حسگرهای زیستی جدید هدفون‌ها را به دستگاه پایش بدن تبدیل می‌کنند

دانشمندان آمریکایی حسگرهای زیستی طراحی کرده‌اند که به هدفون‌ها امکان می‌دهند فعالیت مغز و بدن را ثبت کنند. از داده‌های این حسگرها می‌توان برای پایش سلامت و تشخیص شرایط زوال عصبی استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ با کمک این حسگرهای زیستی یک جفت هدفون به ابزاری برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز و همچنین سطوح لاکتات در بدن تبدیل می‌شود. حسگرها می‌توانند با هدفون‌ها ارتباط برقرار کنند و سپس به صورت بی‌سیم داده‌های جمع‌آوری شده را برای تجسم و تجزیه و تحلیل بیشتر، چه روی گوشی هوشمند یا یک لپ‌تاپ منتقل می‌کنند. داده‌ها را می‌توان برای پایش طولانی‌مدت سلامتی و تشخیص بیماری‌های زوال عصبی طولانی‌مدت استفاده کرد.

حسگرهایی که توسط یک تیم تحقیقاتی چند رشته‌ای از مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو ساخته شده‌اند، نسبت به دستگاه‌های پیشرفته‌ای که در حال حاضر برای حس کردن فعالیت الکتریکی مغز و ترشحات عرق بدن استفاده می‌شوند، کمتر دست و پا گیرند و از این رو، می‌توان از آنها در دنیای واقعی در حین ورزش استفاده کرد.

در حالی که سنجش پارامترهای فیزیولوژیکی از درون گوش جدید نیست، ادغام سنجش سیگنال‌های مغز و بدن در یک پلتفرم واحد کاملا جدید است. این پیشرفت با تخصص ترکیبی مهندسان زیست پزشکی، شیمیایی، برق و نانو امکان‌پذیر شده است.

حسگرهای زیستی جدید هدفون‌ها را به دستگاه پایش بدن تبدیل می‌کنند

داده‌ها و اعتبارسنجی

داده‌های الکتروانسفالوگرام (EEG) که فعالیت الکتریکی مغز و لاکتات عرق را اندازه‌گیری می‌کند، یک اسید آلی که بدن در طول ورزش و فعالیت متابولیک طبیعی تولید می‌کند، می‌تواند برای اهداف مختلف ترکیب شود. برای مثال می‌توان از آنها برای تشخیص انواع تشنج از جمله تشنج صرعی استفاده کرد. آنها همچنین می‌توانند برای نظارت بر تلاش در حین تمرین بدنی و نظارت بر سطوح استرس و تمرکز استفاده شوند.

محققان داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول این مطالعه را با داده‌های به‌دست‌آمده از هدست‌های EEG موجود و نمونه‌های خون حاوی لاکتات تائید کردند. داده‌هایی که حسگرهای انعطاف‌پذیر جمع‌آوری کردند به همان اندازه مؤثر بودند.

بیشتر بخوانید:

ابزار پوشیدنی تغییر سایز تومور را اندازه می‌گیرد

محققان آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کنند که در آن سیستم‌های تصویربرداری عصبی و نظارت بر سلامت با حسگرهای پوشیدنی و دستگاه‌های تلفن همراه مانند تلفن، هدفون، ساعت و موارد دیگر برای ردیابی فعالیت مغز و سطوح بسیاری از متابولیت‌های مرتبط با سلامتی در طول روز کار می‌کنند. این به کاربران اجازه می‌دهد تا توانایی‌های مغز و بدن را افزایش دهند.

این تیم همچنین آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن قابلیت‌های دستگاه‌های صوتی پوشیدنی موجود، مانند هدفون‌ها، به طور قابل‌توجهی برای جمع‌آوری طیف وسیع‌تری از داده‌ها افزایش می‌یابد.

توانایی اندازه‌گیری پویایی فعالیت‌های شناختی مغز و وضعیت متابولیک بدن در یک دستگاه یکپارچه داخل گوش که به راحتی و تحرک کاربر تضعیف نمی‌شود، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای ارتقای سلامت و تندرستی افراد در تمام سنین باز می‌کند.

چرا هدفون؟

ایده تیم تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا این بود که استفاده از هدفون‌های هدفون در همه جا به پتانسیل استفاده نشده برای جمع‌آوری راحت سیگنال‌های مغز و بدن، هم برای سلامتی و هم برای سلامتی تبدیل می‌شود.

پاتریک مرسیه، پروفسور دپارتمان مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: هدفون‌های بی‌سیم برای دهه‌ها وجود داشته‌اند و از بسیاری جهات یکی از اولین دستگاه‌های پوشیدنی در بازار بودند. این تحقیق اولین گام‌های مهمی به شمار می‌آید تا نشان دهد که داده‌های تاثیرگذار را می‌توان از بدن انسان به سادگی با افزایش قابلیت‌های هدفون‌هایی که مردم قبلاً به صورت روزانه استفاده می‌کنند، اندازه‌گیری کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =