نبود مدیریت نقدینگی یکی از ریشه‌های اصلی تورم است / کم‌کاری بانک‌ها در حوزه هدایت نقدینگی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نبود مدیریت نقدینگی را یکی از ریشه‌های اصلی تورم عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، فاطمه قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در جلسه دانشگاه شهید بهشتی در خصوص عملکرد کمیسیون اجتماعی مجلس که امروز برگزار شد، اظهار کرد: این کمیسیون ماموریت‌های مختلف و متنوعی دارد که از جمله آن می‌توان به صندوق های بازنشستگی، اداری استخدامی، موارد مربوط به وزارت کار رفاه، امور ایثارگران، زنان و خانواده و... اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

بانک آینده را بیشتر بشناسید / زنجیره تخلفات چگونه پاره شد؟

وی ادامه داد: در ابتدای شروع مجلس حاضر، مرکز پژوهش های مجلس در خصوص مسائل اساسی کشور بررسی هایی انجام داده است و در حال حاضر یکی از مهمترین مواردی که درباره آن بحث می شود و هنوز نهایی نشده، اصلاح نظام اداری کشور و اصلاح وضعیت آن است.

قاسم‌پور بیان کرد: چند قانون در این حوزه وجود دارد که باعث شده در فضای کشور با تنوعی از قراردادها اعم از رسمی تا شرکتی مواجه بوده و در پرداخت حقوق و فضای استخدامی با عدالت لازم مواجه نباشیم.

وی در پاسخ به علت چرایی حل نشدن این موضوع اشاره کرد و گفت: دولت نسبت به این که همه افراد را به استخدام خود در آورد، نگاه و رویکردی دارد. از طرف دیگر قوانین اشاره دارند که افراد باید استخدام رسمی یا پیمانی شوند و قرارداد برای موارد خاص است، ولی امروزه از افراد خدمت می خریم و این موارد یک بهم ریختگی در کشور ایجاد کرده اند. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص سامان دادن به وضع استخدام بیان کرد: داده‌های آماری از افراد و مجموعه های غیر دولتی نداریم که تعداد این افراد چند نفر هستند. این موضوع چالش اصلی این کمیسیون بوده و در برنامه هفتم توسعه تصمیم هایی برای آن گرفته شده است و مصوبه ای هم در صحن مجلس وجود دارد که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است و توافقی بین دولت و مجلس در این زمینه وجود ندارد. 

 قاسم پور اشاره کرد: بحث ایثارگران، آسیب‌های‌ اجتماعی، ساماندهی حوزه رفاهی و خدمات اجتماعی و موارد مربوط به زنان سرپرست خانوار در کمیسیون مطرح و بررسی شده‌اند. 

وی در خصوص بحث حوزه قانون جوانی جمعیت و زنان افزود: کمیسیون مشترکی با حضور چند کمیسیون تشکیل شده است که سه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و بهداشت پیگیر موارد آن بوده‌اند. لایحه حمایت از زنان در برابر سو رفتار هم از موارد پیگیری کمیسیون اجتماعی بوده است. 

خدابخشی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در این جلسه سخنان خود را با تشریح قانونمند شدن انتخاب اعضای کمسیون ها در مجلس قبل با توجه به تخصص افراد، سخنرانی خود را آغاز کرد. وی در ادامه به تشریح وظایف کمیسیون خود پرداخت و گفت: این کمیسیون فرا بخشی است و در تمام موضوعات هم از قانون گذاری و هم نظارت می تواند ورود کند و مهمترین مسائل آن بودجه سالانه و مباحث مربوط به برنامه سالانه است. 

وی بیان کرد: بسیاری مشکلات با تصویب برخی از قوانین که کیفیت خوبی ندارند یا در اجرا مشکلات زیادی را ایجاد می کند، ایجاد شده‌اند. بسیاری از مشکلات کشور مانند اشتغال، آسیب های اجتماعی، آب و محیط زیست، بانک‌ها و صندوق های بازنشستگی و... نیازی به قانون مجلس ندارند و می بایست این موارد با نگاه برنامه‌ای حل شوند.

وی بیان کرد: توسعه در کشور نامتوازن است و می‌بایست آمایش سرزمینی صورت بگیرد و براساس مزیت های نسبی احصا شده، توسعه ایجاد شود و به صورت سیستمی کشور اداره شود و نظارت صورت بگیرد. 

خدابخشی افزود: دانشجویان انتظار دارند که پس از فارغ‌التحصیلی شغلی داشته باشند و طوری برنامه ریزی کنند که صاحب مسکن شوند، چشم انداز روشنی در کشور وجود داشته باشد؛ اما توجه شود که بخشی از مشکلات کشور حاصل تصمیمات غیر کارشناسی قبل است و بخشی از آن حاصل ایستادگی ما در برابر دیگران است که می بایست مدیریت شود مانند روابط حسنه با همسایگان. 

وی افزود: یکی از تصمیمات غلط قبلی مرتبط با منابع بودجه است که حاصل سه دسته فروش نفت خام و میعانات گازی، در آمدهای مالیاتی و گمرکی و فروش اوراق مالی اسلامی است . عمده منابع صرف هزینه های اجتناب ناپذیر مانند حقوق و دستمزد، یارانه های مستقیم و غیره شده و باقی صرف توسعه کشور می‌شود. اما این مقدار کمی است زیرا تصمیمات غلطی مانند یارانه ماهیانه مستقیم وجود دارد که مانع کارهای توسعه ای می شوند. 

وی افزود: می بایست بررسی شود چرا متوسط عمر پروژه‌های عمرانی کشور باید سی سال باشد؟ و علت تاخیر در اجرای طرح ها چیست؟ در کمیسیون برنامه و بودجه تلاش می شود با نگاه  برنامه ای مسائل را بررسی نمود. 

 قاسم پور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در زمینه اقدامات نظارتی و عملی مرتبط با جوانی جمعیت بیان کرد: این مورد یکی از شاخص های انقلابی بودن مجلس است که در مجلس تصمیم بر آن شد این ریل عوض شود؛ زیرا در مجلس‌های قبلی قانونگذاری و سیاست‌گذاری خاصی انجام نشده است. برای تغییر این سیاست اولین گام فرهنگ سازی است و این موضوعی عمومی بوده و تمام گروه‌ها می بایست به میدان بیایند زیرا این موضوعی استراتژیک است. به طور مثال باید جوانان کار کنند تا صندوق های بازنشستگی توان پرداخت داشته باشند. مجلس در این حوزه وظیفه نظارتی خود را با قوت دنبال می کند. 

قاسم پور در مورد برنامه هفتم به مذاکرات مجلس اشاره کرد و گفت: مجلس در حوزه های مختلف برنامه هفتم توسعه سه شیفت کار می کند. 

خدابخشی در خصوص تورم اشاره کرد:  تورم دلایل مختلفی دارد و یکی از ریشه‌های اصلی تورم عدم مدیریت نقدینگی است؛ زیرا پول‌ها به بازارهای هدف وارد نمی‌شوند. یکی از دلایل افزایش نقدینگی، بانک‌ها هستند که نقدینگی را هدایت نمی کنند. 

کارآموز خبرنگاری: مهدیه حسن نائینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1203423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =