کاهش قیمت دلار با گشایش ارزی موقتی امکان‌پذیر است / مشکلات زیاد بازار ارز در بلند مدت

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: گشایش ارزی به صورت موقتی می‌تواند قیمت دلار را کاهش داد زیرا در نهایتا این منابع به اتمام می‌رسد و اگر تحریم‌ها تشدید شود شیب افزایش قیمت دلار صعودی خواهد شد.

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره وضعیت فعلی بازار ارز اظهار کرد: پیش بینی می‌شود قیمت دلار تا دو هفته آینده روند ثباتی خود را به همراه نوسانات جزئی داشته باشد.

کاهش قیمت دلار مقطعی است / نرخ واقعی بالای ۶۵ هزار تومان

وی افزود: وضعیت بازار ارز این روزها به شدت تحت تاثیر اخبار مذاکرات با سایر کشورهاست اگر خبرها در این باره مثبت باشد نرخ ارز نزولی می‌شود و اگر خبرها منفی باشد نیز این اتفاق برعکس خواهد بود. اخبار منفی و حتی نبود خبری درباره مذاکرات نرخ ارز را به سرعت افزایش می‌دهد.

ندری با اشاره به اینکه در مجموع روند بازار ارز صعودی است،‌ گفت: ممکن است تنها سرعت روند صعودی قیمت دلار باتوجه به مذاکرات ارزی متفاوت باشد. عاملی که سبب می‌شود این روند صعودی معکوس شود اخبار مثبت درباره مذاکرات و آزادشدن ذخایر ارزی کشور در خارج است.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در کوتاه مدت پیش بینی می شود بازار ارز همین روند ثباتی را طی کند،‌ عنوان کرد:‌ بازار ارز در حال حاضر تا حدودی سردرگم است نمی‌داند این منابع ارزی موقتی است و یا توافقات دیگری در راه است، بنابراین انتظار می‌رود قیمت دلار در کوتاه مدت روند ثباتی داشته باشد.

ندری مشکل اصلی اقتصادی نااطمینانی از بازار است، تصریح کرد:‌ یکی از گرفتاری‌های اقتصادی در حال حاضر این است که فعالین اقتصادی در نا اطمینانی در حال فعالیت هستند و نمی‌توانند بازار اقتصادی را پیش بینی کنند و این مسئله جدی است که سیاستمداران باید هر چه سریعتر برای آن راه حلی پیدا کنند.

وی بیان کرد: ریش و قیچی بازار دلار به دست سیاستمدارانی است که در زمینه روابط خارجی تصمیم گیری ‌میکنند و آن ها مسیر اصلی دلار را تعیین می‌کند.

ندری در پاسخ به اینکه بانک مرکزی چه نقشی در کنترل بازار ارز دارد، گفت: بانک مرکزی کار زیادی در این زمینه نمی‌تواند انجام دهد و سیاست خاصی را نمی‌تواند دنبال کند و ظاهرا جز تلاش برای آزادسازی منابع ارزی ایران برنامه دیگری برای کنترل این بازار ندارد.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: یکی از نگرانی‌ها این است که منابع ارزی آزاد شده صرف چه اموری خواهد شد، قبل از این‌ها هم میلیاردها دلار از منابع ارزی کشور آزاد شد اما نتیجه‌ای برای اقتصاد به همراه نداشت. 

وی با بیان اینکه هنوز بازار، ارزیابی دقیقی از این گشایش‌ها ندارد، افزود: گشایش ارزی به صورت موقتی می‌تواند قیمت دلار را کاهش داد زیرا در نهایتا این منابع به اتمام می‌رسد و اگر تحریم‌ها تشدید شود شیب افزایش قیمت دلار صعودی خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار رهاشده منابع ارزی در نهایت به اتمام می رسد و ممکن است قیمت نفت در بلند مدت بعد از اتمام جنگ اوکراین کاهش یابد،‌ بنابراین پیش بینی می شود بازار ارز در بلند مدت با مشکلات زیادی روبرو شود.

کد خبر: 1185434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =