آخرین وضعیت تغییرات شورای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت آخرین وضعیت تغییرات شورای صنفی دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی را تشریح کرد و گفت: ۳۰۰ شورای صنفی در دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل گرفته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، احد بنار با اشاره به تغییرات آیین نامه شورای صنفی دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم آیین نامه شورای صنفی دانشجویی تغییر کرد و یکی از مهمترین دلایل این تغییر نحوه انتخاب دانشجویان حاضر در شوراهای صنفی بود.

بیشتر بخوانید:

پاسخ مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت به گلایه‌های صنفی

وی افزود: پیش از این تشکیل شورای صنفی در هر دانشگاه علوم پزشکی به این شکل بود که تعدادی از دانشجویان به عنوان کاندیدای شورای صنفی ثبت نام می کردند و در نهایت تعداد خیلی کمی از دانشجویان آن دانشگاه به آنها رای می دادند و یک تعدادی را انتخاب می کردند و به این ترتیب برخی از این افراد از یک ۱۵ نفره، تعداد ۵ تا ۶ نفر رای می گرفت و عضو شورا می شد.

بنار افزود: همین موضوع و سایر مسائل موجب شد که یک سری اختلاف هایی در شورای مرکزی صنفی دانشجویان علوم پزشکی بوجود آمد و مشکلاتی ایجاد و مقرر شد که آیین نامه شوراها بازنگری شود. در دوره جدید تصمیم گرفته شد که به قانون شورای صنفی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بازگردیم و ببینیم یک شورای صنفی دانشجویی چگونه باید فعالیت کند.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: قانون و مقررات بازبینی و مشخص شد شورای عالی انقلاب فرهنگ در مصوبه جلسه ۱۶۵ سال ۷۸ محدود فعالیت های شورای صنفی دانشجویی را تعریف کرده است. بر اساس این مصوبه شورای صنفی می تواند در حوزه فعالیت های رفاهی، تغذیه، خوابگاه، کمک آموزشی فعالیت کند. ما نیز در وزارت بهداشت بر اساس همین مصوبه آیین نامه جدید را تدوین کردیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این در سال‌های کرونایی شوراهای صنفی در حوزه مسائل آموزشی و آزمون ارتقا دستیاری و آزمون پیش کاورزی ورود کرده بودند و پیشنهاد تعویق آزمون یا تغییرات در حدنصاب را می دادند و موجب شده بود که به دلیل شرایط کرونا و کمبود نیروی انسانی این گروه از دانشجویان با استفاده از عنوان شورای صنفی در حوزه آموزش دخالت کنند.

بنار افزود: این در حالی است که اکنون مسیرهای مشاوره در حوزه آموزش مشخص شده است و شورای مشورتی دانشجویی در آموزش می تواند در برخی از امور به نفع دانشجویان مشورت بدهد و این موضوع در حیطه صلاحیت شوراهای صنفی نیست. همین امر موجب شد که چالش ایجاد شود و در مقابل تغییر آیین نامه هم موضع گرفتند اما بر قانون ایستادگی کردیم.

وی یادآور شد: بر اساس آیین نامه جدید مقرر شد حتما ۱۵ درصد تعداد دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی باید در انتخابات شورای صنفی شرکت کنند تا آن انتخابات صحیح باشد. خوشبختانه اکنون با تغییر میزان مشارکت دانشجویان در برخی از دانشگاه ها انتخاباتی با میزان ۶۰ درصد مشارکت داشته ایم.

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر تقریبا ۳۰۰ شورای صنفی در دانشگاه های علوم پزشکی داریم که ۱۵۰۰ نفر عضو این شوراهای صنفی هستند. شوراهای صنفی در حیطه های دانشکده ها، بیمارستان ها و خوابگاه و در نهایت دانشگاه های علوم پزشکی شکل گرفته اند و در حوزه های رفاهی و صنفی که مشخص شده فعالیت می کند.

وی با اشاره به انتخاب شورای مشورتی شوراهای صنفی کشوری گفت: از میان ۶۵ دبیر شورای صنفی که باید در این انتخابات شرکت می کردند ۵۸ دبیر حاضر شدند و در نهایت از میان ۵۸ نفر، تعداد ۱۰ نفر با ۹۸ درصد آرا شورای مرکزی این شورای مشورتی را تشکیل دادند. از این ۱۰ نفر ۷ نفر عضو اصلی و ۳ نفر عضو علی البدل هستند که یک نفر هم به عنوان دبیر اصلی شورای مشتوری انتخاب می شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1207289

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =