گردشگرانی که با نان خشک از خرس سبلان پذیرایی می‌کنند! / سکوت محیط زیست در برابر آسیب به حیات وحش + فیلم

برخی گردشگران اقدام به غذا دادن به خرس‌های وحشی ارتفاعات سبلان کرده‌اند درحالی که این کار در کشورهای پیشرفته جرم است و باعث تغییر چرخه زیست طبیعی حیات وحش خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هر ساله در فصل تابستان تورهای گردشگری بسیاری برای سفر به ارتفاعات سبلان برگزار می‌شود و گروه‌های کوهنوردی بسیاری هم به این منطقه می‌آیند اما نکته مهم اینجاست که برگزارکنندگان این تورها باید با اصول رفتار با طبیعت و حیات وحش منطقه آشنا باشند و آموزش‌های لازم را به گردشگران بدهند تا شاهد تخریب محیط زیست و آسیب به گونه‌های جانوری منطقه نباشیم.

چرا یوزها همچنان قربانی تصادفات جاده‌ای می‌شوند؟

اما ویدیوهای متعدد منتشر شده از سوی گردشگردان نشان می‌دهد که آن‌ها حتی آموزش‌های اولیه را ندیده و نمی‌دانند که رها کردن باقی‌ مانده غذا و زباله چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد. کارشناسان و کوهنوردان حرفه‌ای معتقدند که حتی رها کردن باقی مانده غذا با فرض به اینکه مانند پلاستیک آلودگی ندارد و تجزیه می‌شود هم می‌تواند کار خطرناکی باشد.

بعضا حتی شاهد رفتارهای غیرحرفه‌ای از سوی مسئولان پناهگاه‌ها هستیم، مانند ویدیوهای منتشر شده از دادن نان خشک به خرس‌ها یا حتی یکی از کوهنوردان عنوان می‌کرد که مسئولان پناهگاه گاهی باقیمانده غذای پخته شده را هم در نزدیکی پناهگاه می‌ریزند تا خرس‌ها و دیگر حیوانات وحشی بخورند.

در برخی از این ویدیوها گردشگران در فاصله بسیار نزدیکی از خرس‌ها قرار گرفته‌اند اما سوال اینجاست که چطور برگزار کنندگان این تورها به اندازه‌ای آموزش ندیده‌اند که نمی‌دانند نزدیک شدن به حیوانات وحشی می‌تواند عواقب مرگباری داشته باشد؟

کماینکه چند روز پیش خبری از حمله خرس وحشی در منطقه سراب به اهالی یک روستا منتشر شد. در اثر این اتفاق مردی ۵۳ ساله از ناحیه سینه و کتف زخمی شده و فرد دیگری ۵۴ ساله نیز از ناحیه دوپا مورد حمله خرس قرار گرفته بود. نوجوانی ۱۴ ساله هم از ناحیه قفسه سینه دچار جراحت شدید شده بود و به دلیل وخامت حال به مرکز استان اعزام شد.

ایمان معماریان کارشناس حیات وحش درباره تبعات غذا دادن به حیوانات وحشی به ایسکانیوز گفت: در کشورهای پیشرفته این کار علاوه بر ممنوعیت، جرم است و جریمه‌های سنگین برای آن درنظر گرفته شده است، زیرا دسترسی به منابع غذایی انسانی باعث تعارض میان انسان و خرس می‌شود.

وی افزود: با غذا دادن، ترس حیوانات وحشی از انسان کمتر می‌شوند و نزدیک انسان می‌شوند. در واقع فاصله‌گزینی انتخابی ژنتیکی حیوانات با غذا دادن کمتر شده و شانس حمله و آسیب رساندن به انسان یا دام و طیور افزایش پیدا می‌کند. از جهتی احتمال کشته شدن خرس‌ها هم توسط افرادی که خرس به آن‌ها آسیب زده هم بیشتر خواهد شد.

معماریان توضیح داد: علاوه بر این چرخه‌های زیستی با غذا دادن به هم می‌خورد. خرس‌ها باید به منابع غذایی طبیعی در طبیعت دست‌رسی داشته باشند و در برخی فصل‌ها حجم غذای موجود کم و گاهی بیشتر می‌شود؛ مثلا در زمستان و پیش از شروع خواب زمستانی غذای بیشتری مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: نوع جیره غذایی آن‌ها هم بسیار متفاوت از چیزی است که از انسان‌ها می‌گیرند و غذای انسانی می‌تواند مشکلات متابولیکی مانند چاقی و استفاده از کربوهیدرات بالا برای این حیوانات ایجاد کند. در کشورهای پیشرفته حتی سطل‌های زباله داخل شهرها طوری طراحی می‌شوند که حیوانات به باقی‌مانده غذای انسانی دست‌رسی نداشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، نبود قوانینی در این حوزه و بی‌توجهی محیط زیست به این امر باعث شده که حتی برخی تورهای گردشگری با عنوان غذا دادن یا تماشای غذا خوردن حیوانات راه‌اندازی شوند و عده‌ای از این طریق کسب درآمد کنند غافل از اینکه در خلا وجود قانون، آموزش و نظارت محیط زیست و حیات وحش کشور آسیب می‌بیند و گنجینه‌ای را از دست می‌دهیم که آسیب‌های جبران ناپذیری برای کشور خواهد داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1190398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =