دلایل کاهش قیمت خودرو در ۶ ماه گذشته / خریداران فعلا دست نگهدارند

کارشناس صنعت خودرو گفت: تمام خودروهای موجود در بازار در ۶ ماه گذشته افت قیمت را تجربه کرده‌اند، روند کاهش قیمت در بازار خودرو تقریبا از اوایل اسفند ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و  این روند تا پایان مرداد سال ۱۴۰۲ ادامه داشت.

مهرداد حاجی‌زاده فلاح، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره وضعیت فعلی بازار خودرو و افت قیمت‌ها اظهار کرد:  روند کاهش قیمت در بازار خودرو تقریبا از اوایل اسفند ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و  این روند تا پایان مرداد سال ۱۴۰۲ ادامه داشت؛ تقریبا تمام خودروهای موجود در بازار در این بازه زمانی، افت قیمت را تجربه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کاهش شدید قیمت خودرو/ صنعت خودروسازی با آزادسازی قیمت‌ها نجات خواهد یافت

وی با بیات اینکه کاهش قیمت خودرو در ۶ ماه گذشته به چند عامل بستگی دارد، گفت: خودروسازان در سال گذشته در صدد کاهش تفاوت قیمت بازار با کارخانه با حمایت بورس برآمدند، تا به نوعی با توجه به سطح بالای تشنگی بازار و کاهش عرضه، خودروها را به صورت مزایده ای در بورس بفروشند. که البته با عنایت به دوگانه شدن مجدد بازار(به سبب تاخیر بازار ناشی از واگذاری پس از ۳ ماه خودرو در بورس کالا ) این روش منجر به افزایش شتاب قیمت خودروها شد.

کارشناس صنعت خودرو افزود: به باور برخی از تحلیلگران اقتصادی قیمت خودروها به نرخی بیش از صد هزار تومان به ازای هر دلار در بازار ثانویه فروخته و در نتیجه شایعه واردات خودرو، منجر به خالی شدن حباب قیمتی خودرو و خروج سرمایه گذاران از این بازار شد.

حاجی‌زاده درباره ثبات نرخ ارز تصریح کرد: افزایش شدید نرخ ارز در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ یکی از اصلی‌ترین دلایل جهش قیمت خودرو در بازار بود. در ماه‌های اخیر و با کاهش نسبی قیمت دلار، قیمت خودروها نیز تا حدی افت کرده است.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به افزایش تیراژ تولید خودرو، عنوان کرد: آمار رسمی وزارت صمت نشان می‌دهد که در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تیراژ تولید خودرو در بازار ایران حدود ۴۴۳ هزار دستگاه بوده، این عدد در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ برابر ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو سواری بوده است. که این آمار از افزایش ۳۰ درصدی در میزان تولید خودرو خبر می‌دهد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر کاهش تقاضای سفته‌بازان برای خرید ماشین در بازار است. بر کسی پوشیده نیست که واسطه ها همواره نقش مهمی در ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو داشته‌اند. در ماه‌های اخیر با کاهش قیمت ارز و انتظار برای واردات خودروهای خارجی، این تقاضا کاهش پیدا کرده است.

کارشناس صنعت خودرو درباره آینده بازار خودرو، گفت:  بازار خودرو ایران به شرط تثبیت نرخ ارز، تحقق عملی واردات خودرو و تداوم افزایش روند تولید روزهای نسبتا آرام با شیب نزولی نسبی را تا پایان سال ۱۴۰۲ تجربه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =