بهتر است کودکان از چه سنی به دندانپزشک مراجعه کنند؟

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، بر اهمیت توجه به سلامت دهان و دندان از بدو تولد تاکید کرد.

به گزارش  گروه اجتماعی ایسکانیوز ، زهرا سید معلمی گفت: از سن رویش دندان‌ها که معمولاً حدود ۶ ماهگی است، تمیز کردن دندان‌های کودک با پارچه تمیز یا مسواک انگشتی اهمیت پیدا می‌کند.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

وی با اشاره به نقش مؤثر تغذیه بر سلامت دندان‌ها، افزود: الگوی تغذیه‌ای کودکان در خانواده و از همان سنین ابتدایی شکل می‌گیرد و تمایل ذائقه به یک رژیم غذایی مناسب با میزان محدود مواد قندی و حاوی موادی مانند کلسیم و فسفر که در استحکام دندان‌ها مؤثر است و معمولاً در مواد لبنی یافت می‌شوند، باید از همان دوران کودکی شکل بگیرد.

سید معلمی درباره زمان نخستین ملاقات با یک دندانپزشک یا فرد آشنا به بهداشت دهان، گفت: والدین لازم است در حدود یک سالگی، همزمان با رویش تعدادی از دندان‌های کودک خود به دندانپزشک یا فرد آشنا به بهداشت دهان مراجعه کنند تا هم میزان خطر پوسیدگی در دندان‌ها ارزیابی شده و هم آموزش‌هایی برای حفظ سلامت دندان‌های کودک به والدین ارائه شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، سن ۶ تا ۱۲ سال را از نظر توجه به سلامت دهان و دندان مهم دانست و گفت: این محدوده سنی که به‌دلیل افتادن دندان‌های شیری و جایگزین شدن دندان‌های دائمی، دوره دندانی مخلوط نامیده می‌شود، هم از نظر توجه به سلامت دندان‌ها و هم از نظر آگاهی‌دادن و توانمندسازی کودک برای مراقبت از دندان‌هایش، اهمیت دارد.

سید معلمی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای حفظ و ارتقای سلامت دهان و دندان این گروه سنی گفت: معاینات و غربالگری دندان‌ها، پایش و ارائه مراقبت‌ها و درمان‌های لازم، یکی از برنامه‌های مهم برای این گروه سنی است و مهم‌تر، ارتباط خوبی است که بین مدارس و مراکز خدمات جامع سلامت ایجاد شده است و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، برنامه استفاده از وارنیش فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های دانش‌آموزان و آموزش سلامت دهان و دندان به آنها، در مدارس کل کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت: دیگر گروه‌های سنی نیز در مناطق روستایی خدمات دندان‌پزشکی موجود در بسته خدمتی، رایگان و در مناطق شهری، با قیمتی مناسب ارائه می‌شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1188735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =