عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا دفاع از دلال است

یک کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه ادعا می‌کنند بورس کالا دلالی را حذف کرده اما در واقعیت دلالی ۳ برابر شده، گفت: اساسا عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا دفاع از دلال است و وقتی بحث منافع ملی مطرح است چرا حفظ حقوق سرمایه‌گذار در اولویت قرار گرفته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، کریمیان مدیر عامل موسسه تحقیقات و توسعه سازه های فلزی سبک با بیان اینکه براساس اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است، گفت: دولت موظف به تامین مسکن براساس اولویت‌ها است؛ بنابراین هر قانون و مقرراتی که در تضاد با مفاد اصول قانون اساسی باشد تخلف است.

بیشتر بخوانید:

تداوم اختلاف‌نظرها بر سر عرضه سیمان در بورس کالا / راهکار صحیح برای حذف واسطه‌گری و رانت در بازار چیست؟

وی ادامه داد: در ماده یک قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دولت را موظف به تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش مسکن کرده است. ماده ۱۷ همین قانون تاکید کرده است که دولت باید تامین نهاده‌های مسکن را پیگیری کند. به عبارت دیگر دولت طبق این دو ماده و براساس اصل ۳۱ قانون اساسی موظف به تامین مصالح است.

کریمیان با اشاره به اینکه ماده ۱۳ قانون جهش تولید مسکن وزارت اقتصاد را مکلف کرده است تا نهاده‌ها را از طریق بورس تامین کند، گفت: همین که بحث بورس و وزارت اقتصاد به میان آمده خود متناقض با قوانین بالادستی و قانون اساسی است و از معاونت حقوقی وزارت راه انتظار می‌رفت تا در این موارد حساسیت بیشتری از خود نشان دهد.

آیا عرضه نهاده‌های مسکن در بورس با قانون اساسی در تناقض است؟

وی گفت: براساس ماده ۲ قانون بازار و اوراق بهادار صراحتا اعلام می‌کند که این بازار صرفا برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاری تشکیل شده است. ما همه اعتقاد داریم که مسکن کالای سرمایه‌ای نیست، وقتی مسکن کالای سرمایه‌ای نیست، چطور نهاده‌های مسکن تبدیل به کالای سرمایه‌ای می‌شود؟ این مسئله باید پیگیری می‌شد.

مدیر عامل موسسه تحقیقات و توسعه سازه های فلزی سبک اظهار کرد: در ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی گفته شده که دولت مکلف است کالاهای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند، به عبارت دیگر سلسله مراتبی طی شده تا دست دولت را ببندند در حالی که این موارد در ضدیت با اصل ۳۱ قانون اساسی است.

وی تاکید کرد: امروز نظرسنجی می‌کنیم و همه مخالف عرضه مصالح در بورس هستیم اما طبق ماده ۱۸ قانون مورد اشاره دولت اصلا حق ورود به موضوع را ندارد. با این تعارضات قوانینی که وجود دارد چگونه می‌توان مسئله را حل کرد؟ در ابتدا یک نهاد حقوقی قدرتمند باید بیاید و این تضادها را بر طرف کند.

در کدام بورس دنیا کالای استراتژیک توزیع می‌کنند؟

کریمیان با بیان اینکه نکته دیگر این است که بورس اساسا به وجود آمده تا سفته بازی را به سهامداری تبدیل کند، گفت: در ایران باید برگردیم به بورس نیویورک، ژاپن، ترکیه و ... و ببینیم که در کدام یک از این بورس‌ها، کالای استراتژیک با الزام قانونی در بورس عرضه می‌شود؟ در بورس نیویورک، لندن و یا توکیو آیا فولاد و سیمان از طریق بورس توزیع می‌شود؟ چرا باید چنین اتفاقی در کشور ما رخ دهد.

سود دلالان هم زمان با از بین رفتن ۴۵۰ همت از دارایی سهامداران

وی افزود: سپس به این برمی‌گردیم که در بورس کشور ما اتفاقات خاصی در حوزه سفته بازی رخ می‌دهد. دقیقا در بازه زمانی که سهام در حال سقوط است، دلال همان کالا در حال سود است. چگونه این ممکن است؟ حتی اگر به ماده ۲ قانون بازار و اوراق بهادار رجوع کنیم که دفاع از حقوق سهامدار بوده است، چطور در همان نقطه که دو سال پیش بورس در حال سقوط بود همین دلالان آهن و سیمان بیشترین سود را می‌بردند؟ به عبارت دیگر حتی نتوانستند از حقوق سرمایه‌گذاران دفاع کنند.

مدیر عامل موسسه تحقیقات و توسعه سازه های فلزی سبک ادامه داد: حال همین دوستان بورس آمده‌اند و می‌گویند برای حمایت از مصرف‌کننده این کالاها در بورس عرضه شده است! می‌گویند اگر سیمان و فولاد از بورس خارج شود در بازار ایران تلاطم ایجاد می‌شود. ما دیدیم که در همین ۴ سال گذشته بورس بالغ بر ۴۵۰ هزار میلیارد تومان از دارایی سهامداران خود را پودر کرده است.

تناقض در استدلالات از مغالطه فراتر رفته است

وی معتقد است: بورس نتوانسته از تلاطم بازار خود دفاع کند، چطور می‌تواند از بازار کالایی دفاع کند؟ در طی دو سال گذشته نیز که قیمت میلگرد از ۱۳ هزار تومان به بیش از ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، چه اقدامی انجام داده‌اند؟ تناقض در استدلالات به حدی است که از مغالطه فراتر رفته است.

بنابراین هم از نظر حقوقی و هم از نظر شکلی، بورس کالا نتوانسته است از ادعاهای خود دفاع کند. گران فروشی در اسلام حرام است. فولادی‌ها، در هر واحد مسکونی، ۱۵۰ میلیون تومان پول را به زور از متقاضی مسکن ملی می‌گیرند. همان متقاضی ۱۹۰ میلیون تومان قسط اولیه را ندارد که بدهد. یعنی هم دارند ۱۹۰ میلیون تومان اولی که متقاضی باید بدهد را در جیب خود می‌گذارند.

فروش محصول دلاری؛ حقوق کارگر ریالی/ شرکت‌های بورسی با این مابه‌التفاوت چه می‌کنند؟

کریمیان با اشاره به اینکه کارگر یک شرکت خارجی فولاد ۴۰۰۰ هزار دلار ماهانه حقوق می‌گیرد که معادل حدود ۲۰۰ میلیون تومان است، گفت: کارگر ما ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. با این وجود محصول را با قیمت جهانی به فروش می‌رسانند. این مابه‌التفاوت ۱۹۰ میلیون تومانی حقوق کارگر بین این شرکت‌ها کجا می‌رود؟ مگر کارگر ما ۲۰۰ میلیون حقوق می‌گیرد که کالا را با نرخ جهانی حساب می‌کنند؟

نیمی از خریداران کد بورسی ندارند/ سیمان و فولاد چگونه به دست دلالان می‌رسد؟

وی با تاکید براینکه شورای بورس باید در خصوص مشکلات موجود در بازار شفاف سازی کند، گفت: عمده ترین مصرف‌کنندگان فولاد و سیمان(بتن) سازندگان مسکن هستند. شما ببینید چند درصد آنها کد بورسی دارند و مستقیما از بورس حمایت می‌کنند؟

مدیر عامل موسسه تحقیقات و توسعه سازه های فلزی سبک ادامه داد: آمار درآوردیم از حدود ۶۰ شرکت بتنی فعال در تهران، حدود ۳۰ شرکت کد بورسی دارند و بقیه از بازار شادآباد مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند. در بازار شادآباد نیز نیمی از فروشندگان کد بورسی دارند. سوال این است که پس مابقی فروشندگان از کجا کالا تامین می‌کنند؟ سودی که در این میان کسب می‌شود در جیب چه کسی می‌رود؟

کریمیان با بیان اینکه ادعا می‌کنند که بورس کالا دلالی را حذف کرده اما در واقعیت می‌بینیم که دلالی ۳ برابر شده است، گفت: بورس جای بازاریابی نیست و آمده که بازاریابی یا مارکتینگ را به سهامداری تبدیل کند نمی‌شود هر دوی آنها باشد. ما می‌آییم می‌بینم تمام ادعاهایی که در خصوص بورس کالا مطرح کردند محقق نشده است. امروز این افراد باید عقب‌نشینی کنند.

وی گفت: شما گفتید دلالی را حذف می کنید اما چند برابر شده است. می‌گویند براساس نظرات کارشناسی صحبت می‌کنیم؛ در مورد کدام کارشناس صحبت می‌کنید؟ کدام مرجعیت علمی؟، براساس کدام شاخص‌ها و پایش میدانی ادعا می‌کنید که اگر سیمان و فولاد از بورس خارج شود این بازار متلاطم می‌شود؟

منافع ملی را فدای منافع عده‌ای خاص کرده‌اند

مدیر عامل موسسه تحقیقات و توسعه سازه های فلزی سبک اظهار کرد: ما می‌گوییم در ساز و کار مارکتینگ؛ فرانشیز، ایجنت و اصول دیگری داریم. یک کارخانه فولاد یا سیمان نمی‌تواند خود فرانشیز، ایجنت و مدیریت نمایندگی را داشته باشد. این شرکت‌ها می‌توانند در مراکز استان‌ها نمایندگی ایجاد کنند و با حذف دلال مستقیم کالا را به مصرف‌کننده بدهند. ساز و کار اقتصادی این کار بسیار آسان است.

بنابراین وقتی ادعاهایی که مطرح می‌کنند را می‌شنویم تعجب می‌کنیم. نمی‌دانیم چه می‌کنند؟ مغالطه می‌کنند یا به ریش کردم می‌خندند؟ منافع ملی را فدای منافع عده‌ای می‌کنند و ما تعجب می‌کنیم که چطور دولت در برابر آنها نمی‌ایستد. بعد می‌بینیم جناب آقای خاندوزی می‌آیند و می‌گویند بحث خروج سیمان و فولاد از بورس منتفی است. چرا؟ با کدام استناد؟

عرضه کالا در بورس دفاع از منافع دلال است

وی با اشاره به اینکه اساسا عرضه این کالاها در بورس کالا دفاع از دلال است، گفت: وقتی بحث منافع ملی است چرا حفظ حقوق سرمایه‌گذار در اولویت قرار گرفته است. بورس یک شرکت خصوصی است و خود باید تبلیغ کند و شرکت‌ها را به سمت خود بکشد نه آنکه قانون‌گذار و دولت بروند دستور بدهند تا تولیدکننده حتما کالای خود را از بورس بخرد. چرا این رانت را به بورس کالا می‌دهند؟

قانون جهش تولید مسکن برای تسهیل ساخت مسکن وضع شد و وزارت راه و شهرسازی باید جلوی قرار گرفتن بورس کالا در مسیر ساخت مسکن را می‌گرفت و امروز نیز باید پیگیر شکایت در دیوان عدالت اداری باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1200661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =