کنکوری‌ها؛ قربانی جدال مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی/ حذف دروس عمومی به ضرر مافیای آزمون سراسری است

یک مشاور تحصیلی اعتقاد دارد حذف دروس عمومی از کنکور به ضرر مافیای آزمون سراسری است؛ چرا که درآمدهای کمتری از راه برگزاری کلاس‌ یا فروش کتاب و سی‌دی کسب می‌کنند.

علیرضا راستی مشاور تحصیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره حذف دروس عمومی از دفترچه کنکور سراسری ۱۴۰۳ اظهار کرد: مسئولان تصمیمات یا سیاست‌های کنکور سال آینده  را باید هر چه سریعتر به اطلاع داوطلبان برسانند تا آنان بتوانند به درستی برنامه‌ریزی تحصیلی داشته باشند. موضوعی که متاسفانه تا کنون انجام نشده است. 

بیشتر بخوانید:

تکذیب جذب دانشجوی پزشکی بدون کنکور از سوی وزارت بهداشت

وی ادامه داد: معمولا دانش آموزانی که قصد دارند در رشته و دانشگاه مد نظر و مطرحی قبول شوند، بعد از امتحانات کلاس یازدهم شروع به درس خواندن برای کنکور می‌کنند. همچنین از اواخر تیرماه اقدام به برنامه ریزی تحصیلی، خرید کتاب و سی دی و ثبت نام در آزمون خواهند کرد، بنابراین زمان برای آنان حائز اهمیت است.

راستی با تصریح بر اینکه بر خلاف سال‌های گذشته که تغییرات کنکور به صورت رسمی در اواسط تیرماه اعلام می‌شد، گفت: برای دواطلبان کنکور ۱۴۰۳ هنوز تغییرات آن مشخص نشده است. به عنوان مثال هنوز مشخص نیست که آیا در کنکور سال آینده معدل تاثیر قطعی دارد یا مانند سال‌های گذشته تاثیر مثبت خواهد داشت. 

این مشاور تحصیلی بیان کرد: سوال اساسی داوطلبان کنکور این است که آیا دروس عمومی به دفترچه کنکور سال آینده باز خواهند گشت یا خیر. تمام حرف و حدیث‌ها در حالی مطرح می‌شود که داوطلبان برای تک تک روزهای خود باید برنامه ریزی داشته باشند. 

وی ادامه داد: از دی ماه ۱۴۰۰ به دانش آموزان اعلام شد که دروس عمومی از کنکور حذف شدند. بنابراین دانش آموزان کلاس دهم یا یازدهم مطالعه عمقی بر دروس عمومی نداشتند و فقط کلاس دوازدهم به صورت امتحان نهایی از آنها آزمون گرفته شده است. ولی اکنون دانش آموزان نمی‌دانند برای دروس عمومی وقت بگذارند تا مطالعه عمیق داشته باشند یا خیر.

راستی مطرح کرد: دانش آموزان و خانواده‌ها قربانی جدال بین سیاستگذاران هستند. به این صورت که تقریبا روزانه یک نماینده مجلس مصاحبه می‌کند که مصوبه شورا را لغو خواهیم کرد و فردای آن روز دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصاحبه می‌کند که کنکور به شیوه مد نظر شورا برگزار خواهد شد. 

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه این بلاتکلیفی داوطلبان به هیچ عنوان مناسب نیست، ادامه داد: با توجه به اینکه ۷ یا ۸ ماه بیشتر تا زمان برگزاری کنکور باقی مانده، اگر بناست دروس عمومی به کنکور بازگردانده شود، باید مسئولان سریع‌تر اعلام کنند تا داوطلبان فرصت مطالعه داشته باشند. هرچند فرصتی هم باقی نمانده، دانش آموزان چگونه ۱۲ کتاب عمومی را مطالعه کنند؟ همچین افرادی که کلاس‌های دهم و یازدهم را به شیوه‌ای غیر کنکور مطالعه کردند، چگونه همان دروس را کنکور بازخوانی کنند، این ظلم بزرگی است.

وی گفت: تجمع اعتراضی، راه انداری کمپین و صدور نامه یا بیانیه از سوی داوطلبان و خانواده‌های آنان نشان می‌دهد که آنان از شرایط موجود راضی نیستند. اما متاسفانه مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ دقیق به آنها نمی‌دهند. 

راستی با بیان اینکه مافیای کنکور مانع از حذف کامل دروس عمومی از کنکور سراسری هستند، گفت: دانش آموزان رشته‌های ریاضی و تجربی ۳ کتاب تخصصی و ۴ کتاب عمومی برای آزمون باید مطالعه کنند که هر کدام کلاس و کتاب جداگانه دارد. وقتی دروس عمومی از کنکور حذف شوند، کلاس‌های کنکور، کتاب‌های تست یا کمک آموزشی و سی دی‌های آموزشی غیر کاربردی شده و خریداری نمی‌شود. بنابراین آموزشگاه‌ها متحمل ضررهای مالی می‌شوند، پس حذف دروس عمومی به ضرر آن‌ها است.

این مشاور کنکور در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت از گردش مالی هزاران میلیارد تومان در سال گردش باشد، قطعا مافیا اجازه استمرار این ضررها را نخواهند داد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1196483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      10 2
      برا مافیا فرقی نداره می تونه همون کتاب عمومی روتشریحی کنه و برا امتحان نهایی بفروشه چه فرقی بین امتحان نهیی وکنکور هست وقتی هر دو به یه اندازه تاثیر داره .اونیکه با حذف عمومی بدبخت می شه یه عده پشت کنکوری بیچارهست .
    • ناشناس IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      10 0
      آقای مشاور تحصیلی، یعنی الان با این مصوبه جدید کاملا به ضرر مافیا شده است !!!! این حرف رو نزنید که اصلا قابل قبول نیست چرا که تبلیغات کتب درسی برای امتحانات نهایی چند برابر شده و دروس عمومی از تستی به تشریحی انتقال پیدا کرده و همچنان هم کلاس ها برقرار هست و دروس تخصصی هم هزینه های کمتر نشده هیچ بیشتر هم شده. لطفاً ثبت
    • فاطمه. ایمل ندارم IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 0
      جوان من با هزار آرزو ولی بدون سهمیه دراین برزخ چه کند دخترم نابود شد خدایا کمکم کن با تراز بهتر غیرمجاز شده خدایا کجایی
    • حسن GB ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      5 0
      بیشتر تمرکز مافیا روی دروس تخصصی است مه عمومی حالا با این مصوبه دست مافیا اتفاقا بازتر شده برای درس های تخصصی چون هم برای کنکور و هم برای نهایی دارن برنامه ریزی مالی میکنن که خانواده رو بچاپن بعد خودت داری میگی بچه ها درس های عمومی رو عمقی نخوندن پس قبول داری این مصوبه باعث بی اهمیت شدن درس های عمومی شده و از طرفی همچنان برای نهایی مافیا داره برای درس های عمومی هم کتاب و کلاس جمع بندی.... برنامه ریزی میکنه پس دقیقا این مصوبه دست کی رو کوتاه کرده مشکل جای دیگه است نه ابلاغ مصوبه های بی منطق شما چه جور مشاور تحصیلی هستین گه اینا رو درست درک نکردین
    • زهرا IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      اتفاقا خواندن دروس عمومی پایه های دهم و یازدهم دربرابر تصمیم اشتباه حذف دروس عمومی و افزایش تاثیر معدل همچون قطره دربرابردریاست شما از کلاسها،دوره های آنلاین و حضوری، مبالغ هنگفت دروس اختصاصی بازار پر هیاهو امتحان نهایی،چشم پوشی میکنین و خواندن دروس عمومی را ظلم میدانید
    • زهرا IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      کافی است که نگاهی به تبلیغات برخی،تاکید میکنم برخی مشاوران تحصیلی بیندازید وببینید فقط آنها هستند که از تاثیر قطعی معدل راضی هستند دلیل هم واضح است مافیا دانش آموز منطقه ی محروم نیست مافیا همین مشاورنماها هستند که از تاثیر امتحان نهایی،استفاده میکنند
    • زهرا IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      0 0
      هدف شما حذف پشت کنکوریهاست چیکارکنیم بمیریم ؟شاید هدفمون خیلی واسمون مهم بوده که موندیم وشاید هزاران دلیل دیگه آیا منی که پشت کنکور موندم باید بمیرم؟آیا من مافیام؟برگرداندن عمومی ها و تاثیر مثبت معدل چه سود مالی برای امثال من داره به غیر از اینکه امید وارمون میکنه به هدفمون برسیم تورو خدا گوش بدین