دانشگاهی در عسلویه، قطب اقتصاد و انرژی کشور ایجاد و با استقبال خوب مدیران محلی و صنعتی و نیز داوطلبان آموزش عالی مواجه شده است.

حیدری سنگستانی با اشاره به برگزاری نخستین رویداد تخصصی عصر امید در عسلویه با رویکرد نفت و گاز و پتروشیمی اضافه کرد: ۷۰ درصد از گاز و ۴۰ درصد از درآمد ارزی کشور از این منطقه محقق می‌شود و دانشگاه با جدیت با این بخش صنعتی در حال تعامل است.

وی با تأکید بر اینکه بسترسازی مناسبی برای فعالیت‌های اقتصاد دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی‌های دانشگاه و ظرفیت‌های موجود دنبال بهره‌گیری از مزایای استان بوشهر و مواهب خدادادی هستیم که در این راه اقدامات مؤثری انجام گرفته است.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید واحدها و مراکز دانشگاه استان بوشهر در هر شهرستان متولی رفع مشکلات و معضلات منطقه باشند، ادامه داد: ایجاد نخستین درمانگاه در دانشگاه استان بوشهر، تولید و بسته‌بندی خرما، بسترسازی آبزی‌پروری، افزایش تعداد مدارس سما از ۱۷ به ۳۴ مدرسه، مشارکت شرکت‌ها و بخش‌های صنعتی عسلویه در برنامه‌های دانشگاه (۲.۵ میلیارد تومان) و ... از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در حال اجراست، ضمن اینکه بسیاری از مطالبات و دیون دانشگاه پرداخت و فشارها در این باره از دانشگاه کاسته شده است.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی هم در نشست هم‌اندیشی با دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، سخنان خود را به دو بخش پاسخگویی به موارد مطرح شده در جلسه و بخش دوم، انتظارات سازمانی تقسیم کرد و گفت: برای همه ما افتخار بزرگی است که بخش اعظمی از مدیران و مسئولان ملی و استانی، دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی هستند که این خود ظرفیتی فاخر برای تحقق اهداف والای دانشگاه است.

قربانی گلشن‌آباد با بیان اینکه ۷ میلیون دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی دانش‌آموخته شده‌اند، اظهار کرد که این مهم می‌طلبد واحدهای دانشگاهی مجمع یا کانونی برای دانش‌آموختگان ایجاد کنند تا از این ظرفیت بی‌نظیر بهره گرفته شود.

وی با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و سند آمایش استانی، توضیح داد: آمایش در حقیقت درک و فهم از شرایط محیطی و اکوسیستم پیرامون است که باید دید نقش و سهم ما از مواهب پیرامونی چیست؟

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه و سند پشتیبان دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر تأکید کرد: استان بوشهر به‌دلیل قرارگیری در ساحل راهبردی خلیج فارس به طول ۹۰۰ کیلومتر، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر عظیم نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، تأسیسات نفتی خارک ـ که جزء اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین پایانه‌های صدور نفت کشور است - کشاورزی، نخل‌داری، وجود نیروگاه اتمی بوشهر و ... ظرفیت بی‌نظیری دارد که بوشهر را تبدیل به پایتخت انرژی کشور کرده و لازم است دانشگاه با درک این محیط، خود را همساز و همسو کرده و نسبت به ارایه بسته‌های سیاستی و مأموریتی اقدام کند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: در سند پشتیبان تدوین برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر، عمده این مطالب وجود دارد. سؤال این است که ما اکنون کجای این سند تحول و تعالی و سند پشتیبان هستیم؟ و کجا و چگونه باید برویم؟ و موانع پیش رو کجاست؟ بنابراین سند، نقشه عملیاتی است و لازم است همت ما مصروف تحقق آن باشد.

قربانی گلشن‌آباد با تأکید بر اینکه امروز دانشگاه تعاملات مطلوبی با سایر دستگاه‌ها، نهادها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشور دارد، گفت: معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه خود را مکلف و موظف می‌داند این سرمایه ارتباطی و اجتماعی خودش را در اختیار واحدها قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: یکی از برنامه‌های فاخر دانشگاه، ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی است که با توجه به وجود نیروی علمی، فنی و مهندسی، این امر به‌زودی محقق می‌شود و مهم‌تر از ساخت مسکن برای همکاران عزیز، دانشگاه آزاد اسلامی با اتکا به توان علمی و اجرایی، صنعت ساختمان را در کشور متحول و متعالی کرده و تمامی رشته‌های مرتبط با حوزه مسکن را فعالتر خواهد می‌کند.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی بی‌نظیر است و در این چند سال اخیر با مدیریت جهادی و تحولی در تمامی حوزه‌ها و بخش‌ها، ارتقای کمّی و کیفی پیدا کرده است.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: با وجود کاهش دانشجو در کشور و نظام آموزش عالی با روند افزایش دانشجو مواجه  بودیم. در حوزه فناوری و نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، وابستگی به شهریه تا حدود بسیار زیادی کاهش یافته است.

قربانی گلشن‌آباد گفت: در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی اتفاقات مبارکی رخ داده و در تأسیس و ارتقای کیفی مدارس سما و نیز دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، تحول شگرفی رخ داده است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در سفر یک روزه به بوشهر از واحد دلوار بازدید کرد و حضور در شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و دیدار با استادان بسیجی را در برنامه کاری خود دارد.

در ادامه این نشست هم‌اندیشی، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر مواردی را به‌عنوان مطالبات بیان کردند که موضوعاتی چون دریافت مطالبات بنیاد شهید، گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی، تسریع در ساخت و ساز مسکن، تکمیل یادمان شهدای گمنام در واحدهای استان بوشهر، ارائه وام‌های حمایتی در راستای توسعه سراهای نوآوری، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی موجود، یکسان‌سازی حقوق، تدابیر برای برنامه‌های رفاهی و زیارتی، تسهیل فرآیندهای آموزشی برای فراغت از تحصیل و ... در آن مطرح شد.

کد خبر: 1182604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =