برنامه هفتم توسعه یک برنامه مسئله محور است / لزوم تمرکز بر روی ظرفیت‌های کشور

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تلاشمان در برنامه هفتم توسعه باید بر این باشد که از ظرفیت‌های کشور استفاده بیشتری داشته باشیم، چرا که این موضوع باعث می‌شود امکان تحقق برنامه بیشتر شود.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: مسیر برنامه هفتم نسبت به برنامه‌های گذشته متفاوت و مسأله محورتر شده است و اگر بر روی بخش‌هایی همچون معدن، اقتصاد، توسعه خطوط ریلی، موضوعات مربوط به اقتصاد دیجیتال و غیره متمرکز شویم به مسیر متفاوت‌تری نسبت به برنامه ششم خواهیم رسید؛ البته باید تلاشمان معطوف به این باشد که از ظرفیت‌های کشور استفاده بیشتری داشته باشیم، چرا که این موضوع باعث می‌شود امکان تحقق برنامه هفتم بیشتر شود.

بیشتر بخوانید:

منابع ناپایدار برنامه توسعه هفتم مشکل‌ساز است/ نبود یک الگوی مشخص در بحث فقرزدایی

وی در پاسخ به این سوال که در برنامه هفتم توسعه رشد ۸ درصدی در نظر گرفته شده، با شرایط رکود و تورم حاکم بر کشور چگونه به چنین رشدی دست خواهیم یافت، گفت: رشد اقتصادی کشور در دو سال گذشته حدود ۴ درصد و در سه ماه اول امسال به ۶.۲ درصد رسیده و با توجه به این موضوع می‌توانیم بگوییم که کشور در رکود نبوده و در حال تجربه رشد خوبی است.

قادری ادامه داد: البته برای تحقق رشد ۸ درصدی امیدواری زیادی وجود ندارد ولی می‌توان به رشد ۵ یا ۶ درصدی دست یافت و اگر سرعت کارها را افزایش یابد و جدی‌تر اقدام کنیم دستیابی به رشد ۸ درصدی هم وجود خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: تلاش‌های انجام شده از سوی بانک مرکزی جهت کنترل نرخ ارز هم موفقیت‌آمیز بوده، به‌علاوه نقدینگی وارد کانال زیر ۲۷ درصد شده؛ وقتی رشد نقدینگی کاهش پیدا می‌کند این به کاهش نرخ تورم نیز کمک می‌کند که این موضوع در طول ماه‌های گذشته به‌صورت نقطه به نقطه و ماهیانه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش پیدا کرده و جای امیدواری دارد که بتوانیم نرخ تورم را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: تلاش ما باید بر این مبنا باشد که از خام‌فروشی اجتناب کرده و بیشتر به سمت استفاده نفت در فعالیت‌های بخش نفت و پتروشیمی پیش برویم، البته لازم به ذکر است که در کوتاه‌مدت ناچار به فروش نفت هستیم، اما در کل باید روند استفاده از ظرفیت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی را افزایش دهیم و ارزش افزوده و اشتغال بیشتری ایجاد کنیم.

قادری با بیان اینکه در حال حاضر در بخش‌ اشتغال هم رشد خوبی را شاهد هستیم، گفت: طبعا سیاست‌ها، تسهیلات و همچنین حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه کمک‌کننده بوده، علاوه بر این، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، کمیته امداد، بهزیستی نیز با تسهیلاتی که در اختیار دارند به ایجاد فرصت‌ها و ظرفیت‌های شغلی کمک می‌کنند.

کارآموز خبرنگاری: ریحانه خسروشاهی

انتهای پیام/

کد خبر: 1202626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =