چرا یوزها همچنان قربانی تصادفات جاده‌ای می‌شوند؟

جاده میامی تاکنون ۹ قربانی از میان یوزهای در حال انقراض گرفته و این درحالی است که کارشناسان معتقدند برای حفظ یوز باید خطرات را از او دور کرد و در عین حال زیستگاهش را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، چند روز پیش بود که خبر کشته شدن یوزی دیگر در جاده میامی استان سمنان منتشر شد. برخی منابع گفتند که این یوز ماده و باردار بوده است.

بارداری مجدد ایران تکرار تراژدی پیروز است؟

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه یوز ماده تلف‌شده بیش از سه سال سن داشت  به ایرنا گفت: شواهدی از بارداری ماجراد وجود دارد که نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

وی افزود: این یوزپلنگ در سال ۱۳۹۹ در محدوده پارک ملی توران تحت عنوان "یوز جنسیت نامشخص" ثبت شد و از آن زمان تا تابستان سال ۱۴۰۱ در هیچ نقطه ای از این منطقه رویت نشده بود تا اینکه در تابستان سال گذشته با یک قلاده توله نر نزدیک ۲ سال خود، دوباره در منطقه ثبت و ضبط شد و امروز پس از بررسی های کارشناسی مشخص شد یوز تصادفی همان «ماجراد» است.

وی ابراز کرد: این یوزپلنگ ایرانی از نوع زایا بود و احتمال بارداری آن وجود داشت که پس از بررسی‌های دقیق‌تر مشخص و به اطلاع مردم خواهد رسید.

سال گذشته در چهاردهم مرداد هم خبر دیگری از کشته شدن یک توله یوز در همین جاده منتشر شد.

هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران - مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف‌های جاده‌ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است اما آیا این اقدامات برای حفظ گونه‌ای در حال انقراض کافی است؟

ایمان معماریان دامپزشک و کارشناس حیات وحش هم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، با اشاره به مشکلاتی که سر راه تکثیر یوز آسیایی وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات یوزپلنگ‌ها تنوع کم ژن در آن‌ها است و زمانی که تعداد یوزها به زیر صد می‌رسد هم این تنوع بسیار کمتر می‌شود. یکسان شدن ذخیره ژنتیکی یکی از موانعی است که برای تکثیر ژن این گونه وجود دارد.

معماریان معتقد است که برای گسترش نسل یوزپلنگ آسیایی در طبیعت باید از آن‌ها در طبیعت محافظت کرد. او در این باره می‌گوید: تکثیر در اسارت زمانی معنا دارد که کلا از بازگشت یوزها به طبیعت بگذریم و طبیعت آن‌ها از بین رفته باشد. البته این به مفهوم اهمیت ندادن به یوزهای در اسارت نیست. برای حفاظت از یوزها باید از زیستگاه آن‌ها حفاظت کرد.

وی دلایل از بین رفتن زیستگاه این زیرگونه را اینطور شرح داد: دو تهدید برای یوز آسیایی وجود دارد؛ یکی دام و گله است که سگ‌های گله زیستگاه را ناامن می‌کنند و توله یوزها را می‌کشند و حتی چوپان‌ها به یوزها آسیب می‌رسانند، علاوه بر این چرای دام منابع غذایی آهو و دیگر گیاهخواران را کم می‌کنند و با کم شدن آهوها منابع غذایی یوز هم کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس حیات وحش افزود: مورد دوم ساخت جاده در زیستگاه این حیوان، از بین بردن محل زندگی او و تهدید تصادف با وسایل نقلیه است. حل کردن این مشکلات دست نیافتنی نبوده و اگر زیست‌گاه حفظ شود، یوز هم حفظ می‌شود. این جای شرمساری است که ما می‌دانیم مشکل چطور حل می‌شود اما کاری نمی‌کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1175866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =