هزینه لغو تعهد خدمت دانشجویان اصلاح می‌شود / کاهش مدت خدمت تکلیفی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از تدوین طرحی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر داد که بر اساس مدت خدمت تکلیفی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی کاهش می یابد و همچنین هزینه لغو تعهد خدمت آنان اصلاح می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، علی خضریان از تدوین طرحی برای اصلاح ماده ۷ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی خبر داد و گفت: براساس اصل ۳۰ قانون اساسی، دولت موظف است تحصیلات عالی رایگان را تا سرحد خودکفایی برای شهروندان فراهم کند؛ طبیعتا هر یک از شهروندان نیز باید در قبال ارائه آموزش عالی رایگان به کشور خدمت کنند. در غیر این صورت ضروری است هزینه صرف شده را به دولت برگردانند.

بیشتر بخوانید:

طرح پویش دانشگاه آزاد، بیکاری فارغ‌التحصیلان را کاهش می‌دهد

خضریان افزود: موضوع پرداخت هزینه آموزش رایگان توسط دانشجویان و هنرجویان در صورت استنکاف از خدمت به دولت نخستین بار در ماده ۷ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل در اطفال و جوانان ایرانی مصوب ۳۰ تیر ۱۳۵۳ مورد توجه قرار گرفت.  بر اساس این ماده افراد برای لغو تعهد رایگان و آزادسازی مدارک صرفاً هزینه‌های آموزشی را پرداخت می‌کنند و سایر هزینه‌ها و کمک‌های دریافتی به دولت پرداخت نمی‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قانون‌گذار ضوابط کلی دریافت بدهی را مشخص نکرده است، افزود: از آن جا که دانشگاه‌های کشور در استان‌های مختلف پراکنده هستند، از نظر امکانات و خدمات و کیفیت آموزشی در سطح نابرابر قرار دارند پس طبیعتاً هزینه لغو تعهد خدمت آموزش رایگان برای دانشجویان و دانش آموختگان هر یک از این دانشگاه‌ها باید متفاوت از یکدیگر باشد اما در عمل و بر طبق بخشنامه‌های سازمان امور دانشجویان همه دانشجویان از هر دانشگاهی هزینه یکسانی را پرداخت می‌کنند که از این نظر با عدالت آموزشی مغایر است.

خضریان ادامه داد: همچنین براساس قانون فعلی دانش آموختگان دانشگاه‌ها مکلف به ارایه خدمت معادل دو برابر مدتی هستند که از تحصیل مجانی در رشته متناسب تحصیلات خود در دستگاه‌های دولتی و یا به معرفی دولت در بخش خصوصی بهره می برند؛ در طرح اصلاحی برابر مدتی که از تحصیل رایگان استفاده کرده‌اند، در ایران خدمت می‌کنند.

وی افزود: از دیگر مواردی که در عمل باعث سردرگمی دانشجویان و دانش آموختگان شده تأخیر چند ساله در اعلام هزینه‌های لغو تعهد رایگان از سوی وزارتین علوم و بهداشت است که مانع برنامه‌ریزی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌شود و در عمل در برهه‌ای به مدت ۱۰ سال ثابت باقی می‌ماند و در یک زمان به صورت جهشی رشد می‌کند؛ در طرح اصلاحی این موارد  مورد توجه قرار گرفته  تا ضمن رعایت حقوق دانشجویان و دانش آموختگان، از هدر رفت منابع دولت در این بخش نیز جلوگیری شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس اضافه کرد: در صورت موافقت نمایندگان با این اصلاحیه شاهد عادلانه شدن قانون قبلی که در سال ۱۳۵۳ و پیش از انقلاب تصویب شده، متناسب با شرایط روز و نیاز کشور خواهیم بود.

وی درباره جزییات این طرح گفت: بند قانونی به این شکل تغییر می کند که دانشجویان و هنرجویانی که بخواهند از آموزش رایگان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور استفاده نمایند، مکلفند برابر مدتی که از تحصیل رایگان استفاده کرده‌اند، در ایران خدمت نمایند. در صورت استنکاف از انجام تمام یا قسمتی از خدمت مذکور باید کلیه هزینه‌های تحصیلات رایگان اعم از هزینه‌های آموزشی و غیر آموزشی را به تناسب مدت تحصیل یا مدتی که خدمت نکرده‌اند، بر اساس رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه و به نرخ تأدیه سال بدهی که سالانه توسط وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر وزارتخانه‌های دارای دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی به تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعلان می‌شود، به دولت پرداخت نمایند. طبق قانون موجود همچنان دانشجویان و هنرجویانی که مایل به استفاده از تحصیلات رایگان و ارایه خدمت نیستند، همچنان مکلف به پرداخت شهریه و هزینه تحصیلی می‌باشند.

خضریان در پایان با این توضیح که این طرح در مرحله جمع‌آوری امضای نمایندگان مجلس است، گفت: امیدوارم این طرح بعد از اتمام بررسی برنامه هفتم، در صحن علنی مجلس اعلام وصول شود تا با اصلاحاتی که در کمیسیون تخصصی و سپس صحن مجلس به تصویب می‌رسد، بسیاری از مشکلات فعلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مرتفع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1199827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      0 0
      شما کار بدید تا ما کار نکنیم،سال 91فارغ التحصیل شدم،الان یعنی 1402 می خوام تغییر رشته بدم در دانشگاه آزاد می گن شما تعهد خدمت دارید ما ریز نمرات شما رو نمی فرستم برای دانشگاه، وقتی بیکار این مملکت رو گرفته ما چکار کنیم، قصد هم نداریم از این کشور خارج بشیم، اینا قانون که زمان شاه بود که کار توی این مملکت ریخته بوده وطرف با دیپلم کار می کرده، به نیروی کار تحصیل کرده نیاز بوده نه مایی که فارغ التحصیل میشیم ومیایم توی خونه می‌شینم