سهم قابل توجه دانشگاه آزاد در تأمین پزشک موردنیاز کشور/ بی‌مهری و بی‌توجهی عامل اصلی مهاجرت پزشکان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به سهم قابل توجه دانشگاه آزاد در تأمین و تربیت پزشک موردنیاز کشور گفت: بی‌مهری و بی‌توجهی عامل اصلی مهاجرت پزشکان است.

علیرضا خوشدل؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با تبریک روز پزشک به جامعه پزشکی کشور، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در طول سی و اندی سال گذشته که به حوزه تربیت پزشک ورود پیدا کرده است حجم قابل توجهی از پزشکان فارغ التحصیل کشور را تأمین کرده است و هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت سهم بسیار مهمی در تربیت گروه پزشکی اعم از پزشک، دندانپزشک، داروساز، کادر پرستاری و... دارد. 

دوره تکمیلی تخصصی فلوشیپ در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان راه‌اندازی شد

وی با تأکید بر اینکه نقش دانشگاه آزاد در تربیت و تامین پزشک موردنیاز کشور به قدری اهمیت دارد که انکار آن امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: افزایش ظرفیت پزشکی را وزارت بهداشت در بین همه دانشگاه های کشور تقسیم کرده است که در این بین بسیاری از دانشگاه‌های دولتی معذوریت‌هایی داشتند اما این افزایش ظرفیت هم امسال و هم سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به همکاری و تعامل با وزارت بهداشت به صورت کامل انجام شده است.

افزایش ظرفیت بهترین راه تامین پزشک نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با تاکید بر اینکه به لحاظ عملیاتی افزایش ظرفیت بهترین انتخاب برای تامین پزشک نیست، تصریح کرد: ما تعداد زیادی پزشک در کشور تربیت کرده‌ایم که متاسفانه چه در مناطق محروم و چه در کل کشور قادر به نگهداشت اینها نبودیم.

وی ادامه داد: به اندازه کافی پزشک در کشور تربیت شده  اما در واقع توزیع و نگهداشت پزشکان امروز با مشکل مواجه شده است بنابراین افزایش ظرفیت بهترین راه تامین پزشک نیست.

خوشدل افزود: افزایش ظرفیت با امکانات فعلی به صورت جزیی می‌تواند انجام شود و تقریبا می‌توانم بگویم از تمام ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود استفاده میشود اما اگر چالش‌های مرتبط با عرصه بالینی(بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز آموزش سرپایی و زیرساخت‌های آزمایشگاهی به حد کافی وجود ندارد) و تعداد اعضای هیأت علمی جبران شود، دانشگاه‌ها امکان تربیت تعداد بیشتری پزشک را هم دارند.

وی با اشاره به اینکه اگر این مشکلات حل شود ما در دانشگاه آزاد اسلامی نیز چابکی و آمادگی افزایش ظرفیت را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: اگر به شغل پزشکی به لحاظ تعیین تعرفه و جبران خدمات همچون مشاغل دیگر نگریسته شود می‌توان گفت در جلوگیری از مهاجرت این قشر موثر خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ادامه داد: به طور مثال زمانی که میخواهند حقوق یک کارگر را مشخص کنند بر اساس تورم این کار را انجام می‌دهند و میزان سبد خانوار را مشخص می‌کنند و در نهایت به کارفرما ابلاغ می‌شود که باید میزان مشخصی حقوق پرداخت کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در خصوص تعرفه های پزشکی اینگونه عمل نمیشود و افزایش سالانه تعرفه پزشکی یک چندم تورم است بنابراین هر چه جلوتر میرویم فاصله بین درآمدهای حاصل از خدمات پزشکی با آن چیزی که باید باشد بسیار زیاد می‌شود. 

خوشدل با بیان اینکه فاصله درآمدی به قدری زیاد شده که جبران آن نیز بسیار دشوار است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد تنها راهکار نیز توسعه حوزه‌های بیمه‌ای است در واقع ارتباط مالی بین پزشک و بیمار باید به طور کامل قطع شود. 

وی اضافه کرد: اگر بنا هست که تعرفه‌ای پیاده شود بنا نیست که این تعرفه از توان مردم بالاتر باشد چرا که مردم در حال حاضر ممکن است اصلا توان جبران خدمت را نداشته باشند که در اینجا این بیمه ها هستند که باید ورود پیدا کنند. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به اینکه دلیل اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی، صرفا مسائل مالی نیست، افزود: با توجه به اینکه پزشکان دوره تحصیل طولانی دارند همواره یاد گرفته‌اند تا مسائل مالی خودشان را فدای تحصیل و ارائه خدمت‌شان بکنند بنابراین اینکه درآمد کمتری به دست می‌آورند دلیل اصلی مهاجرت پزشکان نیست.

وی با تاکید بر اینکه مورد بی‌توجهی قرار گرفتن، دلیل اصلی مهاجرت پزشکان است، تصریح کرد: جالب اینجاست که برخی مدیران حتی این مهاجرت را هم نمی‌بینند! و انکار می‌کنند که این عین بی توجهی است یعنی علاوه بر اینکه شرایطی ایجاد کرده اند تا پزشکان اقدام به مهاجرت کنند حتی این رفتن را هم نمی‌بینند و این بی‌انصافی است. 

خوشدل بیان کرد: توجه مناسب به شأن، موقعیت و جایگاه اجتماعی پزشکان و درنظر گرفتن اینکه یک پزشک متخصص یا فوق تخصص 16 یا 17 سال دوران تحصیل را سپری کرده و شرایط سختی را طی کرده، ضروری است. کدام شغل را در کشور سراغ دارید که ارائه خدمت بکند اما 17 ماه بعد با یک تعرفه غیرعادلانه حق الزحمه آن پرداخت شود؟

«بیمه‌ها» بزرگترین بدهکاران به پزشکان

وی با اشاره به اینکه بیمه‌ها بزرگترین بدهکار به پزشکان هستند، ادامه داد: اگر اینها در یک نظام بیمه منسجم با حمایت صندوق‌های بیمه قرار نگیرند نمی‌توان پیش بینی کرد که این مشکلات چه زمانی به پایان خواهد رسید. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه نامشخص بودن سیاست‌های ارائه خدمت مثل طرح نیروی انسانی امروز یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان گروه پزشکی است، تصریح کرد: حسب قانونی که با توجه به شرایط بیست سال قبل نگاشته شده است به عنوان نیروی انسانی اعزام می‌شوند در حالی که ممکن است شرایط خدمت برای آنها فراهم نباشد، حقوق کافی پرداخت نشود و یا هزینه های زندگی آنها تامین نشود ضمن اینکه اگر اینها صاحب فرزند باشند شرایط تحصیل فرزندانشان نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. 

وی با اشاره به اینکه چالش‌ها همگی به این معنی است که اگر قرار است خدمتی از سوی پزشک ارائه شود بایستی به اقتضائات زندگی او هم توجه لازم صورت گیرد بر ضرورت تامین زیرساخت و امکانات آموزش به قدر کافی برای پزشکان تأکید و اضافه کرد: اگر دولت برنامه‌ای برای افزایش تربیت پزشک دارد باید برای افزایش زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند تا با افتخار پزشک خوب هم تربیت شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با بیان اینکه متاسفانه اکثر مطالبات رفاهی دانشجویان بی‌پاسخ می‌ماند، در خصوص تمایل پایین جامعه پزشکی نسبت به گذراندن دوره‌های تخصصی، خاطرنشان کرد: هر کسی که در شرایط تصمیم‌گیری در خصوص ادامه تحصیل در مقطع بالاتر قرار میگیرد آن چیزی را که خرج می‌کند در برابر چیزی که به دست می‌آورد درنظر می‌گیرد که یک پزشک در ازای گذراندن دوره های تخصصی عمر، سرمایه زندگی و فرصت کار کردن و ازدواج را از دست می‌دهد و در مقابل آن متاسفانه چیز خاصی عایدش نمی‌شود و به همین دلیل است که اگر نظام ارائه خدمت و جبران خدمت در حوزه پزشکی دیده نشود؛ کسانی که صرفا انگیزه های معنوی و البته وضع مالی خوبی داشته باشند ادامه و مابقی انصراف می‌دهند. 

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1195293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =