رونمایی از الگوی شبکه نخبگانی معاونت آموزشی وزارت علوم/ اعلام جزئیات آزمونهای ارزشیابی و ارتقای دانش آموختگان داروسازی

«۲۰ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های رتبه‌بندی جهانی تایمز، رونمایی از الگوی شبکه نخبگانی معاونت آموزشی وزارت علوم و تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «۲۰ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های رتبه‌بندی جهانی تایمز، رونمایی از الگوی شبکه نخبگانی معاونت آموزشی وزارت علوم و تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بودند.

سامانه نان مانع شکل‌گیری سامانه‌های متعدد وزارت علوم می‌شود

از دیگر خبرهای آموزش عالی هفته گذشته می‌توان به «راه‌اندازی فرصت مطالعاتی آموزشی برای اولین بار، ایجاد میز تخصصی آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تمدید مجدد مهلت ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را در هفته‌ گذشته آورده است:

راه‌اندازی فرصت مطالعاتی آموزشی برای اولین بار

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم از ایجاد فرصت مطالعاتی آموزشی برای اولین بار خبر داد و گفت: موضوع دیپلماسی علمی هم یکی دیگر از موضوعات در ۱۰ موضوع طرح تحول است. از این رو جز برنامه‌های ماست که دانشجویان ما بتوانند در کشورهای اسلامی و کشورهایی که رابطه خوبی داریم، یک ترم بگذرانند و دانشجویان آنها هم در ایران یک ترم بگذرانند. آئین نامه این موضوع هم نوشته شده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از بحث‌ها در طرح تحول، استادمحوری است افزود: استادمحوری برای اولین بار در کل نظام آموزشی انجام می‌شود. این موضوع را هم از استعدادهای درخشان شروع کردیم و ۲۰ درصد از دانشحویان عادی هم هستند ولی باید توسعه یابد. این موضوع در فرهنگ ما هم سابقه دارد، مثلاً ابوعلی سینا شاگرد خود را انتخاب می کرده است و کلاً استاد باید شاگرد خود را انتخاب کند. آئین نامه این موضوع تدوین شده ولی باید اشکالات آن رفع شود.

۲۰ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های رتبه‌بندی جهانی تایمز

«مؤسسۀ آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۳ رتبه‌بندی تأثیر خود نام ۲۰ مؤسسۀ ایرانی را در سیاهۀ مؤسسه‌های برتر جهان منتشر کرده است. بر پایۀ این گزارش، دانشگاه‌های «علوم پزشکی ایران» و «محقق اردبیلی» در جایگاه‌های نخست و دوم ملی و زیر ۴۰۰ جهانی هستند.

در ویرایش ۲۰۲۳ نظام رتبه‌بندی جهانی تأثیر «مؤسسۀ آموزش عالی تایمز»، روی هم، نام ۱۵۹۱ مؤسسه از ۱۱۲ کشور گوناگون جهان در فهرست پایانی آمده است. در ویرایش پیشین این نظام رتبه‌بندی ۲۷ مؤسسه از ایران در میان مؤسسه‌های برتر جهان جای گرفته بودند. رتبه‌بندی تأثیر آموزش عالی تایمز، میزان موفقیت دانشگاه‌های جهان را در برآوردن اهداف توسعه پایدار سازمان ملل اندازه‌گیری می‌کند.

رونمایی از الگوی شبکه نخبگانی معاونت آموزشی وزارت علوم

الگوی شبکه نخبگانی معاونت آموزشی وزارت علوم دارای بیش از هزار عضو هیات علمی دانشیار و استاد تمام از دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور است که در فرآیندهای تصمیم سازی در حوزه های آموزشی، برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی کشور مشارکت تخصصی خواهند داشت.

شبکه تخصصی نخبگانی در چند لایه کارگروه های علمی، کارگروه های تحولی، شبکه های تخصصی و کمیته های کارشناسی در ذیل معاونت آموزشی شکل گرفته است. این شبکه تخصصی به عنوان بازوی مشورتی معاونت آموزشی در امر برنامه ریزی درسی، برنامه ریزی آموزشی، گسترش رشته ها، آینده نگری اموزشی و سایر موارد مورد نیاز اموزشی مشارکت خواهند داشت.

ایجاد میز تخصصی آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی

رجبعلی برزویی دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از ایجاد میز تخصصی آمایش آموزش عالی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبرداد و گفت: رویکرد جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، ایجاد میزهای تخصصی در هر کدام از ستادها است، یکی از دوازده میزی که در ستاد علم و فناوری ایجاد شده‌است، میز آمایش آموزش عالی است که به‌طور جدی به آن می‌پردازیم و اکنون در دستور کار شورا قرار دارد.

وی ادامه داد: در این حوزه به استانداردها و شاخص‌هایی که یک دانشگاه می‌تواند داشته باشد، و این‌که چگونه می‌تواند ارتقا پیدا کند و یا اگر شاخص‌هایی را از دست داد یا انحلال پیدا کرد و یا ادغام شد به چه صورت خواهد بود، می پردازیم.

ایجاد ۸۵۷ کد رشته محل جدید مورد نیاز بازار کار در دانشگاه علمی کاربردی

حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره احیاء مراکز آموزش علمی‌کاربردی در شرف تعطیلی با اجرای طرح آمایش آموزش عالی علمی‌کاربردی گفت: هدف از این امر، حذف کدرشته محل‌های فاقد تقاضا و نیاز بازار، رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی پذیرش دانشجو است.

وی افزود: با اجرای این طرح در مهر ۱۴۰۱ تعداد ۸۸۰۰ کد رشته محل در دفترچه پذیرش قرار گرفت که در بهمن ۱۴۰۱ باتوجه به پایش صورت گرفته این تعداد به عدد ۶۲۰۰ کدرشته محل کاهش یافت و رشته های فاقد متقاضی در بازار کار حذف شد. برای مهر ۱۴۰۲ تعداد کد رشته محل های اعلامی به عدد ۵۸۵۷ کدرشته محل رسیده، که تعداد ۸۵۷ کد رشته محل جدید مورد نیاز بازار کار نیز در این پذیرش ایجاد شده است.

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی عضو انجمن بین‌‍‌المللی دانشگاهها شد

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی عضو رسمی انجمن بین‌المللی دانشگاه‌ها Intermational Association of Universities شد. انجمن IAU را یک انجمن جهانی برای روسای دانشگاه‌ها، موسسات و انجمن‌ها عنوان کرد که دارای حدود ۶۰۰ عضو است. در این انجمن حدود ۶۰۰ عضو از ۱۳۰ کشور جهان برای شناسایی، هم‌اندیشی و اقدام در مورد اولویت‌های مشترک گردهم آمدند.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲

انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته از روز ۱۱ خرداد ماه آغاز شد و تا پایان روز شنبه ۲۰ خرداد ماه ادامه دارد. بیش از ۱۴۴ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور انتخاب رشته کرده‌اند. متقاضیان ضرورت دارد در مهلت مقرر و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشته و اطلاعیه اصلاحات آن، به درگاه اطلاع رسانی این سازمان مراجعه و انتخاب رشته کنند.

آغاز ثبت نام آزمون تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی از ۶ تیر

آزمون دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی ۱۲ مردادماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و داوطلبان از ۶ تیرماه می‌توانند در این آزمون ثبت‌نام کنند. آزمون دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی متناظر با آیین نامه مصوب برگزار می شود و متقاضیان حائز شرایط می توانند در آزمون ورودی شرکت کنند.

اعلام جزئیات آزمونهای ارزشیابی و ارتقای دانش آموختگان داروسازی

آزمون های ارزشیابی و ارتقای دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور در روز پنجشنبه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۲ طبق قوانین برگزار خواهد شد. داوطلبان پیش از نام نویسی اینترنتی، ابتدا باید نسبت به تشکیل پرونده در پایگاه اینترنتی مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت به نشانی edd.behdasht.gov.ir اقدام کنند و فقط افرادی که توسط مرکز خدمات آموزشی تأیید شده باشند، واجد شرایط شرکت در آزمون ارزشیابی/ ارتقا هستند.

تمدید مجدد مهلت ثبت‌نام در آزمون دکتری تخصصی رشته‌های داروسازی

فرصت ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ تمدید شد و داوطلبان می توانند در روزهای ۲۸ و ۲۹ خرداد در این آزمون ثبت نام کنند. آزمون دکتری تخصصی رشته‌های داروسازی سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ برای نخستین بار از آزمون‌های دکتری تخصصی گروه علوم پزشکی جدا شد و به صورت مستقل از ۲۹ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

داوطلبان این آزمون پیش از در اسفندماه ۱۴۰۱ و اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ فرصت داشتند برای ثبت‌نام اقدام کنند و با نظر مرکز سنجش آموزش پزشکی مهلت جدید ثبت نام، ویرایش فرم ثبت نام و تکمیل مدارک فراهم شده است.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1184404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =