خروج بیش از ۵ هزار ارمنی از قره‌باغ

نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که اگر تلاش‌ها برای تضمین حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ به نتیجه نرسد، جمهوری ارمنستان آغوش خود را به روی برادران و خواهران خود از قره‌باغ خواهد گشود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، بر اساس اطلاعات کابینه وزرای ارمنستان تا بعدازظهر روز دوشنبه حدود ۵ هزار آواره داخلی از قره‌باغ وارد ارمنستان شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

عملیات نظامی در قره‌باغ توسط جمهوری آذربایجان تعلیق شد

این ارگان گزارش می‌دهد که ثبت‌نام ۳ هزار و ۹۰۰ نفر از ۴ هزار و ۸۵۰ آواره داخلی که وارد ارمنستان شده‌اند تکمیل شده و ارزیابی نیازهای ۹۵۰ نفر ادامه دارد.

در اطلاعاتی که صبح روز دوشنبه توسط جمهوری ارمنستان منتشر شد، آمده است که از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر ثبت‌نام شده، حدود هزار نفر با تصمیم خود خواستار مراجعه به مکان‌های ثبت‌نام شده خود بوده‌اند، در حالی که هزار و ۱۰۰ نفر دیگر در حال حاضر توسط دولت مستقر هستند.

دولت ارمنستان اعلام کرد: جریان ورود آوارگان ارمنی قره‌باغ به ارمنستان در طول شب ادامه داشت. نیازسنجی و تأمین اسکان آن‌ها انجام شده و همچنان ادامه دارد.

دومین نشست با نمایندگان ارامنه ساکن قره‌باغ در خوجالی به پایان رسید

گزارش‌ها حاکی از آن است که رامین ممدوف، مسئول تماس با ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ آذربایجان، روز دوشنبه بار دیگر با نمایندگان ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ در خوجالی دیدار کرد.

با این حال هنوز هیچ اطلاعیه‌ای درباره موضوعات مطرح شده در این نشست و نتیجه آن منتشر نشده است.

جمهوری آذربایجان با تروریستی دانستن کشته شدن ۶ شهروند در خاک منطقه خوجاوند، اقدامات ضد تروریستی را در ۲۸ شهریور در قره‌باغ آغاز کرد و فردای آن روز آتش‌بس اعلام کرد و روز پنجشنبه طرفین در شهر یولاخ آذربایجان با یکدیگر دیدار کردند.

در آن جلسه اول، ادغام ارامنه قره‌باغ و مسائل بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعلام شد که توافق خاصی در این دیدار وجود دارد که آذربایجان آن را سازنده و مثبت ارزیابی کرد.

گابریل گاوین ایکس، روزنامه‌نگار پولیتیکو، که در مورد روسیه، ترکیه و قفقاز جنوبی می‌نویسد، در حساب رسانه‌های اجتماعی خود نوشت که سیل خودروها در بزرگراه کورنیدزور به دلیل اینکه صدها، شاید هزاران نفر از قره‌باغ کوهستانی را ترک کردند، به راه افتاد.

سیستم انرژی خانکندی به سیستم انرژی آذربایجان متصل است

باکو شامگاه شنبه اعلام کرد که سیستم انرژی شهر خانکندی به سیستم انرژی آذربایجان متصل شده است.

تا الآن برق مرکز قره باغ از ارمنستان تأمین می‌شد.

آذربایجان ۲۸ شهریور کشته شدن ۶ شهروند در خاک منطقه خوجاوند را تروریستی ارزیابی و اعلام کرد که این حادثه توسط نیروهای مسلح ارمنستان در قره‌باغ صورت گرفته است. ایروان رسماً این اتهامات باکو را رد کرد و گفت که در قره‌باغ هیچ نیرو یا واحد نظامی وجود ندارد.

پس از انفجار مین، وزارت دفاع آذربایجان اقدامات ضد تروریستی را با هدف احیای ساختار قانون اساسی و تأمین امنیت در قره‌باغ که در سطح بین‌المللی به عنوان خاک آذربایجان شناخته می‌شود، انجام داد.

آذربایجان در ۲۰ سپتامبر پس از اعلام تسلیم شبه‌نظامیان غیرقانونی در قره‌باغ اعلام کرد که اقدامات ضد تروریستی پایان یافته است.

بعداً در گفتگوی نمایندگان ارامنه قره‌باغ و باکو در یولاخ، طرفین گفتند که توافق خاصی در مورد ادغام مجدد و مسائل بشردوستانه وجود دارد.

برخی ارامنه می‌خواهند تابعیت آذربایجان بگیرند

در اکانت شبکه اجتماعی فیسبوک مرکز اطلاعات دولت قره‌باغ اعلام شده که در مرحله اول افرادی که بی‌خانمان هستند و می‌خواهند به ارمنستان بروند اعزام می‌شوند.

خانواده‌هایی که پس از عملیات‌های نظامی اخیر بی‌خانمان مانده‌اند و همچنین آن‌هایی که می‌خواهند جمهوری قره‌باغ را ترک کنند، به ارمنستان فرستاده می‌شوند.

مرکز اطلاعات دولت قره‌باغ در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دولت به زودی اطلاعاتی در مورد اسکان مجدد سایر گروه‌های جمعیتی ارائه خواهد کرد.

الشاد حاجیف سخنگوی وزارت کشور آذربایجان به خبرنگاران گفت که در میان ارامنه قره‌باغ متقاضیان تابعیت آذربایجان نیز وجود دارد.

به گفته وی، این افراد بیشتر به مسائل مربوط به ایمنی و سلامت خود علاقه دارند.

حاجیف به این نکته توجه کرد که درخواست افراد ارمنی تبار که برای شهروندی درخواست می‌کنند، بر این اساس بررسی خواهد شد.

الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در جریان گفتگو با تویوو کلاار، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی که روز شنبه به باکو سفر کرده بود، گفت: کلیه حقوق ارامنه قره‌باغ اعم از تحصیلی، فرهنگی، مذهبی، شهرداری، انتخابات و سایر حقوق تضمین خواهد شد.

علی‌اف اعلام کرد که دولت آذربایجان یک کارگروه برای حل مسائل اجتماعی، انسانی، اقتصادی و زیرساختی در قره‌باغ ایجاد کرده است.

پاشینیان: ما آماده پذیرش ارامنه قره‌باغ هستیم

علاوه بر این، باکو اعلام کرد که اعضای نیروهای مسلح ارمنستان حاضر در قره‌باغ از عبور آزادانه به ارمنستان مطمئن خواهند شد. تنها شرط طرف آذربایجانی در این زمینه این است که آن افراد اسلحه خود را زمین بگذارند.

حکمت حاجی‌اف دستیار رئیس‌جمهور آذربایجان در مصاحبه با الجزیره گفت: در چارچوب توافق ۲۰ سپتامبر در مورد تعلیق اقدامات ضد تروریستی، آذربایجان به صراحت اعلام کرد که کسانی که در جنگ دوم قره‌باغ و همچنین در عملیات نظامی اخیر شرکت کردند، در صورت زمین گذاشتن سلاح آزاد خواهند شد. این امر در مورد اعضای نیروهای مسلح ارمنستان در قره‌باغ نیز صدق می‌کند. اگر اسلحه‌ها را زمین بگذارند، بازگشتشان به ارمنستان تضمین می‌شود.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط رادیو عمومی ارمنستان، خانواده‌های ارمنی که نمی‌خواهند تابعیت آذربایجان را دریافت کنند و تصمیم به ترک قره‌باغ دارند، با همراهی نیروهای حافظ صلح روسی به ارمنستان اعزام می‌شوند.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در سخنرانی روز یکشنبه خود گفت که آن‌ها آماده پذیرش ارامنه قره‌باغ هستند.

پاشینیان گفت: اگر تلاش‌ها برای تضمین حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ به نتیجه نرسد، جمهوری ارمنستان آغوش خود را به روی برادران و خواهران خود از قره‌باغ خواهد گشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =