کاهش قیمت گندم در بازارهای جهانی

امروز قیمت اکثر کالاهای اساسی در بازارهای جهانی کاهشی بود و گندم بیش ا ز 9 دلار در یک روز افت قیمت داشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، امروز قیمت انواع کالاهای اساسی در بازارهای جهانی با کاهش همراه شد. محصولاتی مانند گندم، ذرت، رکوردهای جدیدی از کاهش قیمت را رقم زدند.

بلاتکلیفی بیش از ۶۳ هزار تن گندم در بندر امام

براساس گزارش بلومبرگ، تنها در روز جاری قیمت گندم 9.25 دلار کاهش یافت و هر بوشل از این محصول برای تحویل در ماه سپتامبر به قیمت 641 دلار و 75 سنت معامله شد. در همین زمان قیمت ذرت هم که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود کاهش 1.25 دلار را ثبت کرد و هر بوشل از این محصول برای تحویل در ماه دسامبر به قیمت 493دلار و 50 سنت معامله شد. کاهش قیمت در سایر محصولات مانند سویای خوراکی هم وجود داشت. این محصول با 1.3 دلار نسبت به روز گذشته کاهش داشت.

2 دلیل کاهش قیمت محصولات اساسی

ابراهیم مرادزاده گفت: کاهش قیمت محصولات اساسی به دو دلیل عمده ادامه دارد. نخست اینکه روسیه صادرات محصولات اساسی از بندر دریای سیاه را تمدید کرده است و صادرات از این بندر ادامه دارد.

توافق صادرات از بندر دریای سیاه با میانجیگری ترکیه و با حضور سازمان ملل متحد با روسیه انجام شد. این زمان‌ها معمولا سه ماهه است و تمدید می‌شود.

روز گذشته رسانه‌های خارجی نوشتند که روسیه در تمدید دوباره صادرات از بندر دریای سیاه تردید دارد و غربی‌ها را تحت فشار قرار داده اگر بانک کشاورزی این کشور را به سوئیفت وصل نکنند، صادرات از بندر دریای سیاه را دیگر تمدید نخواهد کرد.

مرادزاده افزود: دلیل دوم کاهش قیمت محصولات اساسی در بازارهای جهانی به فصل برداشت اکثر این محصولات برمی‌گردد. تابستان داغ زمان برداشت محصولاتی مانند گندم و ذرت و دیگر محصولات است که عرضه را در بازار بیشتر کرده است.

پس از شیوع ویروس کرونا قیمت محصولات کشاورزی در جهان افزایش یافت. به دنبال آن جنگ روسیه و اوکراین رشد قیمت‌ها را تشدید کرد. این دو کشور در مجموع 35 درصد غلات جهان را تولید می‌کنند که جنگ، عرضه اینگونه محصولات را به بازار مختل کرده بود. امسال سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد پیش‌بینی کرده قیمت ها نسبت به سال گذشته کاهشی باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1188245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =