فقط ۷ دهم درصد دانشجویان متأهل امکان داشتن خوابگاه متأهلی دارند

عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه با بیان اینکه حدود ۴۱ درصد دانشجویان، متاهل هستند، گفت: برای این دانشجویان فقط ۲ هزار و پانصد واحد خوابگاه متأهلی وجود دارد. یعنی 0/7 درصد دانشجویان متأهل امکان داشتن خوابگاه دارند.

محمد شاهد چرخکار عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره خوابگاه‌های متاهلی اظهار کرد: مسکن یکی از چالش‌ها و موانع اصلی ازدواج جوانان و دانشجویان محسوب می‌شود. براساس آخرین آمارها؛ مسکن با تورم افسار گسیخته‌اش یکی از مهم‌ترین عناصر سبد خانوار یک خانواده شهری است. در این میان خوابگاه‌های متاهلی می‌تواند مشکل مسکن را تا حد زیادی کاهش دهند.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت ساخت خوابگاه متاهلی/ وزارت علوم ۲ برابر دانشگاه‌های علوم پزشکی به خوابگاه متاهلی نیاز دارد

وی ادامه داد: طبق آمارهای رسمی گرانی قیمت مسکن از مهم‌ترین عوامل بی رغبت جوانان به ازدواج به شمار می‌رود. مشکلی که برای جوانِ دانشجو که شغل تمام وقت نمی‌تواند داشته باشد، بیش از هر زمان دیگر به چشم می‌آید.

چرخکار با تاکید بر لزوم گسترش ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی بیان کرد: در حال حاضر حدود ۴۱ درصد دانشجویان متاهل هستند. برای این دانشجویان فقط ۲ هزار و پانصد واحد خوابگاه متأهلی وجود دارد. یعنی ۰۷/۲ درصد دانشجویان متأهل امکان داشتن خوابگاه متأهلی دارند. این موضوع یک فاجعه است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: هیچ آماری از دانشجویان متاهل برخی دانشگاه‌ها مانند فرهنگیان وجود ندارد. زمانیکه آمار موجود نباشد، یعنی این موضوع به عنوان یک مسئله یا چالش شناخته نشده است. در چنین شرایط برای رفع آن، یعنی ساخت خوابگاه متأهلی نیز اقدام نخواهد نشد. بنابراین خوابگاه متاهلی در این دانشگاه‌ها، یک مشکل یا نیاز به شمار نمی‌رود.

وی تصریح کرد: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر موسسات دارای مرکز آموزشی، براساس بند ۱۰ قانون تسهیل ازدواج موظفند در چارچوب بودجه سنواتی نسبت به ساخت و واگذاری خوابگاه‌ها برای متاهلان اقدامات لازم را انجام دهند.

چخکار عمده جمعیت جوان را دانشجوها و شاغلین به تحصیل دانست و مطرح کرد: جوانانی که جدای از قوانین مختلفی که برای حمایت از آنها تصویب شده، وعده‌های متعددی نیز جهت همکاری و مساعدت به آنان داده شده است. البته شاید بتوان گفت که بیشتر این وعده‌ها و قوانین به درستی اجرا نشده است.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره) با اشاره به آمار پایین ساخت خوابگاه متاهلی افزود: در حال حاضر دانشگاه‌های کشور با اولویت‌جدی‌تری به این مسئله نگاه کرده و قدمی مهم برای بهبود اوضاع ازدواج دانشجویی و افزایش جمعیت بردارند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌ها با کم کاری در ساخت خوابگاه متاهلی بازیگر میدان بحران پیری جمعیت هستند، گفت: زمانی که نهاد دانشگاه می‌تواند بار سنگینی را از دوش دانشجویان بردارد چرا با غفلت و تعلل خود امر ازدواج دانشجویان را بیش از پیش به تأخیر بیندازد؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوابگاه متاهلی در شرایطی که خطر بحران پیری جمعیت کشور را تهدید می‌کند، اهمیت دو چندانی پیدا می‌کند. موضوعی که مسئولان وزارت‌های علوم و بهداشت باید بیشتر مد نظر داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1226413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =