احتمال خالی شدن رشته‌های مهندسی از نخبگان/ کمبود شدید استاد هنر در کشور وجود دارد

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: اگر وزارت علوم و دانشگاه‌ها نتوانند در آینده برای دانشجویان شغل ایجاد کنند، کوچ دانشجویان از علوم پایه به علوم انسانی و هنر بیشتر خواهد شد. این موضوع باعث خالی شدن نخبگان از حوزه فنی و مهندسی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هاشم داداش پور در آیین رونمایی از سامانه یکپارچه بورس‌های دانشجویی که امروز ۲ مردادماه در سازمان امور دانشجویان برگزار شد، گفت: بنده ۲۲ ماه است که در این سازمان خدمت می‌کنم، در این مدت از نقد سازنده رسانه‌ها استقبال کرده‌ام. 

افت ۲۲۵ درصدی نسبت استاد به دانشجو دانشگاه فرهنگیان در ۱۰ سال گذشته

وی با اشاره به بورس جامع دانشجویی گفت: بورس‌های دانشجویی در دنیا بسیار متنوع هستند. در این راستا دانشگاه‌ها متناسب با ظرفیت‌های خود، بورسی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد. یا ظرفیت‌های خود را در اختیار دانشجویان دانشگاه‌های کشورهای دیگر قرار می‌دهند. 

داداش پور گفت: بورس هیئت علمی که توسط سازمان امور دانشجویان به مربیان دانشگاه‌ها داده می‌شود، در قالب فرصت مطالعاتی است. 

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: این سازمان مسئول کل بورس‌های داخلی و خارجی است.  البته این حوزه مدت زمانی دچار رخوت شد؛ اما اکنون در اقدامات مناسبی در حال رخ دادن است. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر تب کنکور کم شده است. تعداد متقاضیان در علوم ریاضی یعنی فنی و مهندسی و کشاورزی از سال ۹۰ تا ۱۴۰۱ حدود دو برابر کاهش داشته است. 

داداش‌پور تصریح کرد: تعداد متقاضیان کنکور در سال ۹۰ در حوزه هنر ۵۵ هزار نفر بود. اما در سال ۴۰۱ حدود ۱۶۱ هزار نفر متقاضیان داشتیم. 

این مسئول گفت: این آمارها نشان می‌دهند که ذائقه افراد تغییر کرده است اما ما ظرفیت لازم برای آنان را در دانشگاه‌ها نداریم. 

وی افزود: سیاست‌های کلان کشور به سمت مسائل علمی و تئوری و فنی است، اما در جامعه شاهد هستیم که افراد تمایل به رشته‌های کلینیکی و خدماتی مانند پرستاری دارند. 

داداش‌پور بیان کرد: هم اکنون دانشجویانی که در دانشگاه‌های نه چندان مطرح تحصیل می‌کنند، تمایل به مهاجرت دارند. بنابراین وزارتخانه‌های علوم و بهداشت باید چاره‌اندیشی کرده تا شاهد از دست دادن افراد نباشیم. 

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: براساس آمارهای موجود، دانش آموزانی که قصد دارند در رشته‌های خاصی مانند پزشکی تحصیل کنند، معدل بالا ۱۹/۷۵ دارند. 

وی ادامه داد: هم اکنون متقاضیان از رشته ریاضی به سمت رشته هنر کوچ کرده‌اند. این نشان می‌دهد که افراد با نگاه به فرصت‌های شغلی در آینده، رشته دانشگاه خود را انتخاب می‌کنند. 

دادش‌پور گفت: برخی دانشگاه‌های مانند دانشگاه یزد بورس صنعت را طراحی کرده‌اند. دانشجویانی که از این بورس استفاده می‌کنند به مراتب از دانشجویان با رتبه‌های بالای کنکور، رتبه پایین‌تری داشتند. این نشان می‌دهد که اگر بسته سیاستی در دانشگاه‌های به صورت مناسب طراحی شود، دانشجویان به صورت مناسب جذب صنعت می‌شوند. 

معاون دانشجویی وزارت علوم گفت: اگر وزارت علوم و دانشگاه‌ها نتوانند در آینده برای دانشجویان شغل ایجاد کنند، کوچ دانشجویان از علوم پایه به علوم انسانی و هنر بیشتر خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که حوزه فنی و مهندسی خالی از نخبگان شود. 

وی افزود: ما بخشی از جامعه علمی جهانی را به خوبی می‌شناسیم و بخشی از این جامعه برای ما نشاخته است. چون تمایلی از سمت دانشجویان وجود ندارد. این ضعف هم به مسئولان برمی‌گردد چون به درستی با برخی کشورهای مثل آسیای دور ارتباط برقرار نکرده‌اند و با برخی کشورهای مثل کشورهای آفریقا و آمریکا لاتین ارتباط خوبی دارند. 

داداش‌پور گفت: سامانه یکپارچه بورس‌های دانشجویی شامل سلامت، علوم پایه، هنر، سال آخر، سرآمدان، علوم انسانی، وطن، مشاغل، بنگاه‌های اقتصادی، کوتاه مدت خارج و داخل کشور و ابرار است. 

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: هم اکنون بورس هنر برای ما اهمیت دوچندانی دارد. البته تمام اعضای هیئت علمی در حوزه هنر در دانشگاه‌های سراسر کشور حدود ۹۰۴ نفر است، به این معنا که کمبود شدید استاد داریم. 

وی افزود: همچنین ما در رشته‌های حوزه هنر از کشورهای دنیا عقب هستیم. در این حوزه به روز رسانی صورت نگرفته است. 

دادش پور گفت: بورس هنر با هدف تشویق دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکتری در رشته هنر طراحی شده است. 

این مسئول گفت: بورس دانش شامل بورس در رشته‌هایی است که دانش آموزان تمایل به تحصیل در این رشته‌ها را ندارند؛ اما حاکمیت به نخبگان در این رشته‌ها نیاز دارد. بنابراین از طریق این بورس به دنبال تشویق افراد هستیم. امسال به ۱۰۰۰ دانش آموز این بورس داده خواهد شد. 

وی اضافه کرد: هم اکنون ارتباط دانشگاه با صنعت ضعیف است. همچنین در استفاده از ظرفیت های حوزه صنعت، عدالتی بین دانشگاه‌ها وجود ندارد. برخی دانشگاه‌ها امتیازات بیشتری در اختیار دارند. در این راستا بورس صنعت طراحی شده تا به برخی دانشگاه‌ها بورس داده شود. 

دادش پور گفت: در حال حاضر حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ دانشجوی مقطع دکتری داریم. در حالی‌که برای آنان فرصت شغلی وجود ندارد. 

معاون دانشجویی وزارت علوم گفت: بنابراین بورس بنگاه های اقتصادی به دانشجویان کمک می‌کند تا بتوانند شغل داشته باشند. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی صنایع هم حل شود. 

وی افزود: هم اکنون شناخت بازار کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین لازم است. اما متقاضی برای رفتن به این کشورها کم است. به همین دلیل با بورس وطن امتیازاتی به دانشجویان داده می‌شود تا به این کشورها بروند تا نیاز حاکمیت برطرف شود. 

دادش پور تصریح کرد: هدف نهایی از طراحی بورس‌ها این است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود، نخبگان در کشور باقی بمانند. همچنین به مهاجرت معکوس دانشجویان از خارج به داخل کمک کنیم. 

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ما تلاش کرده‌ایم تا سبد بورسی طراحی کنیم تا بتواند تمام نیازهای تحقیقاتی کشور را حل کند. 

وی گفت: حدود ۲ هفته دیگر، آیین نامه دانشجویان سرآمد توسط وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. دانشجو نمونه کشور هم بر اساس این آیین نامه انتخاب خواهد شد. 

داداش پور در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های خارج مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند به مدت ۶ ماه در دانشگاه‌های ایران فرصت مطالعاتی داشته باشند. البته به شرط اینکه استاد مشاور یا راهنما از دانشگاه‌های ایران داشته باشند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1191011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهندس عمران بیکار IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
      14 0
      وقتی هنوز برای فارغ‌التحصیل های دهه هشتاد که مهندسی عمران دانشگاه دولتی درس خوندن و مدرک دکترا و کارشناسی ارشد دارند کاری وجود نداره ، طرف با چه دلخوشی بره رشته ریاضی بخونه ! مرگ رشته های مهندسی ساختمان عملاً در کشور با این هجمه بیکار استارت خورده .... هر کسی بخواد مهندسی بخونه تو این مملکت به خودش و آینده ش خیانت کرده ، بدترین و بیکارترین رشته های ایران هستند
    • متین IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      11 0
      اگه نظر منو میخواین تا سی سال آینده درب دانشگاه هارو برای رشته های مهندسی ببندید تا مهندسین قبلی از حداقل یک پنجم شون کاری براشون جور بشه
    • سامان IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      7 0
      مافیای بازار مهندسی خیلی قوی عمل می‌کنه و در اکثر رشته های مهندسی اجازه ظهور نسل جدید رو نمی‌ده . بازار خیلی خیلی اشباع شده و تعداد کثیری از فارغ التحصیل های رشته های مهندسی بیکارند و مشاغل غیر مرتبط دارند . چون ظرفیت استفاده از این تعداد از مهندسین در کشور وجود ندارد . بخاطر همین موضوع در اکثراً رشته های مهندسی در آمار مرکز کار کشور جز دو سه رشته اول با میزان بیکاری هستند .