افزایش ۱۵ تا ۵۰ درصدی مالیات بر سیگار / سهم فرانشیز بستری مددجویان، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار رایگان شد

هفدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،  بیست و نهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

برنامه توسعه هفتم یک برنامه مسئله محور است / لزوم تمرکز بر روی ظرفیت‌های کشور

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه) خود به بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه می پردازند.

از سوم مهرماه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس آغاز شده و نمایندگان در دو شیفت کاری به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه پرداخته اند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون تا بررسی ماده ۷۳ لایحه پیش رفته‌اند.

قرار است از امروز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی در سه شیفت کاری برگزار شود.

سهم فرانشیز بستری مددجویان، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار رایگان شد

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی(۱) ماده ۷۳ این لایحه با ۱۶۴ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بندالحاقی(۱) ماده ۷۳ لایحه مذکور؛ سهم بیمه‌گذار (فرانشیز) در موارد بستری برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، رزمندگان معسر و زنان سرپرست خانوار معسر با تأیید نهادهای مربوط به صورت رایگان و برای سایر گروه‌های دهک‌های اول تا پنجم دو درصد (%۲) و سایر دهک‌ها ده درصد (%۱۰) تعیین می‌گردد.

در جریان بررسی این ماده، بر اساس پیشنهاد علی اصغر عنابستانی اعاده بند (ت) حذف شده توسط کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم به لایحه دولت مورد بررسی قرار گرفت که با موافقت نمایندگان همراه نشد، همچنین نمایندگان بند (ث) ماده ۷۳ این لایحه را نیز مورد بررسی قرار دادند اما بر اساس نظر عبدالرضا مصری که ریاست جلسه را برعهده داشت این بند از لایحه به دلیل وجود ابهاماتی جهت بررسی‌ بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

نایب رئیس مجلس متذکر شد که در بررسی این بند از لایحه لازم است مواردی رفع ابهام شود از جمله اینکه تعرفه سرانه برخورداری باید مشخص شود چرا که یک سرانه بیمه و یک تعرفه وجود دارد اما در هیچ قانونی سرانه برخورداری وجود ندارد که لازم است تعریف شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این بند برای سه دهک پایین لحاظ شده است و در آن آمده  است که پس از احراز شرایط پس از آزمون وسع محقق شود، اگر گفته شود همه شرایط تعریف شده است یعنی بخشی از آنها که مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند جزء دهک‌های اول تا سوم یعنی ضعیف‌ترین اقشار هستند بنابراین شرایط آنها محرز شده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یادآور شد: موضوع دیگری که باید رفع ابهام شود مربوط به خرید خدمات از دولتی و بخش غیردولتی به قیمت غیردولتی است که دارای ابهام است چرا که سرانه برای بیمه پایه در بخش دولتی اخذ می‌شود چرا که هزینه‌های بخش دولتی اعم از تملک دارایی‌ها، تجهیزات، امکانات، حقوق و دستمزد را دولت پرداخت می‌کند و اگر قرار است سرانه یکی باشد، باید اعتبارات هم یکی باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در بند (ث) نیز بخشی از سرانه آمده است که دارای ابهام است چرا که باید بخشی از هزینه‌ها را سه دهک پایین بپردازند که هیچ درآمدی جز یارانه و مستمری نهادهای حمایتی ندارند یعنی صفرالکفا هستند به این معنا که به غیر از یارانه و مستمری، درآمد دیگری ندارند.

نایب رئیس مجلس تأکید کرد: موضوع دیگری که باید رفع ابهام شود مربوط به تصرفی است که ما از طریق تصویب این بند مجوز آن را می‌دهیم تا هزینه‌ای این بخش از یارانه برداشته شود و چون مال دیگری است نمی‌توانیم تصرف کنیم و این موضوعی است که شورای نگهبان ابهامی را بر آن وارد می‌داند بنابراین باید در کمیسیون رفع ابهام شود.

بر اساس بند(ث) ارجاعی؛ دهک‌های پایین درآمدی (حداقل سه دهک) به صورت اختیاری و پس از احراز شرایط مبتنی بر آزمون وسع، مشمول برنامه حمایتی با رعایت نظام ارجاع براساس ضوابط زیر هستند:

۱-  سرانه برخورداری از برنامه حمایتی معادل حداکثر دو برابر حق بیمه پایه براساس حداقل حقوق و دستمزد است.

۲- خرید خدمات برای مشمولین از طریق بیمارستان‌ها و مراکز ارائه خدمات درمانی اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی که استانداردهای تعیین شده از جمله بسته خدمتی و تعرفه را رعایت می‌نمایند، در سقف تعرفه عمومی غیردولتی صورت می‌گیرد.

۳- بخشی از سرانه موضوع جزء (۱) این بند توسط دولت در سقف بودجه عمومی و یا از محل یارانه نقدی با درخواست فرد به صورت اقساط قابل تأمین است.

۴- حمایت‌های موضوع این بند با خدمات بیمه پایه، تجمیع و سهم بیمه‌گذار (فرانشیز) در قالب تسهیلات، پرداخت و تسویه می‌شود.

بانک مرکزی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مکلف است سازوکار پرداخت سهم بیمه‌گذار (فرانشیز) یا هزینه خدمات درمانی افراد مشمول را در قالب تسهیلات با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و با امکان تضمین در قالب کسر حقوق یا کسر از حساب‌های بیمه شده نزد بانک‌های عامل از جمله حساب دریافت یارانه نقدی فراهم نماید.

سیگار گران شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه ۲۹ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه برنامه را به تصویب رساندند.

۱- علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملکرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی، از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور سالانه به شرح زیر تعیین می‌گردد:

۱-۱ تولید داخل با نشان ایرانی پانزده درصد (%۱۵)

۱-۲ تولید داخل با نشان بین‌المللی بیست و پنج درصد (%۲۵)

۱-۳ سیگار وارداتی با هر نشان پنجاه درصد (%۵۰)

۱-۴ هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی تولید داخل بیست درصد (%۲۰)

۱-۵ هر بسته تنباکو پنجاه گرمی وارداتی آماده مصرف پنجاه و پنج درصد (%۵۵)

صددرصد (%۱۰۰) درآمدهای حاصل از اجرای این جز توسط سازمان امور مالیاتی وصول و به خزانه داری کل کشور واریز می‌گردد و در بودجه‌های سنواتی جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کم برخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می‌یابد.

سازمان های بیمه گر مکلف به هزینه کرد حداقل پنج درصد از اعتبارات مصوب سالانه خود در جهت ارتقای اصول پیشگیری در سطح جامعه شدند

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ۴ ماده ۷۳ لایحه مذکور با ۱۳۵ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الحاقی ۴ آمده است: سازمان های بیمه گر پایه سلامت مکلفند در طول اجرای برنامه، حداقل پنج درصد (%۵) از اعتبارات مصوب سالانه خود را جهت ارتقای اصول پیشگیری در سطح جامعه در موارد خود مراقبتی (پایش عوامل خطر متابولیک)، ورزش، تغذیه سالم، بهداشت روان و مهار (کنترل) مصرف دخانیات بر اساس اطلاعات موجود در پرونده الکترونیکی سلامت در قالب مشوق های مختلف برای بیمه شدگان از جمله تخفیف در حق بیمه هزینه نمایند.

آیین نامه اجرائی این بند توسط هیات وزیران تنظیم و ابلاغ می گردد.

همچنین نمایندگان بند الحاقی ۲ ماده ۷۳ این لایحه را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

براساس بند الحاقی ۲ ارجاع شده ماده ۷۳؛ پوشش بیمه سلامت برای افراد غیرایرانی مقیم کشور، از جمله مهاجران گروهی مورد تأیید دفتر اتباع خارجی وزارت کشور الزامی است. شیوه دریافت حق بیمه و برخورداری از یارانه دولت برای تأمین حق بیمه براساس آیین نامه ای است که به پیشنهاد سازمان بیمه سلامت ایران با همکاری سازمان و وزارت کشور حداکثر ظرف سه ماه از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد. حکم این بند نافی حکم ماده  (۴)  قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور نیست.

در ادامه نمایندگان به دلیل ابهاماتی که در بند الحاقی ۳ ماده ۷۳ لایحه مذکور وجود داشت با ارجاع آن به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.

در بند الحاقی ۳ ارجاع شده ماده ۷۳ لایحه مذکور آمده است: شورایعالی بیمه سلامت مکلف است نسبت به تعیین تعرفه بسته خدمات و مراقبت های پرستاری در چهارچوب بند «الف» ماده (۹) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور بر اساس سرانه بیمه خدمات درمانی اقدام نماید. سازمان های بیمه گر مکلفند مانند سایر تعرفه های خدمات تشخیصی درمانی ابلاغی، نسبت به پرداخت صورتحساب های ارسالی مراکز تشخیصی درمانی، بیمارستان ها و خدمات یا مراکز مراقبت در منزل اقدام نمایند.

اهداف کمّی سنجه‌های عملکردی ارتقای فرهنگ عمومی و رسانه مشخص شد/ دولت موظف به تولید سالانه ۲۰ فیلم سینمایی فاخر شد

اهداف کمی سنجه‌های عملکردی ارتقای فرهنگی عمومی و رسانه، دولت را موظف کردند سالانه ۲۰ فیلم سینمایی تولید کند.

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ماده ۷۴ این لایحه با ۱۴۰ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

علی اصغر عنابستانی در مخالفت با ماده ۷۴ لایحه برنامه هفتم با انتقاد از اینکه نگاه ما به حوزه فرهنگ سخت‌افزاری بوده و معطوف به نتیجه نیست، گفت: این نگاه موجب پیشروی در مسیر اشتباه است و ما باید شاخص‌ها و سنجه‌های عملکردی خود را معطوف به نتیجه مثل افزایش باورهای دینی، ارتقاء اعتماد به نفس ملی و مواردی از این دست کنیم.

حمیدرضا حاجی بابائی در موافقت با این ماده گفت: موضوع فرهنگ مسئله‌ای مهم است که باید شرایط را برای ارتقاء کیفی شاخص‌ها فراهم کنیم و ا ین مسئله فقط با افزایش کمیت‌ در سنجه‌ها محقق می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس برای توجه به حوزه فرهنگ عنوان کرد: ممکن است در برخی از موارد دستیابی به شاخص‌های تعیین شده با اقتضائات فعلی سخت و دشوار باشد اما اعداد قید شده در جدول ماده ۷۴ در کمیسیون تلفیق و دولت مورد بررسی قرار گرفته، مثلاً تولید ۲۰ فیلم در سال همین امروز نیز قابل دسترسی است. ما در جشنواره پیش روی فجر به این میزان تولید خواهیم رسید ولی انتظار داریم در برخی شاخص‌ها اعداد تغییرات جزئی داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت تولیدات پویانمایی اضافه کرد: با وجود اینکه دولت با افزایش ساختار خود مخالف است اما به دلیل اهمیت موضوع پویانمایی قصد داریم بنیاد پویانمایی در دولت را راه‌اندازی کنیم تا به این حوزه توجه ویژه شود.

این عضو کابینه دولت سیزدهم در پایان یاد و خاطره هنرمندان فقید تازه درگذشته آتیلا پسیانی و داریوش مهرجویی را گرامی داشت.

احمد راستینه هفشجانی سخنگوی کمیسیون فرهنگی سنجه‌های تعیین شده در جدول را مطابق با اسناد بالادستی دانست و گفت: این سنجه‌ها ما را به اهداف مدنظری که مخالف محترم عنوان کرد، خواهد رساند.

براساس ماده ۷۴ لایحه مذکور؛ در اجرای بند (۱۳) سیاست‌های کلی برنامه هفتم و به منظور تحقق اهداف کمّی زیر مطابق با احکام این فصل، اقدام می‌شود.

مردم ما در قالب گردان‌های خودجوش آماده کمک به مردم مظلوم غزه هستند

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۴ قانون اساسی گفت: نظام جمهوری اسلامی موظف است در جهان از مستضعفین حمایت کند. امروز مردم مظلوم غزه در تنگنا قرار دارند و باید به آنها کمک شود.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: می‌بینید که رئیس جمهور آمریکا، نخست‌وزیر انگلیس و صدر اعظم آلمان به فلسطین اشغالی سفر می‌کنند اما وزیر امور خارجه کشورمان حتی نمی‌تواند به سوریه هم برود. مردم ما در قالب گردان‌های خودجوش چه از طریق دریا و چه از طریق خشکی آماده کمک به مردم مظلوم غزه هستند.

تکلیف وزارت ارشاد برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور

 در نشست علنی نوبت صبح امروز (شنبه، ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الف ماده ۷۵ لایحه مذکور با ۱۵۴ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران در موافقت بند الف ماده ۷۵ ، عنوان کرد: این ماده یکی از مترقی ترین مواد برنامه هفتم توسعه است که در آن نشان می دهد فرهنگ نه تنها در بخش اجتماعی مظلوم است بلکه دستگاه های فرهنگی متعددی در کشور داریم که در نظام هدفمندی همپوشالی و هم افزایی لازم را ندارند، در بسیاری از موارد بودجه مربوط به آن ها حذف می شود، عملیات فرهنگی نیازمند همکاری لازم وزارت ارشاد با سایر دستگاه های فرهنگی است.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس در مخالفت این بند قانونی، تاکید کرد: باید اهداف مشخص شده در بند الف قابل دستیابی باشد، اصلاح ساختار تا پایان سال دوم برنامه تعیین گردد، همچنین ساختار تشکیلات در بودجه عمومی مشخص شود، در نظر داشته باشیم کلمه ساختار و تشکیلات به کرات در این بند تکرار شده، همچنین با اصل ۱۲۶ قانون اساسی هم مغایرت دارد.

همچنین در بررسی بند الف ماده ۷۵ این لایحه اسماعیلی وزیر ارشاد به عنوان نماینده دولت، یادآور شد: مقام معظم رهبری در جلسات مکرر به اصلاح ساختار فرهنگی تاکید داشتند، این مسئله را به عنوان دستور پیگیری کرده پس از آن شورایعالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که باید در حکمرانی فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد و همچنین با همکاری وزارتخانه و شورای انقلاب فرهنگی اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف فرهنگی و قرار گرفتن موضوعات فرهنگی در مسیر اصلی خود انجام پذیرد.

در نشست امروز زنگنه در موافقت این بند قانونی عنوان کرد: این بند یکی از مهم ترین بندهای حوزه فرهنگ محسوب می شود که حکمرانی فرهنگی در حوزه های فرهنگی و حتی تداخل آن ها را مشاهده می کنیم. علیرغم تلاش هایی که در حوزه فرهنگ صورت گرفته هنوز فاصله طولانی با اهداف تعیین شده داریم، در این بند وزارت فرهنگ و ارشاد مکلف می شوند با همکاری سازمان اداری، دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، حوزه علمیه ساختارهای فرهنگی را اصلاح کند تا اهداف تعیین شده در حوزه حکمرانی قابل دسترسی باشد.

براساس بند الف ماده ۷۵ لایحه مذکور؛ در راستای اعتلای فرهنگ عمومی در جهت تحکیم سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقای هویت ملی و روحیه مقاومت، کار و تلاش در جامعه اقدامات زیر انجام می شود:

الف- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اداری و استخدامی کشور مکلفند با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیریت حوزه های علمیه و سایر دستگاه های فرهنگی ذیربط به منظور بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور با رویکرد اصلاح ذهنیت، فرهنگ و نرم افزار حاکم بر جامعه و با هدف افزایش کارایی و اجتناب از هم پوشانی و تداخل مأموریت و وظایف و با رویکرد استقرار الگوی حکمرانی هوشمند، شبکه ای، تعاملی، مردم پایه، ارزشی و انقلابی تا پایان سال دوم برنامه نسبت به تهیه طرح اصلاح رویکردها، رویه ها، روش ها و مأموریت، ساختار، وظایف و تشـکیلات دستگاه های فرهنگی که به نحوی از انحا از بودجه های عمومی به طور مسـتقیم و یا غیرمستقیم استفاده می کنند، اقدام نموده و با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب مراجع ذی صلاح برسانند.

مردم ما در قالب گردان‌های خودجوش آماده کمک به مردم مظلوم غزه هستند

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه ۲۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۴ قانون اساسی گفت: نظام جمهوری اسلامی موظف است در جهان از مستضعفین حمایت کند. امروز مردم مظلوم غزه در تنگنا قرار دارند و باید به آنها کمک شود.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: می‌بینید که رئیس جمهور آمریکا، نخست‌وزیر انگلیس و صدر اعظم آلمان به فلسطین اشغالی سفر می‌کنند اما وزیر امور خارجه کشورمان حتی نمی‌تواند به سوریه هم برود. مردم ما در قالب گردان‌های خودجوش چه از طریق دریا و چه از طریق خشکی آماده کمک به مردم مظلوم غزه هستند.

کد خبر: 1202903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =