بررسی موسسات مشابه سازمان ملی سنجش در جهان/ موسسه ETS آمریکا سالانه ۵۰ میلیون آزمون برگزار می‌کند

موسسه خدمات ارزیابی آموزش ETS آمریکا عملکرد وظیفه ارتقای کیفیت و برابری در آموزش برای همه افراد با ارزیابی منصفانه و معتبر را بر عهده دارد. در این راستا، سالانه ۵۰ میلیون در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح تاسیس سازمان ملی سنجش اخیرا از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. از جمله وظایف این سازمان می‌توان به  سنجش، ارزشیابی بیرونی و اعتبارسنجی آموزش اشاره کرد.

جزئیات تاسیس سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور

سید جلال موسوی معاون نظارت و راهبری ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که کیفیت آموزش در کشور ما شرایط مناسبی ندارد، گفت: یکی از اهداف بزرگ تشکیل سازمان ملی سنجش، حذف کنکور است؛ چرا که این سازمان دانشگاه‌ها را ارزیابی کرده و بر این اساس، مدارک تحصیلی اعتبارسنجی می‌شوند. این که کشورهای جهان بدون کنکور، دانشجو پذیرش می‌کند، این است که سازمان ملی سنجش دارند و مدارک تحصیلی اعتبارسنجی می‌شوند.

ایسکانیوز در این راستا در نظر دارد فعالیت موسسات مشابه این سازمان را در کشورهای مختلف جهان بررسی کند. در ادامه فعالیت موسسه خدمات ارزیابی آموزش (ETS) آمریکا آورده شده است.

جزئیات فعالیت موسسه خدمات ارزیابی آموزش (ETS)

آمریکا از جمله کشورهایی است که در سال ۱۹۴۷ اقدام به تاسیس موسسه خدمات ارزیابی آموزش (ETS) کرد. این سازمان سالانه بیش از ۵۰ میلیون آزمون را در بیش از ۱۸۰ کشور در بیش از ۹ هزار مکان توسعه، برگزار و نتایج آن را اعلام می‌کند. ماموریت ETS ارتقای کیفیت و برابری در آموزش برای همه افراد با ارزیابی منصفانه و معتبر است. این سازمان در حوزه آزمون، تحقیق، مشاوره و سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند. برگزاری امتحانات ورودی دانشگاه‌ها، سوابق تحصیلات تکمیلی، ارزیابی ملی پیشرفت آموزش، ارزیابی‌های زبان انگلیسی مانند آزمون تافل، ارزیابی برای صدور مجوز و گواهینامه، ارزیابی ملی پیشرفت آموزش و برگزاری امتحانات کالج‌ها از جمله وظایف این سازمان است.

ETS یکی از مراکز پیشگام جهان در زمینه تحقیق، تحلیل و ارزشیابی آموزش است. این موسسه با بکارگیری پژوهشگران داخلی و بین‌المللی، پروژه‌های تحقیقاتی مختلفی مانند کیفیت آموزشی را تعریف و مدیریت می‌کند.

موسسه خدمات ارزیابی آموزش ارزیابی‌هایی در زمینه روان‌سنجی، ارزیابی منابع انسانی و شناسایی ناتوانی‌ها و نیازهای مرتبط با سلامت را نیز انجام می‌دهد.

بیش از سه هزار و ۳۰۰ متخصص در دفاتر ETS در آمریکا و سراسر جهان مشغول به کار هستند. از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ نفر در رشته‌های مختلف مرتبط با سنجش و ارزشیابی تخصص دارند. بیش از هزار نفر از کارکنان ETS مدرک تحصیلی عالی هستند که ۳۹۰ نفر آن‌ها فارغ‌التحصیل دکتری هستند. گروه ETS شامل متخصصان روان‌سنجی، آمار، کارشناسان توسعه ارزیابی، کارشناسان ارزیابی جهانی و کارشناسان سیاست‌گذاری آموزشی است.

به گزارش ایسکانیوز، مهم‌ترین ویژگی ETS وجود نیروی انسانی متخصص و کارآمد و شرایط کاری مبتنی بر تشریک مساعی، تعامل و تبادل فکری، توجه ویژه به پژوهش‌های مرتبط با مسایل نوین روان‌سنجی و آزمون‌سازی، جامعیت و گستردگی فعالیت‌های سنجشی، طراحی طیف وسیعی از آزمون‌ها متناسب با نیازهای مشتریان، طراحی آزمون‌های استاندارد با هدف پایش پیشرفت فراگیران و توجه به فعالیت‌های بین‌الملل و ارائه خدمات سنجش به کشورهای مختلف است.

در این راستا، عملکرد مناسب و کارآمد سازمان ملی سنجش در ایران هم نیازمند برنامه‌ریزی نهاد متولی سیاست‌گذاری و راهبری برای رسیدن به آینده روشن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1189868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =