وعده‌های تکراری وزیر کشاورزی در پرداخت مطالبات گندمکاران / کشاورزان از کاشت گندم ناامید شدند

وضعیت بازار گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران موضوعی است که این روزها دغدغه اصلی کشاورزان شده و در این میان وعده‌های تکراری وزیر کشاورزی بیش از گذشته سبب نا امیدی گندمکاران شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، وضعیت بازار گندم همچنان در  بلاتکلیفی به سر می‌برد، در حالیکه تنها کمتر از یک ماه از فصل تابستان  باقی مانده است و بسیاری از کشاورزان برداشت محصولات خود را به اتمام رساندند، اما نه تنها قیمت جدید گندم تعیین نشده، بلکه هنوز مطالبات آنان پرداخت‌ نشده است.

بیشتر بخوانید:

توافق برای قیمت خرید گندم سال آینده / دولت باید از کشاورزان حمایت کند

وعده‌های متعدد درباره تغییر قیمت گندم و زمان پرداخت مطالبات بیش از همه سبب نااعتراضی کشاورزان شده است؛ وزیر کشاورزی در آخرین اظهارات خود درباره پرداخت مطالبات گندمکاران وعده داد که مطالبات گندمکاران تا آخر شهریور پرداخت‌ خواهد شد،‌ این در حالی است که وزیر کشاورزی در ماه گذشته وعده داده بود که مطالبات گندمکاران تا آخر مردادماه پرداخت‌ خواهد شد اما این وعده محقق نشد و گندمکاران همچنان در انتظار محقق شدن وعده‌هایشان هستند.

وزیر جهاد کشاورزی در این باره در تاریخ ۴ شهریورماه سال جاری، مطرح کرد:‌ با پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از مطالبات کشاورزان در روزهای آتی، پایان شهریورماه سال جاری زمانِ تسویه کامل مطالبات گندم‌کاران در خرید ۲ میلیون تن گندم اضافه بر بودجه خواهد بود.

وزیرجهادکشاورزی گفت: دربحث مطالبات گندمکاران،رئیس‌جمهوراعلام کردند که این مشکل «یون ممتازه» است و باید پول گندمکاران پرداخت شود و دستور تشکیل جلسه‌ای را دادند که این جلسه در روزدوشنبه برگزار شدو پرداخت ۵۰همت دیگر به کشاورزان آغازشده است.

طبق وعده‌ها کشاورزان در انتظار پرداخت مطالباتشان تا پایان ماه جاری هستند، گندمکارانی که طبق گفته خودشان به دلیل دیر پرداخت کردن مطالبات گندم زیر بار قرض رفته‌اند و معتقدند که از این وعده‌ها زیاد شنیده‌اند و اکنون دیگر امیدی به این وعده‌ها نیست. تعداد زیادی از گندمکاران به دلیل بلاتکلیفی بازار گندم از کاشت گندم برای سال جدید منصرف شده‌اند، عده‌ای نیز به فکر فروش گندم به غیر دولت یا حتی خارج از کشور افتاده‌اند.

جلسات متعدد شورای قیمت گذاری گندم که نتیجه‌ای ندارد

در کنار موضوع دیر پرداخت مطالبات گندمکاران، تغییر قیمت گندم نیز موضوع قدیمی‌تری است که هنوز تکلیف آن مشخص نیست و کشاورزان همچنان به امید آن هستند که نرخ ۱۵ هزار تومانی تعیین شده خرید گندم افزایش یابد؛ در این میان جلسات متعددی برای تعیین قیمت گندم برگزار می‌شود اما همچنان بدون نتیجه به اتمام می‌رسد. آخرین جلسه چهارشنبه هفته گذشته بدون هیچ نتیجه خاصی به پایان رسید و همچنان نرخ خرید گندم از کشاورزان همان ۱۵ هزار تومان باقی مانده است.

۱۱ هزار و ۵۰۰ به دست کشاورز می‌رسد نه ۱۵ هزار تومان

البته ناگفته نماند که قیمت گندم ۱۵ هزار تومان تعیین شده است اما گویا تنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به آنان پرداخت می شود. علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره وضعیت بازار گندم و تداوم بلاتکلیفی در تعیین نرخ تضمینی این کالا اظهار کرد: قیمت فعلی گندم هنوز ۱۵ هزارتومان است،‌ اما عملا ۱۱ هزار و ۵۰۰ به دست کشاورز می‌رسد. این قیمت از قیمت تمام شده برای کشاورز خیلی کمتر است.

وی با اشاره به اینکه گندم کاران از نرخ فعلی گندم گله‌مند هستند، افزود: باید قیمت نهایی خرید تضمینی گندم از قیمت کشاورز باید بالاتر باشد نه اینکه کمتر باشد. با این قیمت کشاورز هیچ سودی نمی‌کند. در حال حاضر نرخ تضمینی خرید گندم در کشور عراق چند برابر ایران است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به نرخ مناسب برای خرید تضمینی گندم،‌ بیان کرد: پیش از این نرخ ۱۷ هزار تومان برای گندم تعیین شدو حتی ۱۹ هزار تومان نیز مطرح شد، اما در حال حاضر هیچکدام از این نرخ‌ها عملیاتی نشد و تنها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان دست کشاورز را می‌گیرد.

رضایی درباره تاخیر در پرداخت پول کشاورزان گفت: نه تنها میزان مبلغ تعیین شده برای کشاورزان سودی ندارد، بلکه همین میزان تعیین شده را نیز با تاخیر  پرداخت می‌کنند و کشاورز از همین موضوع نیز بسیار متضرر می‌شود و آن‌ها می‌گویند پول گندم زمانی به دست ما می‌رسد که دیگر برای ما فایده‌ای ندارد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید به گونه‌ای رفتار کند که کشاورز ناراحت و معترض نباشد و اگر برنامه‌ای دارد به صورت شفاف باید به کشاورزان اعلام کند تا کشاورز برای سال آینده برنامه ریزی کند.

در آینده نزدیک به شدت نیاز به گندم در کشور حس خواهد شد

مهدی بشارت‌ده کارشناس اقتصاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در این باره اظهار کرد: نرخ ۱۵ هزار تومان گندمی که اعلام شد مورد پسند جامعه کشاورزی و کشاورزان و گندمکاران نیست، چرا که گندمکاران معتقدند هزینه تمام‌شده گندم بالاتر از این است و توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: دولت برای مدیریت بازار گندم دو راه دارد یا باید قبل  از اعلام قیمت‌ها هزینه تولید را کاهش می‌داد یا باید قیمت را افزایش میداد که این اتفاقات صورت نگرفت.

کارشناس اقتصاد کشاورزی درباره تبعات نرخ ۱۵ هزار تومانی گندم، بیان کرد: وقتی که قیمت گندم افزایش پیدا نکند،‌ کشاورز مجبور است برای تامین هزینه‌ها گندم را به عنوان قاچاق کالا در کشورهای همسایه با قیمت بالاتر بفروشد و یا گندم را به عنوان خوراک دام استفاده کند، که این موضوعات ضرر و زیان‌هایی دارد و نیاز کشور را برطرف نمی‌کند؛‌ در نتیجه مجبور به واردات گندم و خروج ارز می‌شویم.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر قیمت گندم افزایش پیدا نکند شاهد روزهای خوشی در بازار گندم نخواهیم بود و در آینده نزدیک به شدت نیاز به گندم در کشور حس خواهد شد، در نتیجه کمبود گندم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به‌همراه داشته باشد.

بشارت‌ده در پایان تاکید کرد: نرخی که باید برای گندم اعلام می‌شد ۱۷ هزار تومان بود و تشکل‌ها و گندمکاران به ۱۶ هزار تومان نیز راضی شدند اما دولت همچنان بر قیمت ۱۵ هزار تومان پافشاری می‌کند.

روزها می‌گذرد و گندمکاران از اردیبهشت ماه سال جاری تا کنون در انتظار خبرخوشی برای بازار گندم هستند، اما وعده‌های مسئولان مربوط به این امر سبب گلایه و خستگی بیشتر کشاورزان شده‌است. این در حالی است که گندم از جمله کالاهای اساسی است که کمبود آن می‌تواند سبب بهم ریختن زنجیره غذایی کشور و کمبودهایی شود، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان مربوط به این امر هر چه سریعتر به فکر جامعه کشاورزی به ویژه گندمکاران باشند تا در سال آینده با کمبود گندم یا حتی صادرات گندم روبرو نشویم. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1195861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 44
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضااهواز IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      من ازاهوازم بس که دروغ شنیدم دیگه غلط کنم گندم بکارم حالا قدر دولت روحانی میدونیم اون موقعه یک هفته پول کشاورزمیداد من ۳۰هکتاردارم دیگه گندم نمیکارم خیلی از اهواز قسم خوردن دیگه گندم نمیکارم
    • بنده خدا IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      گناه نرسیدن به زیارت اربعینم تا ابدالدهر گردنتون،آه دلم بگیره هر کسی رو که باعث شد پول کشاورزا رو کمتر بدند و تازه نصفشم دیرتر بدند،خدایا به حق دلسوخته کاروان اربعین نگذر از سر تقصیر کسایی که مقصرند وپول گندم کارا رو نمیدند،شکایتتون رو پیش امام زمان میبریم ،ما را بخیر شما امید نیست....
    • محمد IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      من که هرسال ۵۰ هکتار زمین کشت میکردم اما امسال فقط ۱۰ هکتار زمین میخوام کشت کنم با قیمنده زمین میزارم بخوابه بهتره تا این مافیای سودش ببرن
    • کشاورز IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      امسال کشاورز را به خاک سیاه نشاندید خاک بر سر مسولین که خواسته یا ناخواسته دشمن کشاورز و دشمن تولید و دشمن گندم شدند .هی خودکفایی خودکفایی هم نگویید . شما انگیزه تولید گندم را نابود کردید .نفرین بر شما
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      پول کشاورز را بدین پول کشاورز خوردن نداره
    • محمد م IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      کشاورز برای خوردن پول نداره چه برسه برای کاشتن با این گرانی
    • حمید IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      اخه یک هکتار گندم بکاری برا ۴۰ میلیون ؟ تصلا عاقلانه است ؟؟
    • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      سال آینده ا زدولت طلبکارنخواهم بودهرکس به فکر خود باشد
    • خالد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      ولله ما که از بانک ها شنیدیم که کلا پولی درکار نیس وهمه حرفا دروغو سرکاریه ولی سال بعد کسی غیرت نداره بهتون گندم بده ازاد میفروشم بهتره
    • کشاورز IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      3 1
      از خدا نمی ترسید اینقدر دروغ میگید دسترنج کشاورز را مفت از چنگش در آوردید خدا ازتون نگذره
    • احسان نظری IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      5 0
      ۱۰۰هکتار زمین دارم بخدا دیگه به دولت گندم نمیدم
    • علی رضا IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      4 0
      من کشاورز و همکارام اگر شعور داشته باشیم یک سال کشت نمی کنیم تا ببینیم دولت میخواد با نبود گندم چیکار کنه.
      • داود IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
        0 0
        دولت های قبلی مقصرن...پای مرغ ازعربستان جاش میارن آردمیکنن..هرایرانی صدکیلو
    • کشاورز IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      صرف نظر از هر قیمتی دولت باید رو راست باشه با کشاورز این وقت تلف کردها نه به نفع کشاورز هست نه دولت. من کشاورز خوزستان هستم از برج2گندم تحویل دادم این 4ماه بلاتکلیف هستم از برج3کشت تابستانم شروع شده دستم خالیه هیچ برنامی برای اینده ندارم سخت به مشکل مالی بر خوردم
    • محمد رضا GB ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      وقتی بعد یکسال به نتیجه نمی رسند برای کالایی استراتژیک که در کل دنیا قیمت افزایشی پیدا کرده علت این تاخیر در درون هیات دولت ونمایندگان باید جویا شد یه عده بی سواد یا کم سواد سیاست واقتصاد کشور را در دست گرفته اند و روز به روز زندگی ملت به قحقرا میرود وآنها دم از پیشرفت می زنند پیشرفت در بدبختی، فقر، تن فروشی، کارتن خوابی وغیره در دل زیاد اما کو گوش شنوا اگر ایرانی وطن پرست باشید باید بهتون بر بخوره
    • کشاورز IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      آقای وزیر زیاد زور نزن گندم کاشتن امسال که منتفی هستش اما پول گندم مارا که گرفتین وسود اون رو ماه به ماه شما وعواملتان میخورید و زندگی لاکچری برای خودتان درست کردید لطفآ به ما برگردانید چون ما کشاورزان برای امرار معاش روز مره خودمان ماندیم وعده های شما پوشالیست چون سیری پدیر نیستید، لطفآ پول گندم مارا بدهید.
    • ایوب IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      این کشاورزان گناهی کردن که قیمت راتایین نمیکنیدوپول کشاورزراپرداخت نمیکنیدبازهم میادسالهای بعدانتظارنداشته باشیدکشاورزگندم بکاردبعدبدهددولت مسولان بی خاصی پرداخت کنیدوپول ماراحرامخوری نکنید
    • کشاورز IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      6 0
      چطور بنزین شب گرون میشه،ومیگید میخوایم جلو قاچاق بگیریم،همین گندم رو هم به قیمت کشور های همسایه خریداری کنید‌..میتونید بگید بعدش ما تخصص نداشتیم
    • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      4 0
      عملا دست بردن تو جیب طبقه زحمت کش دست بردارین ازاینهمه ریاکاری
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      اجاره کشاورزی مفتی مالک را بیارن پایین
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      نظر کشاورز مطرح نیست دوتا بی سروپا قیمت را تعیین میکنند شخمهکناری ۱میلیون کود ۱میلون‌سم با....یک میلیونی بر داستان کاه وبدهاریکمیلیون برای کمبایین سخن یک میلیون بذر ۵میلیون و..هکتاری ۱۵میایون خرج نهایت ۳تن ۳۰میلیون برای زمینی که قیمت بازاری آن ۱میلیارد است
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      اگر سال بعد پول کندم اینطور بشه کسی به سیلو گندم تحویل نمیده بفکر کشاورزان نیستید زیر اعماق 1000متری فرو رفته نباید اینطور بشه وعده سر خرمن می‌دهید کیه که اجرا کنه
    • کشاورز تربت جام IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      4 0
      دولتی که یک پول ساده گندمکارش را نمیتوانه بده چگونه میخواد ملت را به خود کفایی برساند
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      3 1
      امیدوارم کسانی که حق کشاورزان را ضایع می‌کنند ،نابود بشوند
    • محمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      تنها شما ی خورده درد دل کشاورز بدبخت رو گفتی همه مسئولین میگن کشاورزان ادم نیستن مگر نمیبینی پول کشاورز رو ندادن میگن به خودکفایی میرسیم سال دیگه تازه خرد خرد پولو واریز میکنن بانک ی جور دزدی میکنه تو حساب های فرعی نگه میداره پیام برای کشاورز ارسال نمیکنه نکنه بیان پولو بردارن ودولت هم عین اندر نسارا پولشو میده کمباین و پول تراکتور و حمل و نقل بماند دم در خوابیدن برای پولشون ...ومن خودم نمیکارم ...
    • شمس الدین مطاعی IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      3 0
      سلام بنده کشاورز کردستانی واهل کامیاران هستم حدود 22تن گندم حاصل یکسال کشاورزی خود را نه به اختیار بلکه به اجبار اینکه دولت هیچ گزینه دیگری برای کشاورز نگذاشته واگر به مراکز تحویل گندم دولتی تحویل ندهی وانبار کنی حتی به عنوان محتکر تحویل داده میشوی وگندمت مصادره میشود ،حال به خیال 15هزار تحویل گرفته اند وقرار است 11500پول واریز کنند ،متاسفانه در این حکومت عدل علی حال که پول واریز شده از همان 11500تومان از هر سی میلیون تومان یک میلیون کسر کرده‌اند یا اگر اختشاشگر نشوم دزدیده اند ،به فرمانداری ،تعاونی،بانک کشاورزی مراجعه کرده ایم میگویند خود دولت دزدیده ما هیچکدام در جریان نیستیم ،این بود عدل علی
    • LT ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      عجب
      • کریم IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
        3 0
        تا حالا هیچ پولی به کشاورز بد بخت ندادید فقط وعده وعید میدید همون ۱۱۵۰۰ هم نمیدید .بیچارمون کردید تا کی صبر کنیم چه غلطی کردیم گندم دادیم به دولت .خدا گریبانتونو بگیره
    • خان IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      کشاورز حا لا چه فایده گندم از دست کشاورز در امد به دامدار و تاجر فروخته شد کشاورز بد هکار مگه تاجر تا دولت اخر پاییز قیمت گندم اعلام کنه طلب کار را چه کار کنه خونش داره میمکه حا لا 20 تومان هم باشه دست کشاورز زحمت کش را نمی گیره جیب تاجر میره همه به تاجر ها میدهند دولت هم به نفه تاجر حرکت میکنه چشم کشاورز کور بشه نکاره کلزا بکار قیمت ازادش هم با لاست
    • امید IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      بخداقسم پول خریدخرید مایحتاج زندگی راهم ندارم من زمین اجاره کردم گندم کاشتم بدخت بودم بدبخت ترشدم هرروز شرمنده زن وبچهام هستم خدا بکی بگم الان هم ندارم که کشاورزی کنم
    • پاکدل IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      1 0
      از اردیبهشت تا شهریور مسولین زحمت کش وپرتلاش نخوابیده جلسه گذاشته وپیگیری های مداوم.گفتن هفته آینده.گویا هفته پیدا نشده حال میگن ماه آینده.اگر نشد بگو سال آینده.
    • مهدی چنانی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      3 0
      پول فطریه ماه رمضان ۲۰ هزار تومان بابت هرکیلو گفتند الان ما باید ۱۱۵۰۰ بفروشیم
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      3 0
      کاشت گندم برای کشاورز بزرگترین اشتباه بود.
    • کشاورز IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      امیدوارم تاحالاکه بیش ازپنج ماه گذشته تعین تکلیف نشده هرگزتعین تکلیف نشه وکشاورزان هم مثل خودم دانه ای نکارندوقطره ای بارون هم نیاد
    • کشاورز IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      دولت مردانی که نمیتونندمشکلات وطلبکاران کشاورزرابدن چه انتظاری ازش داری اخه دروغ هم حدواندازه ای داره
    • توفیق IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      مقصر ماییم که هیچ اتحادی نداریم وبا وعدهای توخالی کلاه گشادی سرخودمون رفت.ولی بنده نه فقط توبه از تحویل دولت وکاشت زیاد گندم گردم بلکه لعنت بر آبا اجدادم وخودم اگه یک کیلو دیگر در آینده تحویل دولت بدهم ....زیرا علاوه بر ضرر وزیان که کل ۳۶ تنی که به دولت تحویل دادم هم خودم وهم خانواده ام خیانت کردم وموجب در به د ری وبدبختیشون شدم
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      کجا 15تومان دادن 11357تومان دادن حتی قیمتی که تو فاکتور دادن 250تومانشم کم دادن
    • چام خونسار LT ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      0 0
      دولت و مجلس و آنانکه در نرخ گذاری تضمینی گندم اختیاری دارند،و ب حق قضاوت نمیکنند و با کشاورز در این زمینه،معکوس کار میکنند،کشاورز را چه فرض کرده اند،والله کشاورز بحمدالله تمام محاسبات را خوب انجام میده،و دیگر زیر بار دوز و کلک نخواهد رفت،، و آنچه که خواهد کاشت بر خلاف خواست شما گندم نخواهد کاشت،تا نتیجه این بی عدالتی،و اقوال بی محل را سال آینده را درو کنند
    • جواد IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      2 0
      پیگیری کنید لطفاً دوباره گندم کاری شروع شده ولی هنوز قیمت گندم نامعلوم و کشاورز حیران است بااین وضعیت دیگه کاشت گندم جواب نمی‌ده اصلأ همون قاچاقی بفروشی خیلی بهتر تا حقمون خورده نشه هر هکتار حدود۳۶ملیون خرج داره تازه اگه زمین از خودت باشه اگه اجاره کار باشی یعنی ۵۶ملیون خرجشه وباقیمت 15هزارتومن هر هکتاری ۴۵تا ۵۵ درآمد داره یعنی سودی که نمی مونه هیچی همش ضرره
    • جواد IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      4 0
      امسال که گذشت هرکس سال آینده گندم کاشت آزاد بفروشه بهتره حداقل ضرر نمیکنیم
    • یاسین IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 0
      آقا ریسی شما فقط بنفع قشر دلال ومافیا عمل کردی نتیجه ریاست شما شده ظلم به کشاورز و کارگر و سود به دلالان تراکتور طی یک نشست با ریس کارخانه قیمتش بردی بالا سم کود و غیره همینطور ولی گندم مفت تو ریسجمهور نمیشی
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      1 0
      بخدا بچم شیر میخواد پول ندارن براش بخرم خدا ازتون نگذره
    • کشاورز IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      0 0
      آقایون مراجع نونی که دارید میخورید از دسترنج همین کشاورز مظلومه مه نه قیمت عادلانه برای گندمش تعیین کردن نه تسویه حسابی این اشکال شرعی نداره
    • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      0 0
      دروغ وووووودروغ من ازسال آینده اگر قیمت گندم این باشد اصلا نمی کارم یا اگر بکارم دستم را ببرند به دولت گندم نمی دهم