ثبت ۲۰ هزار ازدواج دانشجویی در سال/ دانشگاه‌ها برای ساخت خوابگاه متاهلی بودجه ندارند

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها از ثبت ۲۰ هزار ازدواج متاهلی در سال خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها بر اساس قانون، موظفند ساخت خوابگاه متاهلی را در دستور کار خود قرار دهند.

مهدی فاطمی پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره محدودیت‌های ساخت و توسعه خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: اولین موضوع مهم در زمینه خوابگاه‌های متاهلی، این است که هم‌اکنون چه امکاناتی در این زمینه در دسترس دانشگاه‌ها و دانشجویان قرار دارد. ‌

۴۲ دانشکده و دانشگاه علوم‌پزشکی خوابگاه متاهلی ندارند

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که خوابگاه‌های متاهلی در کشور بسیار محدود هستند، افزود: به این معنا که تعداد خوابگاه‌های متاهلی در سطح کشور حدود چهار هزار خوابگاه است. وقتی سیاست دولت و دانشگاه‌ها به سمت خوابگاه متاهلی می‌رود، در گام نخست باید امکانات موجود بررسی شود. در گام بعدی هم باید بررسی شود که برای ساخت خوابگاه جدید چقدر اعتبار و امکانات به میدان آمده است.

دانشگاه‌ها بر اساس قانون، موظفند ساخت خوابگاه متاهلی را در دستور کار خود قرار دهند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای مثال باید مشخص شود که مجلس چه بودجه‌ای را برای ساخت خوابگاه در نظر گرفته است. پس از گذشت یک یا ۲ سال، بررسی کنیم که ساخت خوابگاه تا چه حد محقق شده است. آنچه در مورد خوابگاه متاهلی در قانون آمده است، بسیار دقیق است. بر اساس قانون، دانشگاه‌ها موظفند ساخت خوابگاه متاهلی را در دستور کار خود قرار دهند؛ اما اعتبار مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است و بودجه‌ای در اختیار دانشگاه‌ها قرار نگرفته است.

فاطمی پور با اشاره به این که اعتبارات دانشگاه‌ها محدودیت دارد، تصریح کرد: اخیرا تکاپویی برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی ایجاد شده است. در شهرها و دانشگاه‌هایی که شرایط ساخت خوابگاه مهیا بوده است، مانند این که زمین وجود داشته یا خیرین حمایت کرده‌اند، اتفاقات خوبی افتاده است.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال دانشگاه رازی در حال برنامه‌ریزی برای ساخت ۸۰۰ خوابگاه متاهلی است. زمین جانمایی شده و به دنبال تامین بودجه از محل جهش مسکن ملی هستند. دانشگاه قصد دارد از وامی که دولت برای مسکن ملی در اختیار افراد قرار می‌دهد، استفاده کند.

وی تاکید کرد: برخی دانشگاه‌ها اقداماتی را در زمینه توسعه خوابگاه متاهلی انجام داده‌اند؛ اما نیاز به تعداد زیادی خوابگاه متاهلی وجود دارد. چرا که سالانه حدود ۲۰ هزار ازدواج دانشجویی رقم می‌خورد و به همین تعداد خوابگاه نیاز است.

فاطمی پور افزود: توجه به این نکته لازم است که دانشگاه‌ها تا چند سال پیش نه تنها هیچ اهتمامی برای ساخت خوابگاه متاهلی نداشتند بلکه رویکردشان تبدیل خوابگاه‌های متاهلی به مجردی بود. چرا که خوابگاه متاهلی چالش و دردسر دارد. هم‌اکنون رویکرد تغییر کرده و دانشگاه‌ها دغدغه ساخت خوابگاه متاهلی را دارند. برخی دانشگاه‌ها هم وارد مذاکره و مشارکت شده‌اند. به این معنا که برای ساخت زمین‌های دانشگاه با شهرداری تهران وارد مشاکرت شده‌اند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان این که میزان تحقق ساخت خوابگاه‌های متاهلی راضی‌کننده نیست، گفت: اگر بانک‌ها یا سایر دستگاه‌های اجرایی در این زمینه همکاری داشته باشند، اتفاقات بهتری می‌توانست رخ دهد. ساخت مسکن پرهزینه و زمانبر است. خوابگاه متاهلی هم تفاوت چندانی با مسکن ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =