آخرین تحولات اوکراین| پنتاگون: به ارائه کمک نظامی برای کی‌یف ادامه می‌دهیم

تعهد غرب به تجهیز تسلیحاتی اوکراین برای دفاع از خود در آینده، هشدار درباره زمان محدود برای انجام ضدحمله قبل از زمستان، وعده پنتاگون به ادامه کمک نظامی به کی‌یف و امکان پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۳۰، از رویدادهای مهم پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،  "آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا، بامداد امروز، چهارشنبه در سخنرانی در دانشگاه رایس در هیوستون (ایالت تگزاس) مدعی شد که از همان ابتدای تشدید اوضاع در اوکراین، جو بایدن، رئیس‌ جمهور ایالات متحده، تلاش کرده تا از کشیده شدن پای واشنگتن به یک درگیری مستقیم با روسیه اجتناب کند و این هدف یکی از «ستارگان راهنمای» اوست.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| شکایت زلنسکی از وقفه در تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و کاهش جدی جمعیت

وی گفت: «از روز اول درگیری، پرزیدنت بایدن دو ستاره راهنما داشت: یکی اینکه مطمئن شویم ما هر کاری که می‌توانیم برای حمایت از اوکراین و تشویق سایر کشورها به انجام همین کار انجام شود. با این حال، ستاره راهنمای دیگر اجتناب از درگیری مستقیم با روسیه است، زیرا چنین درگیری می‌تواند به طور بالقوه به جایی منجر شود که هیچ‌کس نمی‌خواهد به آنجا برسد و تأثیر بدی بر امنیت آمریکایی‌ها خواهد داشت.» 

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که ایالات متحده تصمیم گیری در مورد نحوه انجام عملیات نظامی را به خود مقامات کی‌یف واگذار کرده، البته به گفته وی، واشنگتن "هرگز حملات به خارج از خاک اوکراین را تشویق نکرده است."

بلینکن در عین حال پاسخ مشخصی به این سئوال نداد که آیا غرب باید به سمت تامین تسلیحات در مقیاس بزرگ به کی‌یف برود که به آنها اجازه حمله به عمق خاک روسیه و کشتی‌های این کشور در دریاهای آزاد را بدهد. در عین حال، به عقیده وی، مطمئن ترین راه برای پایان دادن به درگیری‌ها، تقویت مواضع  است.

علاوه بر این، وزیر امور خارجه ایالات متحده استدلال کرد که تا زمانی که خط مشی فعلی روسیه تغییر نکند، هیچ پیشرفت دیپلماتیک قابل توجهی در خصوص حل و فصل بحران اوکراین وجود نخواهد داشت. به عقیده وی، «سریعترین راه برای دستیابی به دیپلماسی و پایان دادن به مناقشه، تقویت هر چه بیشتر موقعیت اوکراین و در عین حال انتقال این پیام به رهبری روسیه است که متحدان  قصد دارند برای مدت طولانی از اوکراین حمایت کنند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و هشتاد و هشتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

بلینکن: کی‌یف باید خود تصمیم بگیرد در کجا از تسلیحات غربی استفاده کند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در سخنرانی بامداد امروز، چهارشنبه خود در دانشگاه رایس در هیوستون، چنین استدلال کرد که کی‌یف باید در مورد چگونگی و مکان استفاده از تسلیحات ارائه شده توسط غرب و «بهترین روش برای بازگرداندن» مناطق سابق اوکراین که به خاک روسیه الحاق یافته، تصمیم بگیرد.

وی گفت: در نهایت تصمیم گیری در مورد نحوه استفاده از تجهیزات نظامی و محل استفاده از آنها، این تصمیمات باید توسط اوکراینی ها اتخاذ شود. این کار به صلاحدید آنها صورت می گیرد و ما در آن دخالتی نمی کنیم. مسلماً موضع ما تشویق یا تسهیل حملات به خارج از خاک اوکراین نیست و این قبیل تصمیمات باید توسط خود اوکراینی‌ها گرفته شود.

غرب متعهد است امکاناتی برای دفع تجاوزات آینده در اختیار کی‌یف قرار دهد

وزیر امور خارجه ایالات متحده، در سخنرانی خود در دانشگاه رایس هیوستون همچنین ابراز عقیده کرد که در درازمدت، غرب به دنبال تقویت موقعیت اوکراین است تا این کشور توانایی دفع مستقل تجاوزات در آینده را داشته باشد. 

آنتونی بلینکن گفت: «سریعترین راه برای دستیابی به دیپلماسی و پایان دادن به مناقشه، تقویت هر چه بیشتر موقعیت اوکراین و در عین حال انتقال این پیام به رهبری روسیه است که متحدان قصد دارند برای مدت طولانی از اوکراین حمایت کنند و این به معنای چیزی بیش از ادامه تلاش‌های برجسته ما و ده‌ها کشور دیگر طی ۱۸ ماه گذشته است. این حمایت شامل حصول اطمینان از توانایی اوکراین برای دفع مؤثر هر نوع تجاوز و دفاع از خود در آینده است، کاری که ما برای انجام آن تلاش خواهیم کرد.»

وی یادآور شد که گروه هفت، در حاشیه نشست جولای ناتو در ویلنیوس، بیانیه‌ای را در مورد تضمین‌های امنیتی بلندمدت برای اوکراین تصویب کرد که به گفته وی، ۲۹ کشور آن را امضا کردند. به عقیده بلینکن، با گذشت زمان این امر منجر به "اتکای نظامی اوکراین به خود" خواهد شد.

بدون کمک آمریکا، اوکراین حتی نمی‌تواند حقوق کارکنان دولت را  بپردازد

روزنامه "وال استریت ژورنال" صبح امروز به استناد به مقامات اوکراینی و آمریکایی گزارش داد که اگر کنگره ایالات متحده «تزریق بودجه دیگری» را تأیید نکند، ممکن است دولت اوکراین با کمبود پول مورد نیاز برای پرداخت حقوق کارکنان دولت مواجه شود. 

بر اساس این اطلاعات، وزارت دارایی اوکراین نگران این است که وضعیت متشنج حول تصویب بودجه دولت ایالات متحده می تواند منجر به تاخیر در پرداخت ها برای کی‌یف شود. یکی از منابع این نشریه افزود، وزارت دارایی اوکراین بودجه لازم برای ماه اکتبر را در اختیار دارد، اما ممکن است مجبور شود پرداخت حقوق کارمندان دولتی را کاهش داده یا برای این منظور وام بگیرد.

علاوه بر این، همانطور که این روزنامه اشاره می‌کند، توقف کمک‌های ایالات متحده می‌تواند نارضایتی بیشتری را در اوکراین بر خواهد انگیخت و ولادیمیر زلنسکی، احتمالاً مورد انتقاد شدید مخالفانش در داخل کشور قرار خواهد گرفت.

کاخ سفید: اوکراین حدود هشت هفته برای ضد حمله وقت دارد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری شب گذشته خود، چنین ارزیابی کرد که در ایالات متحده معتقدند که اوکراین، به دلیل شرایط آب و هوایی و رسیدن فصل سرما، تنها حدود ۶ تا ۸ هفته فرصت دارد تا یک ضد حمله انجام دهد. 

کربی در پاسخ به سئوالیکی از خبرنگاران، تاکید کرد که برای ادامه کمک به اوکراین، کاخ سفید به حمایت کنگره نیاز دارد که باید بر سر بودجه اضافی به توافق برسد. وی گفت: «ما می‌خواهیم مطمئن شویم که هیچ اختلالی وجود نداشته باشد و می‌توانیم به کمک آنها ادامه دهیم، به‌ویژه زمانی که ضد حمله ارتش اوکراین به فصل پاییز ادامه دارد».

این مقام کاخ سفید گفت: «حدود ۶ تا ۸ هفته باقی مانده که آب و هوا اجازه انجام عملیات نظامی را می‌دهد و ما می خواهیم مطمئن شویم که اوکراین از این فرصت استفاده کرده و به موفقیت دست یابد، چرا که زمان به نفع ما نیست.»

وی افزود: البته مشکل انجام عملیات نظامی در سرمای زمستان برای هر دو طرف درگیری دشوار خواهد بود.

پنتاگون هنوز «چند میلیارد دلار» برای کمک به اوکراین دارد

 هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست منظم خود برای خبرنگاران یادآور شد که پنتاگون هنوز «چند میلیارد دلار» برای کمک به کی‌یف در اختیار دارد، بنابراین ارائه تسلیحات به اوکراین در حال حاضر با همان سرعت قبل ادامه خواهد داشت.

جان کربی افزود که در این راستا، در هفته‌های آتی، ایالات متحده می‌تواند به حمایت نظامی از اوکراین در همان سطح ادامه دهد، یعنی «تقریباً هر دو هفته یک‌بار بسته کمک‌های جدید ارسال خواهد شد».

وی در عین حال تاکید کرد که برای ادامه کمک به اوکراین، دولت کاخ سفید به حمایت کنگره نیاز دارد که باید بر سر بودجه اضافی به توافق برسد.

این مقام کاخ سفید همچنین تاکید کرد: «کمک واشنگتن به کی‌یف و مقابله با توانایی روسیه در درگیری نظامی، در واقع می‌تواند از بروز یک درگیری بزرگتر که در آن مشارکت نیروهای آمریکایی لازم باشد جلوگیری کند».

علاوه بر این، به گفته سخنگوی کاخ سفید، چنین حمایتی "یک سیگنال روشن" به سایر کشورها است که ایالات متحده آنها را برای شرکت در هر درگیری نظامی "مسئول خواهد دانست".

پنتاگون: به ارائه کمک نظامی برای کی‌یف ادامه می‌دهیم

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون شب گذشته در نشست خبری شب گذشته خود اعلام کرد که واشنگتن به ارائه بسته‌های کمک‌های نظامی برای اوکراین تا زمانی که به دفعات معمول هر دو هفته یکبار ادامه می‌دهد، ادامه می‌دهد. 

او گفت: «در حالی که ما به آماده سازی بسته‌ها ادامه می‌دهیم، خواهید دید که سرعت عادی ما  در ارائه کمک‌های نظامی ادامه خواهد داشت.»

سینگ توضیح داد که واشنگتن معمولا بسته‌های کمکی را به کی‌یف «به علاوه یا منهای یک یا دو هفته» اعلام می‌کند و این روند ادامه خواهد داشت.

این مقام وزارت دفاع آمریکا افزود: پنتاگون هنوز چیزی برای اعلام احتمال ارسال موشک‌های تاکتیکی ATACMS به کی‌یف ندارد.

اعتراف رئیس شورای اروپا به عدم امکان پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا قبل از سال ۲۰۳۰ 

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا شب گذشته در مصاحبه با مجله اشپیگل اعلام کرد که اوکراین در صورت تحقق تمامی شرایط لازم می‌تواند در سال ۲۰۳۰ به عضویت اتحادیه اروپا درآید.

او گفت: اگر هر دو طرف وظایف خود در این رابطه را انجام داده باشند، اوکراین می‌تواند امیدوار باشد که در سال ۲۰۳۰ به اتحادیه اروپا بپیوندد. میشل یادآور شد که اوکراین و سایر کشورهای نامزد عضویت باید اصلاحاتی را انجام دهند، با فساد مبارزه کنند و شروط قانونی لازم را رعایت کنند.

رئیس شورای اروپا  همچنین با اعتراف به اینکه این یک روند دشوار هم برای کشورهای نامزد و هم برای خود اتحادیه اروپا است، افزود: ما در اتحادیه اروپا باید در مورد آنچه که می‌خواهیم با هم به دست آوریم، اینکه اولویت‌هایمان چیست و می‌خواهیم برای آن چه هزینه‌ای کنیم، شفاف باشیم. 

وی در پایان تاکید کرد: ما باید فرآیندهای تصمیم گیری خود را تسریع کنیم.

در پایان ماه آگوست نیز میشل گفته بود که اتحادیه اروپا باید تا سال ۲۰۳۰ آماده گسترش باشد. 

تاکید مسکو بر تحقق اهداف خود در اوکراین با وجود موانع غرب 

کنستانتین وارونتسوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که اهداف تعیین شده برای عملیات نظامی ویژه در اوکراین با وجود تمایل کشورهای غربی برای «شکست دادن روسیه به دست کی‌یف» محقق خواهد شد.

به گفته این دیپلمات، تلاش برای "شکست دادن روسیه با دستان کی‌یف" بخشی از خط مشی استراتژیک کشورهای غربی است که برای احیای نظم جهانی تک قطبی طراحی شده است. وی اطمینان دارد که این تلاش‌ها برای غرب بیهوده خواهد بود.

این مقام وزارت خارجه با تاکید بر اینکه نه مقامات اوکراینی و نه حامیان غربی کی‌یف نمی توانند اراده ساکنان دونباس را بشکنند، افزود: تصمیم ساکنان مناطق دونتسک، لوهانسک،  خرسون و زاپروژیه برای پیوستن به روسیه، دلیل دیگری بر تحقق حتمی همه اهداف عملیات نظامی، علیرغم تلاش غرب برای متوقف کردن روسیه است. 

روزنامه هیل: اگر ارتش اوکراین تا پایان سال پیشروی نکند، صلح با شرایط روسیه منعقد خواهد شد.

روزنامه آمریکایی هیل (The Hill) در تحلیلی نوشت: کشورهای غربی ممکن است پس از انتخابات محلی در سال ۲۰۲۴ حمایت خود از اوکراین را تضعیف کنند. به ویژه که انتخابات محلی و منطقه‌ای در ایالات متحده و سایر متحدان و شرکای اوکراین مانند بلژیک، فنلاند، آلمان، رومانی و بریتانیا برگزار خواهد شد. 

این نشریه تاکید می‌کند که کمک‌های نظامی و مالی به کی‌یف به طور فزاینده ای به نتایج انتخابات در کشورهای غربی وابسته است. بنابراین بسته به نتایج انتخابات در این کشورها در سال آینده، چشم انداز اوضاع سیاسی در جهان می تواند تا حد زیادی تغییر کند. به عبارت دیگر، حمایت فعلی از اوکراین را نمی توان بدیهی تلقی کرد و هیچ تضمینی وجود ندارد که این حمایت در سال آینده ادامه یابد.

این مقاله یادآور شد: اگر حمایت از اوکراین در سال آینده ضعیف شود، مسکو قادر خواهد بود به یک راه حل مسالمت آمیز دست یابد و جامعه بین المللی ممکن است بر اوکراین فشار بیاورد تا رهبری آن با مذاکره و امضای توافقنامه‌ای سودمند برای روسیه موافقت کند.

این روزنامه نتیجه گرفت، بنابراین اگر نیروهای مسلح اوکراین در مرحله پاییزی ضد حمله به نتایج قابل توجهی دست پیدا نکنند، توافقنامه صلح با شرایط مطلوب برای روسیه منعقد خواهد شد.

اعتراف وزیر دفاع هلند به مشکلات در صنایع دفاعی اتحادیه اروپا 

کاجسا اولنگرین، وزیر دفاع هلند روز گذشته در مجمع امنیتی ورشو اعتراف کرد که کشورهای اروپایی در بحبوحه عرضه تسلیحات به اوکراین با مشکلاتی در زمینه افزایش تولیدات در صنایع دفاعی خود مواجه هستند.

اولنگرین گفت: ما در زمینه صنعت دفاعی خود مشکلاتی داریم. ما برای افزایش تولید تسلیحاتی خود مشکل داریم. در مورد صنایع دفاعی آمریکا هم ضعیت همینطور است و مشکلات زیادی وجود دارد که باید روی آنها کار شود.

وی با اشاره به این مسئله افزود که قرار نیست از ادامه حمایت مالی و نظامی از کی‌یف امتناع کند، زیرا به عقیده او، درگیری نظامی در اوکراین یک "تهدید جهانی" است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1200654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =