دستگاهی که هوای گرم تابستان را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

محققان آمریکایی دستگاهی ساخته‌اند که هوا را با استفاده از نور خورشید به آب آشامیدنی تولید می‌کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ این دستگاه بر پایه میکروژلی است که پتانسیل راهکار مقرون به‌صرفه و قابل حمل برای کمبود آب جهانی را دارد و برای بخش‌های قابل توجهی از کره زمین که با مشکلات کمبود آب مواجهند، چراغ امید است.

دستگاهی که هوای گرم تابستان را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

در چند سال گذشته، محققان دانشگاه تگزاس در آستین بر رطوبت موجود در هوا به عنوان منبع بالقوه آب آشامیدنی برای جمعیت‌های تحت استرس خشکسالی تمرکز کرده‌اند. آنها در تحقیقات جدید خود به پیشرفت قابل توجهی برای تهیه آب آشامیدنی از هوای رقیق دست یافتند؛ یک هیدروژل مهندسی مولکولی که می‌تواند فقط با استفاده از انرژی نور خورشید آب تمیز ایجاد کند.

استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید آب

محققان دانشگاه تگزاس در آزمایش‌های خود توانستند با کمک این دستگاه آب را از جو بیرون بکشند و با استفاه از انرژی خورشیدی قابل شرب کنند؛ آن هم در شرایطی که دمای هوا ۴۰ درجه بود. این درجه حرارت با هوای تابستانی در تگزاس و سایر نقاط جهان همخوانی دارد و بدان معناست که مردم در مکان‌هایی با گرمای بیش از حد و حداقل دسترسی به آب تمیز، به سادگی می‌توانند دستگاه را در فضای بیرون بگذارند و بدون تلاش اضافی آب بسازند.

«گوئیهوا یو» (Guihua Yu)، استاد علم و مهندسی مواد دانشکده مهندسی مکانیک و موسسه مواد تگزاس، می‌گوید: با این هیدوژل جدید نه تنها می‌توانیم از هوای رقیق آب بسازیم، بلکه بسیار سریع و بدون مصرف انرژی این کار را انجام می‌دهیم.

این دستگاه بسته به شرایط رطوبتی می‌تواند بین ۳/۵ تا هفت کیلوگرم آب در هر کیلوگرم مواد ژل تولید کند.

پیشرفت‌های میکروژل و آرزوهای تجاری

ویژگی مهم این تحقیق، سازگاری هیدروژل با ذرات ریز به نام «میکروژل» است. این میکروژل‌ها پیشرفت‌های سرعت و کارایی را ممکن می‌سازند که دستگاه را بسیار به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تصفیه‌خانه‌ها یا پساب‌ها بزرگ‌ترین منبع تولید انرژی در دنیا/ شکل‌گیری شخصیت در سیستم آموزشی از درس خواندن مهم‌تر است

«ویکسینن گوان» (Weixin Guan)، دانشجوی فارغ‌التحصیل آزمایشگاه یو و یکی از محققان این گروه پژوهشی، می‌گوید: با تبدیل هیدروژل به ذرات کوچک، می‌توانیم آب را جذب و آزاد کنیم. این میکروژل نوع جدید و بسیار کارآمدی از جاذب‌ها را ارائه می‌کند که می‌تواند تولید آب را با فعالیت‌هایی مثل دوچرخه‌سواری روزانه به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

محققان به دنبال بهبودهای بیشتری در این فناوری و تبدیل آن به یک محصول تجاری هستند. یکی از حوزه‌های تمرکز، بهینه‌سازی مهندسی میکروژل‌ها برای بهبود بیشتر کارایی است.

دستگاهی که هوای گرم تابستان را به آب آشامیدنی تبدیل می‌کند

افزایش مقیاس مرحله بعدی است. هدف محققان این است که کار خود را به راه‌حل‌هایی ملموس و مقیاس‌پذیر تبدیل کنند که می‌تواند در سراسر جهان به عنوان روشی کم‌هزینه و قابل حمل برای ایجاد آب آشامیدنی تمیز استفاده شود. این دستگاه زندگی افراد کشورهایی مانند اتیوپی را که تقریباً ۶۰ درصد از جمعیت آن دسترسی اولیه به آب تمیز ندارند، تغییر دهد.

این تیم در حال کار روی نسخه‌های دیگری از این دستگاه است که از مواد آلی ساخته می‌شود تا هزینه‌های تولید انبوه را کاهش دهد. علاوه براین، روی امکان جذب رطوبت بالا و حفظ دوام برای طول عمر دستگاه کار می‌کند و قصد دارد قابلیت حمل آن را برای سناریوهای مختلف آسان‌تر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =