قیمت خرید تضمینی گندم افزایش می‌یابد؟ / گندمکاران گلایه‌مند از وعده‌های تکراری

نیمی از سال گذشت و علیرغم وعده‌ها هنوز هم سرانجام افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، علیرغم وعده‌های دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم اما این نرخ هنوز تغییر نکرده و کماکان بر نرخ قبلی خود مانده است.

بیشتر بخوانید:

گندمکاران همچنان در انتظار مطالبات / قیمت گندم در جلسه شورای قیمت‌گذاری تغییر می‌کند؟

البته ناگفته نماند که تاکنون چندین جلسه درباره قیمت گندم برگزار شده اما نه تنها تاکنون هیچ تغییری در قیمت این محصول ایجاد نشده است، بلکه این موضوع موجب ناامیدی گندمکاران از آینده بازار این محصول شده است.

موضوعی که باعث شده تا صدای گندمکاران درآید و ابراز کنند که دیگر گندم خود را به دولت نخواهند فروخت.

در این شرایط، برخی از فعالان صنفی حوزه کشاورزی بحث نرخ خرید گندم در سال زراعی جدید را پیش کشیده‌اند و به رقم ۲۵ هزار تومان اشاره کرده‌اند.

تا جایی که روز گذشته، رئیس مجمع هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی عنوان کرد که با توجه به هزینه‌های تولید، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جدید نباید کمتر از ۲۵ هزارتومان اعلام شود. به گفته مسعود اسدی، دولت بر اساس قانون مکلف بوده که تا پایان تیر این نرخ را قطعی کند اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.

این در حالی است که دولت در سال جاری هنوز همان قیمت ۱۵ هزار تومانی را نیز به گندمکاران پرداخت نکرده و این موضوع گلایه آنها را در پی داشته اشت. اخیرا محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی وعده داد که به زودی مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود.

البته آمارها نشان می‌دهد که دولت بودجه لازم را برای پرداخت قیمت مصوب خرید تضمینی گندم در اختیار ندارد و منابع لازم باید تامین شود. در شرایط فعلی تنها مبلغی که با بودجه دولت سازگاری دارد همان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

این شرایط موجب گلایه‌متدی کشاورزان شده اما در عین حال امسال خرید تضمینی گندم به مرز ۱۰ میلیون تُن رسیده و به گفته مسئولان رکورد شکسته است. این در حالی است که برخی گندمکاران نسبت به این آمارها و سخنان هم گلایه دارند. آنها می‌گویند دو دلیل باعث افزایش حجم خرید گندم شده است. نخست آنکه بارندگی‌های سال گذشته حجم کشت محصول دیم را افزایش داده. دوم هم اینکه دولت مرزها را برای صادرات گندم بسته و کشاورزان گزینه‌های زیادی برای فروش محصول خود ندارند.

رییس بنیاد گندمکاران نیز اخیرا اعلام کرده که دولت تاکنون ۶۲ هزار میلیارد تومان پول به گندمکاران پرداخته است؛ یعنی معادل ۴۸ درصد میزان گندم خریداری شده. به گفته او حدود یک ماه دیگر فصل کشت آغاز می‌شود، اما کشاورزان برای بذرهای امسال هیچ‌گونه وجهی دریافت نکرده‌اند و اکنون به دنبال این هستند که گندم تولیدی خود را پس بگیرند.

در چنین شرایطی، بعید به نظر می‌رسد که دولت حاضر شود قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی جدید ۲۵ هزار تومان تعیین کند. به ویژه که چندی پیش که کشاورزان درخواست افزایش قیمت از ۱۵ به ۱۷ هزار تومان را کرده بودند، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان (نرخ علی‌الحساب فعلی)، تقریبا معادل نرخ جهانی گندم است و نرخ ۱۵ هزار تومان هم بیشتر از این رقم است. او تلویحا با افزایش نرخ تضمینی مخالفت کرده بود.

به گزارش ایسکانیوز، قرار است امروز شورای قیمت گذاری جلسه‌ای برای رسیدگی به وضعیت قیمت گندم و مشکلات کشاورزان برگزار کند و باید منتظر ماند و دید که این بار این جلسه با خروجی مثبت به پایان خوهد رسید یا نه؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1194910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهمن محبی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 0
      بنده از واردکنندگان گندم معذرت خواهی میکنم ببخشید امسال‌ گندم زیاد تولید کردیم سالی دیگر از اینکارهاا نمی‌کنیم توراخدا پول گندم امسال پرداخت کنید سالی دیگه هرچه خواستید با وزارت کشاورزی زدوبند بکنید
    • Rahmat IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 0
      امسال هر بلایی که تونستن آوردن خدا لعنت کنه منو اگه یک متری گندم رد بشم توبه توبه توبه...