نقش توسعه بی‌رویه مزارع برنج در خشک شدن تالاب‌ها / محیطزیست ایران تشنه است

کارشناس محیط زیست گفت: با خشک شدن تالاب‌ها تنش‌های آبی افزایش پیدا خواهد کرد و امروز محیطزیست ایران تشنه است. وقتی تالاب خشک می‌شود، افزایش دما و تابش آفتاب منجر به وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد خواهد شد. خشک شدن تالاب‌ها آن‌ها را تبدیل به کانون ریزگرد می‌کند.

اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص وضعیت تالاب‌های ایران گفت: ما مدیریت اصولی در حفظ تالابهای کشور نداشتیم؛ ما آب را از تالاب میقان در اراک به فاصله ۴۰ کیلومتری انتقال داده‌ایم تا زمین کشاورزی را آبیاری کنیم که به شدت کار غیراصولی است. انتقال آب‌های غیراصولی در جهت توسعه کشاورزی تالاب‌ها را به سمت خشک شدن می‌برد.

بیشتر بخوانید:

فجایعی که در دنیای بدون دریای خزر به وقوع می‌پیوندد / مراقب باشید کاسپین به عاقبت دریاچه ارومیه گرفتار نشود

وی با اشاره به اینکه کاشت محصولات آب‌بر در مناطق خشک زمینه‌ساز خشک شدن تالاب‌ها شده است، افزود: در محدوده اصفهان که منطقه‌ای خشک است، اقدام به کاشت هندوانه، خربزه و برنج کرده‌ایم درحالی که در گذشته کاشت این محصولات در آن منطقه مرسوم نبود. آمایش سرزمین به مفهوم انتخاب گزینه‌هایی مناسب برای افزایش و پایداری توان سرزمینی در جهت برآورد نیازهای جامعه از گذشته در ایران مرسوم بوده و پدران ما بررسی می‌کردند که آیا منطقه توان کشت یک محصول را دارد یا خیر.

کهرم توضیح داد: در کشور ما تنها سه استان گیلان، مازندران و تاحدودی گلستان توان کاشت برنج را دارند اما ما امروز در هر منطقه‌ای که چشمه آبی داشته برنج کاشته‌ایم. این سومدیریت‌ها در حوزه کشاورزی تالاب‌ها را خشک کرده است چراکه ایران کشوری خشک و نیمه خشک است.

وی افزود: بارش سالانه در جهان ۸۰۰ میلیمتر است اما بارش در ایران کمتر از ۲۵۰ میلیمتر است و با این میزان آب چطور می‌توان برنج کاری را گسترش داد؟ مگر نمی‌شد به برنج‌کاری در همان سه استان شمالی اکتفا کرد؟

کهرم با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه ۳۷ میلیارد مترکعب آب داشت اما امروز خشک شده است، گفت: اتفاق مشابه دریاچه ارومیه برای تالاب  پریشان استان فارس افتاد. امروز تالاب پریشان مجبور به خودسوزی شده است؛ یعنی مقدار آب به قدری کم شده که آتش‌سوزی‌های متعددی در بستر آن رخ داده است.

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه سومدیریت‌ها باعث شده که تالاب‌ها تبدیل به مرداب شوند، توضیح داد: برای نجات تالاب‌ها باید مانند پدرانمان با این سرزمین رفتار کنیم. گذشتگان ما براساس توان منطقه برنامه‌ریزی می‌کردند. برای مثال در اصفهان نقاطی به نام مادی وجود دارد که با کمک آن‌ها آب زاینده رود در محلات گردش پیدا کرده و این آب را حفظ می‌کرد. مادی از ابتکارات شیخ بهایی بود و می‌توانست آب را حفظ کند.

وی درخصوص تبعات خشک شدن تالاب‌ها گفت: با خشک شدن تالاب‌ها تنش‌های آبی افزایش پیدا خواهد کرد و امروز محیطزیست ایران تشنه است. وقتی تالاب خشک می‌شود، افزایش دما و تابش آفتاب منجر به وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد خواهد شد. با سوختن تالاب احیای آن بسیار دشوار خواهد بود. خشک شدن تالاب‌ها آن‌ها را تبدیل به کانون ریزگرد می‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1195074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =