خانواده مهم‌ترین پایگاه اجتماعی برای پیشگیری از اعتیاد فرزندان است

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان بوشهر گفت: پیشگیری از اعتیاد در مراکز مختلفی از جمله مدرسه، محل کار، منطقه و محل سکونت انجام می‌شود؛ اما خانواده در بالاترین درجه اهمیت و حساسیت قرار دارد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، جهانبخش طهماسبی معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان بوشهر در کارگاه آموزشی «نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد» ویژه کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با اشاره به اهداف معاونت اجتماعی ناجا در آسیب‌های اجتماعی و جرائم گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف تشکیل معاونت اجتماعی در نیروی انتظامی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرائم است که برای رسیدن به این هدف، اقدامات گسترده‌ای از طریق ساز و کارهایی مانند جذب مشارکت عمومی، آموزش‌های همگانی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، تولید مستندات اجتماعی و... با استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود را می‌توان نام برد.

افزایش گرایش دانشجویان دختر به استعمال دخانیات

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نهاد اجتماعی که در پیشگیری از اعتیاد می‌تواند بسیار مؤثر باشد، خانواده است، اظهار کرد: پیشگیری از اعتیاد در مراکز مختلفی از جمله مدرسه، محل کار، منطقه و محل سکونت انجام می‌شود؛ اما خانواده در بالاترین درجه اهمیت و حساسیت قرار دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه والدین نخستین کسانی هستند که شخصیت فرزندان را شکل می‌دهند، گفت: محیط خانوادگی مناسب، باعث شکل‌گیری و رشد سلامت فرزندان می‌شود و برعکس، محیط خانوادگی نامناسب، می‌تواند آسیب‌های روانی و شخصیتی جبران ناپذیری را به فرزندان وارد کند. 

وی با اشاره به اینکه جوانانی که با خانواده خود پیوندهای قوی و مثبت دارند، کمتر احتمال دارد به گروه‌ها و دوستی‌هایی بپیوندند که صرفاً دور محور مصرف مواد شکل می‌گیرد، توضیح داد: محیط خانوادگی سالم و بدون تنش عامل مهمی در پیشگیری از ابتلای فرزندان به اعتیاد است.

طهماسبی آموزش افزایش مهارت‌های والدین را در ۳ نکته از اهمیت بیشتری دانست و تشریح کرد: برقراری ارتباط صمیمانه با فرزندان، کمک به افزایش اعتماد به نفس در فرزندان و ایجاد سیستم ارزشی قوی در وجود فرزندان از مواردی است که والدین باید مد نظر داشته باشند.

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان بوشهر با اشاره به اینکه مداخله زودهنگام والدین در مورد پیشگیری از اعتیاد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد، افزود: متأسفانه بعضی از والدین تصور می‌کنند که اعتیاد ویژه افراد خاصی است و فرزند آن‌ها هیچ وقت به دام اعتیاد گرفتار نخواهد شد؛ اما چه بسا این غفلت فرزندان را به سمت اعتیاد بکشاند.

این مقام مسئول با بیان اینکه والدین باید از انواع مواد مخدر به ویژه نوع مواد اعتیادآور شایع در منطقه محل زندگی، شکل و اسامی رایج آن‌ها، نحوه‌ مصرف و علائم مصرف آن‌ها مطلع باشند، متذکر شد: خانواده‌ها باید نحوه‌ پاسخ‌دهی به سؤالات فرزندان خود را در مورد این موارد بدانند و نیز در مورد صفات شخصیتی که کودکان را مستعد سوء مصرف مواد می‌کند و چگونگی برخورد با این افراد، اطلاعات لازم را کسب کنند.

در ادامه این نشست ویژگی‌های رفتاری خانواده‌ها که می‌توانند نقش مهمی در گرایش فرزندان به اعتیاد داشته باشند مورد بررسی قرار گرفت موضوعاتی، چون برخورد نامناسب با فرزندان، فرزندپروری ضعیف، اختلاف والدین با یکدیگر، عدم نظارت والدین بررفتار فرزندان، گرایش اعضای خانواده به مصرف مواد و برخی دیگر از رفتارهای ضد اجتماعی به عنوان آسیب‌های روانی برای فرزندان مطرح شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1187832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =