وزارت علوم به مهارت‌آموزی در رشته‌ها توجه کند/ ضرورت افزایش سطح مهارت فارغ‌التحصیلان

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، بی‌مهارتی دانشجویان را نقص سیستم آموزش عالی کشور دانست و گفت: وزارت علوم بر اساس سند آمایش آموزش عالی مکلف است توجه ویژه‌ای به مهارت‌آموزی داشته باشد.

محمدمهدی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که ساماندهی رشته‌ها دو بخش دارد، اظهار کرد: نخست ظرفیت پذیرش است که باید متناسب با موقعیت‌های شغلی جامعه باشد. به این معنا که در ابتدا باید موقعیت‌های شغلی در بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین نیاز کشور احصا شود.

نامه وزارت علوم درباره حذف رشته‌های مازاد به بررسی بیشتر نیاز دارد

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با اشاره به این که نبود اشتغال ممکن است به دلیل بی‌مهارتی دانشجویان باشد، افزود: اگر دلیل بیکاری فارغ‌التحصیلان، نداشتن مهارت باشد، باید با بازنگری در دروس و سرفصل‌ها این مشکل برطرف شود.

وی با تصریح بر این که راهکار بی‌مهارتی دانشجویان این است که محتوای دروس از نظر تعداد واحدهای درسی و نوع واحد درسی بازنگری شود، گفت: بر اساس سند آمایش آموزش عالی وزارت علوم مکلف است که توجه ویژه‌ای به مهارت‌آموزی در رشته‌ها داشته باشد. سطح مهارتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید افزایش پیدا کند.

ضرورت افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار

دهقانی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برخی رشته‌ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد بر اساس مهارت‌افزایی تغییر کرده‌اند. به طوری که واحدهای مهارتی افزایش یابند و در نتیجه مهارت فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار افزایش پیدا کند.

مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی با تاکید بر این که هزار و ۵۰۰ رشته با اولویت مهارت‌افزایی تغییر کرده‌اند، اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها باید مهارت لازم را داشته باشند. هم‌اکنون آموزش‌های نظری در دانشگاه‌های ایران بسیار موفق هستند؛ اما فارغ‌التحصیلان مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند. این موضوع یکی از نقص‌های سیستم آموزش عالی در کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1183224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =