نقض برجام به اتحادیه اروپا هم رسید / نگرانی غربی‌ها از ارسال تسلیحات ایران به روسیه

طهمورث غلامی با بیان اینکه تصمیم اروپا برای تداوم تحریم‌های تسلیحاتی ایران نقض صریح برجام است، خاطر نشان کرد: کشورهای اروپایی حساسیت بالایی نسبت به تسلیحات ایران دارند و نگران هستند که لغو تحریم‌های تسلیحاتی، فضا را برای ارسال سلاح‌های ایرانی به روسیه باز بکند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بر اساس مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد یا همان برجام که در سال 2015 بین کشورهای 1+5 و ایران مورد موافقت قرار گرفت، انتظار می‌رفت که روز 18 اکتبر سال 2023 یعنی چند روز پیش، تحریم‌های تسلیحاتی ایران به پایان برسد. اما همانطور که زمزمه‌های آن از چند ماه پیش توسط کشورهای اروپایی مطرح شده بود، اتحادیه اروپا حاضر به پذیرش این مسئله نیست و ترجیح می‌دهد که تحریم‌های تسلیحاتی ایران را ادامه دهد. با توجه به اینکه این اقدام اتحادیه در تناقض با مفاد برجام قرار دارد، پیش‌بینی می‌شود که چشم‌انداز پرونده هسته‌ای ایران حتی از گذشته هم تاریک‌تر شود. به منظور بررسی بیشتر این موضوع گفتکویی با دکتر «طهمورث غلامی» –کارشناس مسائل بین الملل- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

ایران اجرای کامل برجام را از شورای امنیت سازمان ملل مطالبه کند / نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی از قطع همکاری تهران

وی در خصوص مواضع احتمالی کشورهای اروپایی در قبال پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد و مفاد برجام 18 اکتبر یا 27 مهر ماه پایان تحریم‌های تسلحاتی و موشکی ایران بود اما اروپایی‌ها از تابستان اعلام کردند که به این تحریم‌ها پایبند نخواهند بود و نظام تحریم‌ها را حفظ خواهند کرد. غلامی با بیان اینکه بر اساس قطعنامه شورای امنیت ایران نباید با تحریمی مواجه باشد، اظهار کرد: اتحادیه اروپا قصد دارد این تحریم‌ها را حفظ کند و به عبارت دیگر موضع و تصمیم سیاسی خود را فراتر از شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه این اولین بار است که اروپایی‌ها در حال نقض برجام هستند، خاطر نشان کرد: اولین بار ایالات متحده آمریکا برجام را نقض کرد و بعد از آن جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات هسته‌ای خود انجام داد و اکنون نیز اروپا به شکل صریح و علنی اعلام می‌کند که به الزامات قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل توجه نخواهد کرد. وی با طبیعی خواندن آن با توجه به جنگ اوکراین گفت: نقش سلاح در تعیین نتیجه این جنگ بسیار مهم است و به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی حساسیت بالایی نسبت به تسلیحات ایران دارند و نگران هستند که لغو تحریم‌های تسلیحاتی، فضا را برای ارسال بدون ممنوعیت سلاح‌های ایرانی به روسیه باز بکند.

از نظر وی کشورهای اروپایی حمله به اوکراین را حمله به خود می‌دانند و بنابراین دنبال تضعیف روسیه هستند. غلامی با توجه به تجارب گذشته بر این باور است که هرگاه اروپایی‌ها در موضوع هسته‌ای اقدامی علیه ایران انجام داده‌اند، جمهوری اسلامی هم هر چند با تاخیر اما اقدامی انجام داده و پیش بینی می‌کند که جمهوری اسلامی در حوزه توسعه فعالیت‌های هسته‌ای، کم کردن همکاری با آژانس یا کم کردن کارشناسان فنی آژانس در ایران یا نصب سانتریفیوژهای جدید پاسخ کشورهای اروپایی را بدهد.

غلامی در خصوص احتمال ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: هیچ چشم اندازی برای احیای مذاکرات برجام وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه حدود 13 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگذار خواهد شد، گفت: طبیعی است که دولت آمریکا در یک سال پایانی با توجه به مسائل داخلی به مذاکرات برجام ورود نخواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران هم حاضر نیست با فردی مذاکره کند که احتمال شکست او در انتخابات وجود دارد. از طرف دیگر، به دلیل جنگ اوکراین و اتهاماتی که غربی‌ها در مورد حمایت ایران از روسیه مطرح می‌کنند، چشم اندازی برای مذاکرات برجام وجود ندارد.

از نظر وی، علاوه بر عوامل پیشین، عامل جنگ غزه هم به شرایط فعلی اضافه شده و طبیعی است که لابی اسرائیل و حامیان آن در آمریکا مخالفت شدیدتری در مورد مذاکره با ایران خواهند داشت. این کارشناس مسائل بین الملل در مورد سناریوهای احتمالی پرونده هسته‌ای ایران اظهار کرد: باید منتظر ماند تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار شود و در صورت پیروزی یک فرد جمهوری خواه باید منتظر پایان برجام بود؛ زیرا همان شروط 12 گانه مطرح شده توسط مایک پمپئو مجددا طرح خواهد شد.

غلامی معتقد است در صورت پیروزی جمهوری خواهان، موضوع فعال کردن مکانیسم ماشه در دستور کار قرار خواهد گرفت اما اگر جو باید مجددا انتخاب شود، آمریکایی‌ها منتظر انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهند ماند تا در مرداد 1404 رئیس جمهور ایران مشخص شود. لذا تا مرداد 1404 هیچ چشم اندازی برای مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =