کم کاری بانک‌ها در پرداخت وام مسکن فرزند سوم/ گلایه متقاضیان از دریافت تسهیلات همچنان ادامه‌ دارد

مدت زمانی است ک متقاضیان گله‌مند از دریافت وام‌های بانکی هستند و بهانه تراشی بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن، ازدواج و غیره همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها، خرید مسکن و حتی اجاره یک خانه برای خانوارها کار آسانی نیست، بنابراین افراد تصمیم به دریافت وام بانکی می‌کنند، اما گاین روزها متقاضیان زیادی هستند که برای دریافت وام‌های بانکی از جمله وام مسکن به درهای بسته برخورد می‌کنند. 

بیشتر بخوانید:

تداوم مانع‌تراشی بانک‌ها برای پرداخت وام‌ مسکن/ متقاضیان همچنان ناامید و سردرگم

یکی از این وام‌ها، تسهیلاتی که دولت در جهت قانونی جوانی جمعیت برای خانوارهای فاقد مسکن که درای فرزند سوم یا بیشتر که از سال ۹۹ به بعد متولد شده‌اند، در نظر گرفته است، اما گویا همه چیز بر وفق این خانوارها نیست و این روزها بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن فرزند سوم بهانه های خودشان را دارند.

طبق آماری که بانک مرکزی منتشر کرده است،‌ بانک‌های ملت، صادرات، تجارت، مسکن و پست بانک به پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی فرزند سوم مکلف شدند، اما طبق گزارشات بانک ملت تنها به پنج متقاضی، پست بانک ۱۲ فقره وام فرزند سوم پرداخت کرده است و سه بانک دیگر در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ تجارت ۲۸، مسکن ۱۰۹ و صادرات ۱۹۳ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به خانوارهای فاقد مسکن داده است.

این در حالی است که در سال جاری  بودجه قانون جوانی جمعیت ۹۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده اما بانک‌ها حدود  ۶۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. متقاضیان زیادی معتقدند که گرفتن وام مسکن فرزند سوم کار آسانی نیست و گویا تنها به افراد خاصی تعلق می‌گیرد. یکی از این متقاضیان که دارای ۴ فرزند است می‌گوید: بنده وقتی برای دریافت این وام به بانک مراجعه کردم آن‌ها به گونه ای رفتار کرده‌اند که انگار اصلا نام این تسهیلات به گوششان نخورده است، به بانک دیگری مراجعه کردم و آن‌ها نیز به بهانه صادر نشدن بخشنامه از پرداخت وام سر پیچی کردند.

بانک‌ها مستقل  و دارای قدرت و اختیار هستند

خلیل بهروزی فر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، نیز درباره بهانه جویی بانک‌ها گفت: بانک ها به قانون جهش تولید مسکن و اعطا تسهیلات ساخت و خرید مسکن تمکین نمی کنند و بر خلاف آنچه در قانون برای آنها در نظر گرفته شده که ۲۰ درصد تسهیلات خود را صرف اعطای تسهیلات مسکن کنند، بهانه عدم اعتبار و ناترازی را می آورند و اقدامی در راستای عمل به  این قانون انجام نمی دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه بانک‌ها ساخته شدند که انقباضی برخورد کنند. با این روندی که بانک‌ها در پیش گرفته اند می توان آنها را به یک دولت سایه تشبیه کنیم که فراتر از دولت هستند و مستقل  و دارای قدرت و اختیار هستند.

بهروزی فر در ادامه افزود: زمانی که مسئله ای به قانون تبدیل و برای اجرا ابلاغ می شود، دیگر هیچ توجیهی پذیرفته نیست. همه دستگاه ها به ویژه بانک ها وظیفه دارند و مکلف اند که بر اساس قانون آنچه را که در ارتباط با بحث مسکن ملی و تولید و جهش مسکن با سایر ارگان ها هم افزایی کنند و این تکلیف بر دوش آنها قرار دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به اینکه بانک‌ها اعتبارات خودشان را صرف اعطای وام به کارمندان و کارکنان خود می کنند، اعتراض داریم. این اقدام بی عدالتی محض و تبعیض‌آمیز است. پذیرفته نیست که کارمندان بانک‌ها از تمام تسهیلات و امکانات برخوردار شوند آن هم تسهیلاتی که ارزان است، در مقابل کارمندان و کارکنان سایر ارگان‌ها و مردم عادی از این اعتبارات و تسهیلات بی بهره بمانند.

مانع تراشی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات تنها اختصاص به وام مسکن خانوارهای دارای سه فرزند ندارد،‌ بلکه متقضیان زیادی هستند که همچنان برای دریافت وام ازدواج،‌ وام مسکن، وام فرزندآوری و غیره باید موانع زیادی را بگذرانند و در صف‌های طولانی منتظر  پرداخت وام  بمانند، این وام‌ها گرچه شاید به ظاهر اندک باشد اما می‌تواند برای خانوارها و زوج‌های جوانی گره گشای بخشی از مشکلاتشان باشد، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان مربوط به این امر تدابیری اتخاذ کنند تا روند دریافت وام برای افراد تسهیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • روح الله IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۶
      1 0
      سلام چرا در مازندرا به هر بانکی سر میزنم یکی میگه بخشنامه نیومده یکی مسخره میکنه اگه قانون برا همه باشه نه برا عده ی دیگر تو رو خدا رسیدگی کنین من این وامو احتیاج دارم
    • فریبا IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      0 0
      سلام اگه دولت میخواد این وام وبده چرا مثل وام فرزند آوری وازدواج سامانه ثبت نام نداره معلومه که هر بانکی بری میگه بودجه نیست وبخشنامه نیومده و...
    • مجید IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      باسلام لطفاً یک راهکاری بگذاریدتاوام ودیعه فرزند سوم رودریافت به هربانکی مراجعه کردم جواب درستی ندادن باتشکر
      • nas IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
        0 0
        از دولت تاهمه مسولین دارن به مردم دروغ میکن هر بانکی رفتیم کفتن ایجوری وامی وجود ندارد