علائم سویه جدید کرونا چیست؟

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: فعلا اکثریت موارد کرونای جدید علیرغم سرایت بالای آن، علایمی چون گلودرد، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به علاوه یکی، دو روز بدن‌درد و تب دارند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حمیدرضا نادری، در خصوص سویه جدید کرونا اظهار کرد: مدتی است دوباره موارد کرونا افزایش داشته و موارد جهانی به طور مثال میزان بستری‌ها در کشور آمریکا ۲۰ تا ۲۲ درصد بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:

آیا سویه جدید کرونا مرگبار است؟

وی افزود: سویه جدید کرونا بیماری‌زایی قابل ملاحظه‌ای دارد. در تمام قاره‌ها و کشورها افزایش دیده می‌شود. ما نیز مواردی می‌بینیم که تابلوی مشکوکی دارند و تست‌های آن‌ها مثبت است. این سویه جدید که اریس نام دارد همان ویروس کرونا بوده که جهش پیدا کرده است.

نادری ادامه داد: تستی که در حال حاضر انجام می‌دهیم PCR کووید است و نمی‌توانیم سویه اریس را تشخیص دهیم، بنابراین نمی‌توان قاطعانه بیان کرد که موارد کرونا مثبت سویه جدید است. مسئولان نیز بیان می‌کنند که ثابت نشده سویه اریس وارد کشور شده باشد؛ زیرا موارد آن در جهان به صورت عددی گزارش می‌شود و توده‌های ابتلا را نداریم. تجربه نشان داده ویروسی که غالب شده و همه‌جا پراکنده می‌شود، اگر هم نباشد چیزی مشابه آن خواهد بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه اریس مشخصه خاصی ندارد؛ زیرا عملا همان کرونا است، عنوان کرد: البته بیان ژنی آن‌ها با جهش متفاوت می‌شود. ممکن است تظاهرات آن‌ها خفیف و شدید شود، برخی سرایت بالاتر و برخی شدت بیشتر داشته باشند اما نمی‌توان بیان کرد که این علائم مربوط به این ویروس است. انتظار داریم این سویه جدید همان سندرومی باشد که می‌شناسیم؛ یعنی یک بیماری تنفسی که بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند و می‌تواند ریه را نیز درگیر کند، البته ممکن است شدت و ضعف آن برحسب جهش‌ها متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: سویه جدید سرایت بالایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا دارد. در خصوص شدت آن نمی‌توان قضاوت کرد؛ زیرا عمری از آن نگذشته است. بیشتر موارد بستری به شدت کووید دلتا نبوده است. تظاهرات آن بیشتر سرماخوردگی معمول است اما باید تفاوت عمده‌ای بین سرماخوردگی و این ویروس‌ها قائل شویم.

نادری اضافه کرد: سرماخوردگی یک یا چند ویروس خاص هستند و مشخصه آن‌ها این است که تنها دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کنند؛ یعنی خارش گلو، آبریزش بینی، عطسه، قرمزی چشم آبریزش داشته و تب، بدن درد و علایم عمومی ندارند. ویروس‌های دیگر که موجب آنفلوآنزا و کووید می‌شوند طبق گسترده‌ای از خفیف تا شدید دارند و تفاوت آن‌ها این است که شامل علایم عمومی، تب و بدن درد نیز می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: آنچه امروز بیشتر مشاهده می‌شود و بیماران شکایت دارند این است که اریس شامل درگیری دستگاه تنفسی فوقانی به اضافه بدن درد، خستگی، کوفتگی و تب است. در زمینه درگیر کردن ریه هنوز به شدت کروناهای اولیه و دلتا نیست اما در مواردی بستری شدند و یکی، دو مورد به ICU رفتند. تمرکز روی افرادی است که سالمند هستند، بیماری‌های زمینه‌ای دارند و داروهای شیمی‌درمانی مصرف می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر توصیه می‌شود افرادی که فکر می‌کنند یا پزشک آن‌ها می‌گوید که دچار سرماخوردگی شدند، حتما باید به اریس فکر کنند، شاید در درمان تفاوتی نداشته باشد اما سرایت آن مهم است. سرماخوردگی سرایت زیادی ندارد اما کرونا حتی اگر برای خود فرد خفیف باشد، سرایت زیادی دارد و ممکن است برای برخی افراد خطر بیشتری داشته باشد. در حال حاضر ما حتما از موارد مشکوک تست می‌گیریم‌.

نادری افزود: فعلا اکثریت موارد کرونای جدید علیرغم سرایت بالای آن، علایمی چون گلودرد، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به علاوه یکی، دو روز بدن‌درد و تب دارند که عمدتا خوب می‌شوند و درمان خاصی هم برای آن‌ها توصیه نمی‌شود؛ زیرا بیماری شدید نیست و درگیری ریه نیز مشاهده نشده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری ادامه داد: با توجه به سردی هوا و شروع فصل آنفلوآنزا فردی که علایم تنفسی به خصوص عطسه، سرفه، بدن‌درد، تب و گلودرد دارد با توجه به احتمال ابتلا به آنفلوآنزا و کووید حتما باید به پزشک مراجعه کرده و خوددرمانی نکند. با توجه به گزارشاتی که رسیده فعلا خطر خاصی ندارد و افراد تنها باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

وی در خصوص استفاده از ماسک و تزریق واکسن تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری در سطح جامعه به صورت فرد به فرد در حال گسترش نیست، استفاده از ماسک در فضای باز توصیه نمی‌شود، البته این عدم توصیه به این معنی نیست که اصلا ماسک نزنند، بلکه تاکید می‌شود در مکان‌های مسقفی که به خصوص پرازدحام هستند حتما از ماسک استفاده شود.

نادری اضافه کرد: واکسن‌هایی که در حال حاضر در دسترس هستند بیشتر برای سویه‌های قدیمی‌تر کرونا تولید شده بود، بنابراین انتظار می‌رود واکسن‌های قدیمی‌تر نسبت به سویه‌های جدیدتر تاثیر زیادی نداشته باشند، اما ویروس همان ویروس است، بنابراین توصیه می‌شود افراد در معرض خطر، افرادی که ۶ تا ۸ ماه از آخرین دوز واکسن آن‌ها گذشته و افرادی که کمتر از سه دوز دریافت کردند حتما واکسیناسیون را انجام دهند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1195871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =