برگزاری نخستین کنکور در ایران/ رقابت ۴۷ هزار نفر برای ۳۰ رشته تحصیلی

نخستین کنکور سراسری در ایران ۵۴ سال پیش در ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۴۸ برگزار شد. در این رقابت ۴۷ هزار نفر برای ۳۰ رشته تحصیلی شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۵۴ سال از برگزاری اولین کنکور در ایران می‌گذرد. آزمونی که با حضور ۴۷ هزار و ۷۰۳ داوطلب برگزار شد. داوطلبان این آزمون می‌توانستند از بین ۱۲ دانشگاه و فقط۳۰ رشته تحصیلی؛ مسیر آینده زندگیشان را انتخاب کنند. پیش از برگزاری کنکور، هر کدام از دانشکده‌های دانشگاه‌های از طریق برگزاری امتحان یا مصاحبه دانشجو جذب می‌کردند. در آن زمان به دلیل تعداد کم متقاضیان، پذیرش دانشجو بدون کنکور امکان‌پذیر بود.

بیشتر بخوانید: 

داوطلبان کنکور مقابل مجلس تجمع کردند + عکس

ایده برگزاری کنکور از دهه ۴۰ شمسی مطرح شد. چرا که در این دهه جمعیت کشور بخصوص جمعیت شهرنشین افزایش یافت و در نتیجه افزایش تعداد افرادی که در ایران به مدرسه می‌رفتند و دیپلم می‌گرفتند، تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه هم به‌صورت چشمگیری بالا رفت. برای مثال جمعی از استادان و مسئولان دانشگاه‌های آن زمان  در سال ۱۳۴۲ هیأتی را تشکیل و آزمونی با عنوان «مسابقات ورودی دانشگاه‌ها» برگزار کردند؛ اما از آن جایی که برگزاری آزمون به این شکل از انسجام لازم برخوردار نبود عملاً مسابقات ورودی دانشگاه‌ها به موفقیت نرسید.

برگزاری نخستین کنکور در ایران/ رقابت ۴۷ هزار نفر برای ۳۰ رشته تحصیلی

وزارت علوم ایران نخستین بار در سال ۱۳۴۷ تاسیس و اولین کنکور کشور هم یکسال بعد در ۱۵ مرداد سال ۱۳۴۸ برگزار شد. سؤالات اولین آزمون سراسری ایران به‌صورت پاسخ کوتاه بود و داوطلبان همزمان با آزمون می‌توانستند ۱۰ رشته دانشگاهی را از میان ۳۰ رشته کل انتخاب کنند.

تاسیس مرکز آزمون‌شناسی برای ساماندهی کنکور

از آنجایی که منابع آزمون در سال‌های ابتدایی برگزاری کنکور ناشناخته بود، سوالات برای داوطلبان دشوار به نظر می‌رسیدند. وزارت علوم حدودا ۶ سال پس از برگزاری کنکور در سال ۱۳۵۴، مرکز آزمون شناسی را تاسیس کرد. این سازمان در سال ۱۳۵۷ به سازمان سنجش آموزش کشور تغییر نام داد.

سازمان سنجش در راستای ساماندهی کنکور، مولفه‌هایی مانند معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و نوع مدرک (دیپلم ریاضی، طبیعی و ادبی)، جنسیت، وضعیت نظام وظیفه و سهمیه منطقه را در قبولی کنکور دخیل کرد.

برگزاری نخستین کنکور در ایران/ رقابت ۴۷ هزار نفر برای ۳۰ رشته تحصیلی

حدود ۱۷۰ هزار دانشجو در سال ۱۳۵۷ در کنکور شرکت کردند. پس از آن، کنکور تقریباً سه سال در کشور متوقف شد و برگزاری آن سال ۱۳۶۱ مجددا از سر گرفته شد. کنکور سال ۱۳۶۱ با رقابت بین ۳۲ هزار داوطلب در کلانشهرهای ایران اسلامی از سر گرفته شد. از این ۳۲ هزار نفر مجموعاً ۳ هزار نفر باید در دانشگاه ها با رشته های مختلف از قبیل رشته های مهندسی پزشکی الهیات و کشاورزی رقابت سنگینی در آن سال رقم زد.

رکورد بیشتر تعداد داوطلبین در کنکور مربوط به چه سالی بود؟

پررقابت‌ترین سال‌های کنکور به سال‌های ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۲ برمی‌گردد. بیشترین تعداد داوطلبین در تاریخچه کنکور ایران در سال ۱۳۸۱ با رقابت یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری است.

پس از سال ۱۳۸۲ به تدریج تعداد داوطلبین کمتر شد. به طوری که در چند سال اخیر تعداد داوطلبین کشور به عدد حدودا ثابت یک میلیون داوطلب کنکوری در سال رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =