غول‌های فناوری و اعضای کنگره آمریکا برای تعیین قانون هوش مصنوعی گردهم آمدند

ایلان ماسک، مارک زاکربرگ، بیل گیتس و ساندار پیچای به همراه قانونگذاران آمریکا در یک جلسه غیرعلنی حضور پیدا کردند تا درباره قوانین کنترل هوش مصنوعی و خطرات ناشی از آن صحبت کردند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ وزنه‌های بزرگ فناوری دنیا از ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و مارک زاکربرگ مدیرعامل متا (فیس‌بوک) گرفته تا ساندار پیچای، رهبر آلفابت (گوگل) و بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت به تازگی در مجلس سنا حاضر شدند تا در یک جلسه غیرعلنی در مورد یکی از داغ‌ترین موضوعات امروز یعنی قانونگذاری در مورد هوش مصنوعی بحث کنند.

قانون‌گذاری و اخذ تدابیر خاص هوش مصنوعی، هدفی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند. اما در مورد چگونگی و حد و مرز آن اختلاف نظر وجود دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد مدل قانونگذاری اروپا در مورد این فناوری نوظهور طرفداران کمی دارد.

https://images.english.elpais.com/resizer/NUXy93qP8dO46E5E0Rt7cSTDQ0g=/1960x0/cloudfront-eu-central-1.images.arcpublishing.com/prisa/RBJHTCHGUBVMTTC2LUCRSIH3U4.jpg

ایلان ماسک پس از ورود به مجلس سنا

این واقعیت که ۲۰ غول فناوری که درآمد مشترک آنها از تولید ناخالص داخلی برخی از کشورها بالاتر است، دعوت چارلز شومر، رهبر اکثریت سنا را پاسخ دادند، نشانگر اهمیت این موضوع است. چند نفر از این غول‌های فناوری قبلا به صورت انفرادی در مورد کنترل هوش مصنوعی صحبت کرده بودند و از زمان راه‌اندازی چت‌بات ChatGPT در کمتر از یک سال پیش، توجه عموم به این موضوع تشدید شده است.

ایلان ماسک پس از ترک این جلسه گفت: هوش مصنوعی یک شمشیر دو لبه است و نیاز به قوانینی دارد تا اطمینان حاصل شود که شرکت‌ها اقداماتی را در این زمینه انجام می‌دهند که ایمن و به نفع عموم مردم است.

زاکربرگ نیز گفت: من معتقدم که بهتر است استانداردهای مربوط به هوش مصنوعی توسط شرکت‌های آمریکایی تعیین شود تا با همکاری نزدیک با دولت، به این مدل‌ها شکل داده شود.  

هدف از تعیین قوانین

شومر امیدوار است سال آینده قبل از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر، قانون هوش مصنوعی را تصویب کند، زیرا می‌خواهد از ایجاد اختلال در رای‌گیری سال ۲۰۲۴ توسط این فناوری جلوگیری کند. به غیر از این، با تصویب این قانون از یک طرف هوش مصنوعی سریع‌تر توسعه پیدا می‌کند تا عموم مردم از مزایای آن برخوردار شوند و از سوی دیگر، خطرات ناشی از آن قبل از اینکه به طور کامل در زندگی روزمره مردم گنجانده شود، مهار می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که هدف قانونگذاران این است که خطرات ناشی از هوش مصنوعی مانند دخالت در انتخابات، انتشار اخبار نادرست و حملات به زیرساخت های کلیدی را مهار کنند.

بیشتر بخوانید:

غول‌های فناوری با چارچوب‌های هوش مصنوعی کاخ سفید موافقت کردند

ایده این است که این افراد می‌خواهند از تکرار آنچه در سایر بخش‌های فناوری مانند رسانه‌های اجتماعی رخ داد و باعث گسترش بدون مقررات آنها شد، جلوگیری کنند. زیرا اکنون که رسانه‌های اجتماعی به ابزاری رایج در میان مردم تبدیل شده‌اند، مجموعه‌ای از مشکلات را با خود به همراه دارند؛ از انتشار اخبار جعلی و محتوای مضر گرفته تا مشکلات بهداشت روانی رایج در بین نوجوانان و کودکان. اما اعمال محدودیت برای شرکت های رسانه های اجتماعی در ایالات متحده دشوار است. تلاش‌های زیادی برای تصویب لوایحی که رسانه‌های اجتماعی را محدود می‌کند، صورت گرفته، اما تاکنون همه آنها بی‌نتیجه مانده است. این تا حدی به دلیل فشار شرکت های قدرتمند فناوری و تا حدودی به دلیل اختلاف نظر بین خود قانونگذاران آمریکاست.

کوری بوکر، سناتور نیوجرسی، گفت که همه شرکت‌کنندگان موافق هستند که «دولت نقش نظارتی داشته باشد»، اما تدوین قوانین یک چالش خواهد بود.

در آستانه این مجمع، شومر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که مقررات هوش مصنوعی یکی از دشوارترین مسائلی است که کنگره می‌تواند با آن روبه رو شود. زیرا این فناوری از نظر فنی پیچیده است، مدام در حال تغییر است و تاثیر گسترده‌ای در سراسر جهان دارد.

شومر هنگام افتتاح جلسه گفت: امروز ما یک اقدام عظیم، پیچیده و حیاتی را آغاز می‌کنیم: ایجاد پایه‌ای برای سیاست هوش مصنوعی دو حزبی که کنگره می‌تواند تصویب کند. کنگره باید نقش اصلی را ایفا کند، زیرا بدون کنگره نه مزایای هوش مصنوعی را به حداکثر می‌رسانیم و نه خطرات آن را به حداقل می‌رسانیم.

عدم تبعیت از قوانین پارلمان اروپا

شومر همچنین به صراحت اعلام کرد که علاقه ای به پیروی از نمونه قانون هوش مصنوعی پارلمان اروپا ندارد. این پارلمان در ژوئن گذشته قوانین گسترده ای را برای تنظیم هوش مصنوعی تصویب کرد و اکنون در انتظار تصویب در شورا و رایزنی با ۲۷ کشور عضو است. اما شومر در این مورد می‌گوید: اگر خیلی سریع پیش برویم، همه چیز را خراب می‌کنیم. اتحادیه اروپا خیلی سریع پیش رفت!

مقررات اتحادیه اروپا در مورد هوش مصنوعی - اولین در نوع خود در جهان - بر هر محصول یا خدماتی که از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می کند، تأثیر می گذارد. هر سیستم به یکی از چهار سطح خطر طبقه‌بندی می شود که از حداقل تا غیرقابل قبول است. زمانی که محتوا حاوی مطالبی است که توسط هوش مصنوعی تولید شده است، باید روشن شود. و قوانین همچنین شامل تدابیر امنیتی در برابر محتوای غیرقانونی هستند.

اما جالب است بدانید که بیش از ۱۶۰ مدیر تجاری در نامه ای سرگشاده استدلال کردند که این لایحه رقابت‌پذیری و حاکمیت تکنولوژیکی اتحادیه اروپا را به خطر می اندازد.

تصمیم‌گیری

سناتورها لزوماً تمام پیشنهاداهای مطرح شده توسط رهبران فناوری در این مجمع را نخواهند پذیرفت. اما شرکت‌کنندگان امیدوار بودند که این نشست منجر به درک بهتر کنگره از واقعیت های این بخش، خطرات و مزایای آن و آنچه می توان برای رسیدگی به آنها انجام داد، شود.

برخی از پیشنهادهای ملموس قبلاً ارائه شده است، از جمله یک پروژه کلیدی که به عنوان مثال، تبلیغات انتخاباتی را مجبور می کند در صورت داشتن صدا یا تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی که می تواند منجر به سوء تفاهم شود، هشدارهایی را شامل شود. ابتکار دیگر ایجاد یک نهاد نظارتی است که سیستم‌های هوش مصنوعی خاصی را قبل از اعطای مجوز فعالیت مطالعه می‌کند.

در ماه ژوئیه، کاخ سفید مجموعه ای از تعهدات داوطلبانه را به شرکت های هوش مصنوعی پیشنهاد کرد تا اطمینان حاصل شود که این فناوری برای اهداف مضر استفاده نمی شود. با توجه به دشواری – یا عدم امکان – تمایز بین تصاویر و متن های واقعی و مصنوعی، یکی از پیشنهادها گنجاندن مهر یا واترمارک در محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی است. کاخ سفید همچنین در یک فرمان اجرایی به هوش مصنوعی پرداخت.

این مجمع در حالی برگزار شد که هشت شرکت در این بخش از جمله ادوبی، IBM و Nvidia اعلام کردند که به تعهدات داوطلبانه درخواست شده توسط کاخ سفید پایبند خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =