کاربرد بیشتر علم داده، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در فرآیند تولید

اعضای کارگروه جایگاه فناوری اطلاعات، پایگاه داده و هوش مصنوعی در تحقق شعار سال به بررسی و تشریح فناوری‌های جدید و کاربرد آن درافزایش تولید و مهار تورم پرداختند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پنل تخصصی  " اطلاعات، پایگاه داده و هوش مصنوعی در تحقق شعار سال" با حضور محمد مهران لسان صدق، فضل الله ادیب نیا، سید محمدرضا نبوی و علیرضا کاظمی با تشریح وضعیت فناوری‌های نوین عصر اطلاعات، کاربردها و مزایای استفاده از ان در مهار تورم و رشد تولید را تشریح کردند.

محمد مهران لسان هیئت علمی دانشگاه و مدیر مرکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یزد، فناوری اطلاعات سازمان‌ها و ادارات در ایران را منبعی عظیمی از اطلاعات دانست و اعلام کرد: با رشد تکنولوژی و فرهنگ سازمانی، مدیران فهمیدند اطلاعات ذخیره شده یک سرمایه است که بایستی از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.

لسان صدق، علم داده را یک حوزه شغلی و آکادمیک بین رشته و ترکیب ریاضیات، آمار،  احتمالات، محاسبات علمی، برنامه نویسی و تحلیل هوش مصنوعی برشمرد و تاکید کرد: استفاده از داده‌ها سبب تصمیم گیری بهتر در سازمان‌ها خواهد شد و تحلیل داده‌ها، صرفا آماری نیست؛ در پیش بینی‌ها و تصمیم گیری‌های آینده نقش بسزایی دارد.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: استفاده از علم داده مختص دولت نیست بلکه بخش خصوصی هزینه‌های خود را با کاربرد عملی این علم می تواند کنترل کند. تحلیل مشتری‌ها و خودکارسازی فرآیند به وسیله علم داده به ما کمک می‌کند بهره‌وری را افزایش و هزینه‌های تولید را کاهش دهیم.

فضل الله ادیب نیا عضو هیات علمی دانشگاه، هوش مصنوعی را نقطه عطفی در عصر حاضر دانست و گفت: در کشور ما به این علم توجه شده ولی با در نظر گرفتن شاخص‌های بین المللی فاصله زیادی با کشورهای منطقه داریم و تلاش مضاعفی برای رسیدن به جایگاه مطلوب در جهان باید صورت گیرد.

ادیب نیا، یکی از معضلات جامعه ما را عدم دسترسی پایان نامه‌ها و پژوهش‌های تحقیقی به داده‌ها بنا بر محرمانه بودن دانست و گفت: در کشور ما هزینه‌های زیادی بابت نگهداری از داده‌ها انجام می‌گیرد ولی به جز مرکز آمار ایران در بعضی از موارد امکان استفاده از آن توسط پژوهشگران و محققان و اندیشمندان وجود ندارد.

سید محمدرضا نبوی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در دانشگاه و عضو هیئت مدیره 3 شرکت دانش بنیان، اینترنت اشیا (Internet of things)  یا IOT را بستری دانست که تجهیزات از طریق پروتکل‌های اینترنت با همدیگر یا مدیر شبکه می‌توانند ارتباط برقرار کنند.

نبوی، کاربرد این علم را گسترده دانست و اذعان کرد: در زمینه نگهداری، تعمیرات و انبارداری، استفاده از آن سبب افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد.

علیرضا کاظمی عضو هیات مدیره خانه هوش مصنوعی ایرانیان، خدمات هوش مصنوعی را متنوع و فراوان دانست و اذعان کرد: شناسایی جذابیت‌های غیر مولد مانند زمین، مسکن، طلا و دلار با پرداخت مالیات جهت سوق دادن جامعه به سمت تولید یکی از کاربردهای این علم است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1201915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =