روانشناسان زرد از ناآگاهی مخاطبین خود تغذیه می‌کنند/ چرا با متخلفان این حوزه برخورد جدی صورت نمی‌گیرد؟

بسیاری از افراد غیرمتخصص که مدرک مورد نیاز را هم ندارند، این روزها پا به عرصه روانشناسی گذاشته و برای من نسخه می‌پیچند؛ غافل از اینکه بسیاری از توصیه‌های زرد آن‌ها باعث آسیب‌های جبران ناپذیر در مخاطبان می‌شود.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بسیاری از افراد بدون مدرک و تخصص نقش مشاور را بازی می‌کنند و به مردم مشاوره‌های غیرتخصصی می‌دهند که البته بلاگرها که برای تولید محتوا و درآمدزایی در هر حوزه‌ای رخنه کرده‌اند نیز از این امر بی‌نسیب نمانده‌ و در حوزه روانشناسی هم ورود کرده‌اند و در حالی که هیچ تخصصی در این حوزه ندارند، به واسطه شهرت خود و ناآگاهی مخاطبینشان در این حوزه فعالیت می‌کنند.

 بیشتر بخوانید:

  روانشناسی زرد آرام‌بخش موقت / مشکلات ۱۰ ساله را نمی‌توان با نسخه مثبت‌اندیشی حل کرد

 هما هماوندی روانشناس در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به مخاطبان این طیف از افراد گفت: این روانشناس‌نماها ظاهر جذابی دارند، بسیار آرایش می‌کنند، اگر خانم باشند فالوورهای آقای بسیاری دارند و از طریق فریب ظاهر مخاطبین را جذب می‌کنند و فالوورهای غیر هم‌جنس‌شان خیلی بیش‌تر از فالوورهای هم‌جنس‌شان است. اگر به نظراتی که در فضای مجازی دریافت می‌کنند، توجه کنید، به جای تعریف از روند مشاوره و درمان، از ظاهر و چهره روانشناس تعریف می‌کنند به طوری که انگار جایگاه روانشناس با مدلینگ عوض شده است.

 روانشناسان زرد با رویکردهای درمانی آشنایی ندارند

 حسین علیزاده روانشناس نیز در گفت‌وگویی که با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز داشت، به این اشاره کرد که دلیل افزایش مخاطبان این طیف از افراد، داشتن هوش کلامی بالای آن‌ها است.

 وی عنوان کرد: این افراد آدم‌های کم‌هوش و کم‌بهره‌ای نیستند ولی با رویکردهای درمانی آشنایی ندارند برای همین کسانی که به آنان مراجعه می‌کنند به نوعی دچار روانشناسی زرد می‌شوند. این بلاگرها که به اتفاق از هوش کلامی بالایی نیز برخوردارند، علاوه بر مشاوره‌های غیر تخصصی و سطحی برخا به فروش پیج‌های روانشناسی نیز اقدام کرده‌اند.

روانشناسان زرد به ظاهرشان بیش‌تر از دانسته‌هایشان اهمیت می‌دهند

 این نوع روانشناسان زرد، اکثریت از فالوورها و مخاطبین زیادی برخوردارند اما برخی متخصصین که از علم زیادی برخوردارند، پیج‌های شلوغی ندارند هماوندی در این مورد گفت: برخی از روانشناسان که تجربه کاری بالایی دارند چندین کتاب ترجمه کرده‌اند، نوشته‌اند و شناخته شده هستند؛ اگر پیج‌هایشان را نگاه کنید، یا پیج ندارند یا فالوورهای کمی دارند اما روانشناسان زرد، بازاریابی خوبی دارند، قشنگ حرف می‌زنند و به ظاهرشان بیش‌تر از دانسته‌هایشان اهمیت می‌دهند.

 اختلالات روانی در جامعه زیاد شده و مردم به جای مراجعه به روانشناس به این آدم ها مراجعه می کنن درصورتی این افراد اصلا از رویکرد درمانی سر در نمی‌آورند و جملات انگیزشی و مشاوره‌های سطحی که آثار زودگذری نیز دارند، تنها کاری است که این افراد انجام می‌دهند.

 چرا که برای روان درمانی نیاز به تخصص است و اینکه هر شخص رویکرد درمانی متفاوتی نیاز دارد و این دسته از روانشناسان زرد که رویکردکلی دارند و برای تمامی افراد با مشکلات مختلف یک شیوه به کار می‌برند، نمی‌توانند به درمان بنیادی بیماران اقدام کنند.

 دراین مورد فاطمه محمدصادق روانشناس به ایسکانیوز گفت: نکته دیگری که در روانشناسی زرد وجود دارد، نادیده گرفتن تفاوت‌های فردی است. در روانشناسی علمی هر درمان برای یک فرد است زیرا که شرایط هرکس مختص به خود آن شخص است.

 چه چیزی مردم را به سوی روانشناسان زرد می‌کشاند؟

محمدصادق در رابطه با این موضوع گفت: توقع بهبود در چند جلسه خودش زمینه‌ساز گرفتاری در روانشناسی زرد است. مسئله‌ای که ۱۰سال است با آن درگیر هستید را که نمی‌شود با یک یا ۲ جلسه حل کرد. برای حل کردن این مشکل حداقل یک دهم زمانی که با مشکل درگیر هستید نیاز است.

 وی عنوان کرد: برای درست کردن مشکلات از زیر بنا باید وقت انرژی و هزینه گذاشت. پس وقتی مشاوره‌ای را انتخاب می‌کنید، ببینید که آیا به تفاوت‌های فردی‌تان دقت می‌کند از ریشه مسائل را حل می‌کند؟ یا اینکه هر بار راه‌ حل موقتی می‌دهد و بیمار هر بار با مسئله تازه‌ای باز می‌گردد.

 چگونه می‌شود با این افراد مقابله کرد؟

 هماوندی عنوان کرد: من با مقابله با این افراد موافق نیستم؛ چرا که مقابله باعث ترغیب بیشتر برخی از مخاطبین می‌شود به عنوان مثال وقتی می‌گوییم فلان شخص را دنبال نکنید چرا که سازمان نظام روانشناسی او را تایید نکرده، برخی به دلیل لجبازی با حکومت می‌گویند: «چرا اتفاقا چون گفته شده او را دنبال نکنید، باید دنبال کنیم.» مردم دچار لجبازی شده‌اند و از هرچیزی منع‌شان کنیم، بیشتر به سمتش می‌روند.

 وی در ادامه تصریح کرد: ما باید راجب علم روانشناسی اطلاعات درستی به مردم بدهیم، مثلا بگوییم روانشناسی زرد، به شما می‌گوید همه چیز دست خودتان است هر اتفاقی که می‌افتد تقصیر شما است و هرکاری که بخواهی می‌توانی انجام دهی اما آیا واقعا این طور است؟ آیا فقط با تلقین می‌شود به هرچیزی رسید؟ این موضوع با عقل جور در می‌آید؟

 ضعف روانشناسان متخصص در تبلیغ

 حسین علیزاده روانشناس نیز اظهار داشت: ما باید در رسانه و فیلم‌ها و سریال‌ها نحوه درست درمان را به افراد آموزش دهیم چراکه فیلم و سریال‌های دنباله‌دار برای مخاطبین جذاب هستند. اگر قبل از شروع سریال در قالب یک برنامه کوتاه پیامی آموزشی به مخاطبان منتقل شود، تاثیر به سزایی خواهد داشت چراکه زمانی که شما فیلمی انتخاب می‌کنید با اشتیاق منتظر دیدن آن هستید، آمادگی ذهنی لازم برای شناخت و مقابله با روانشناسی زرد را دارید اما در زمان پخش اخبار توجه کافی برای پذیرش این موضوع را ندارید. متاسفانه به قدری که روانشناسان زرد تبلیغ می‌شوند، ما درمانگرها نمی‌شویم و رسانه قوی نداریم.

  به گزارش ایسکانیوز، گفته می‌شود سازمان نظام روانشناسی اسامی برخی متخلفین که با سواستفاده از شهرت خود، در این زمینه درآمد زایی می‌کنند را اعلام کرده است اما تنها این کار کافی است؟  اختلالات روانی از جسمی مهم‌تر هستندچراکه ابعاد بیشتری از جامعه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. شخصی که اختلال روانی دارد، علاوه بر خود و خانواده‌اش در جامعه نیز اثرگذار است اما باز هم به علم روانشناسی به اندازه علم پزشکی توجه نمی‌شود و علاوه بر اینکه بیمه هزینه‌های روانشناسی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، با متخلفین این حوزه نیز برخورد چندانی نمی‌شود. با متخلفین حوزه روانشناسی باید همان برخوردی را داشته باشند که با متخلفین حوزه پزشکی دارند و این وظیفه سازمان نظام روانشناسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =