طب ایرانی و راه‌کارهایش برای جلوگیری از گرما زده شدن

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان بر اجرای درست تدابیر، توصیه‌ها و پرهیزهای آن تأکید داریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر عالیه کیانی‌طلایی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: تغییراتی که در فصول مختلف در طبیعت رخ می‌دهد، بر انسان به عنوان جزئی از آن تأثیر می‌گذارد، مزاج فصل تابستان گرم و خشک است و بنابراین مناسب سن پیری است.

معرفی راهکارهایی برای رفع گرمازدگی

وی تصریح کرد: شیوع بیماری‌های گوارشی در فصل تابستان به دلیل ضعف هاضمه است که به دلیل گرمی هوا رخ می‌دهد و رعایت تدابیر این فصل، در افراد با مزاج گرم و خشک و جوانان ضرورت بیشتری دارد.

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اجرا و رعایت تدابیر فصل تابستان و توصیه‌ها و پرهیزهای آن در جهت پیشگیری از گرمازدگی بسیار حائز اهمیت بوده و هست، خاطرنشان کرد: ما باید در روزهای گرم سال به مواردی همچون استفاده از وسایل خنک کننده مناسب، اجتناب از پیاده‌روی در زیر تابش مستقیم خورشید، عدم مصرف غذاهای غلیظ و سنگین، مصرف غذاهای سریع‌الهضم و لطیف، مصرف شربت خاکشیر و آلو و تخم شربتی و بالنگو به همراه گلاب، استفاده از شربت‌های ریواس، انار، آبلیمو، نارنج، آلبالو و انواع سکنجبین‌ها، مصرف میوه‌های با مزاج سرد، استفاده بیشتر از سبزی‌های با مزاج سرد، عدم مصرف غذاهای گرم و خشک، پرهیز از مصرف یخ، استحمام با آب ولرم یا خنک در زمان داشتن عطش زیاد، پاکسازی مناسب، اجتناب از ورزش سنگین، پوشیدن لباس‌های نخی و کتان، شنا، استراحت در مکان‌های خنک و پرداختن به کارهای فاقد نیاز به فعالیت زیاد توجه داشته باشیم.

دکتر کیانی‌طلایی اضافه کرد: ما بر اجتناب از پیاده‌روی در زیر تابش مستقیم خورشید تأکید داریم، چرا که علاوه بر افزایش گرمی و خشکی بدن، سبب سوء مزاج مغز هم می‌شود و در صورت پیاده‌روی در زیر آفتاب از پوشش سر (ترجیحاً به رنگ روشن) استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل ضعف هاضمه، باید از مصرف غذاهای غلیظ و سنگین مثل کله پاچه، حلیم، ماکارونی و گوشت گاو پرهیز شود، بیان کرد: در فصل تابستان بهتر است که مصرف غذاهای سریع‌الهضم و لطیف مانند ماهی کوچک تازه (مثل قزل آلا و کیلکا) و گوشت جوجه و بره را در برنامه غذایی روزانه‌مان لحاظ نماییم.

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد ادامه داد: همچنین استفاده از شربت‌های ریواس، انار، آبلیمو، نارنج، آلبالو و انواع سکنجبین ساده و عنابی یا بهی یا زرشکی یا بذوری، مصرف میوه‌های با مزاج سرد از جمله آلبالو، گیلاس، آلو، هندوانه، استفاده بیشتر از سبزی‌های با مزاج سرد مثل کاهو، کدو، اسفناج و خیار و عدم مصرف غذاهای گرم و خشک مانند غذاهای تند، شور و شیرین نیز برای روزهای گرم سال مورد تأکید است. 

دکتر کیانی‌طلایی افزود: در صورتی که عطش زیاد باشد، استحمام با آب ولرم یا خنک مؤثر است و پاکسازی مناسب در این فصل هم قی و اسهال است.

وی با تأکید بر اینکه باید در روزهای گرم سال از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کرد، گفت: انجام ورزش‌های سنگین در ساعات گرم روز، سبب بروز گرمی و خشکی و علائم گرمازدگی می‌شود، متخصصان و کارشناسان معتقدند که شنا بعد از پایان هضم معدی سبب احساس نشاط و سبکی در افراد می‌شود) و بهتر است که این ورزش در برنامه‌های فصل تابستانمان قرار بگیرد.

دانش آموخته دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: در خصوص موارد اشاره شده بزرگانی همچون ابن سینا، سیداسماعیل جرجانی، محمدکاظم گیلانی و محمدحسین عقیلی‌خراسانی توصیه‌های بسیارخوبی داشته‌اند که عمل به این توصیه‌ها در حفظ سلامتمان بسیار حائزاهمیت بوده و هست و موارد اشاره شده از سوی این بزرگان در کتاب‌های القانون فی‌الطب، ذخیره خوارزمشاهی، حفظ‌الصحه ناصری و خلاصه‌الحکمه به نگارش درآمده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =