جای سنجاب و میمون در خانه نیست / عواقب افزایش تمایل به نگهداری از گونه‌های وحشی

تمایل به نگهداری از حیوانات حیات وحش افزایش پیدا کرده و بسیاری از افراد آگاه نیستند که نگهداری از این گونه‌های می‌تواند برای طبیعت آسیب‌زا باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، نگهداری از انواع میمون، خرگوش، همستر، سنجاب، ایگوانا، لاک پشت و حتی برخی گونه‌های بزرگ و وحشی این روزها بیشتر شده و آگهی‌های خرید و فروش آن‌ها را می‌توان در فضای مجازی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید

۴ میلیون قلاده سگ خانگی و ولگرد در ایران / آمار هولناکی از سگ‌گزیدگی

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم اخیرا در گفت‌وگویی از افزایش تمایل به نگهداری از گونه‌های وحشی خبر داده است.

دامپزشک‌ها معتقدند که این گونه از حیوانات که از محیط طبیعی و وحشی خود جدا شده‌اند، در دسته حیوانات خانگی قرار نمی‌گیرند و به اصطلاح به آن‌ها «اگزوتیک» یا غیرعادی می‌گویند.

بسیاری از بیماری‌های حیوانات حیات وحش، شناخته شده نیستند از این رو ممکن است سلامت فرد و در وهله دوم سلامت ملی را به خطر بیندازد. در مورد گونه‌های بزرگ ممکن است که حیوان فرار کرده و در شهر برای مردم مشکل ایجاد کند یا حتی به دلیل بیماری یا دشواری نگهداری توسط صاحبش رها شود. نمونه این اتفاق ماه پیش در آمل رخ داد و مار پیتون بزرگی که ۷۰ سانتی‌متر طول داشت در کنار سطل زباله‌ای پیدا شد. سرگردانی پلنگی در قائم شهر و پیدا شدن میمونی در تهران هم مواردی است که پیش از این رخ داده است.

ایمان معماریان؛ دامپزشک و کارشناس حیات وحش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که نگهداری گونه‌های حیات وحش چه عواقبی دارد، گفت: نگهداری از گونه‌های حیوان حیات وحش در خانه می‌تواند مشکلات متعددی داشته باشد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات، آسیب‌هایی است که به جمعیت طبیعی آن‌ها در طبیعت وارد می‌شود. جدا کردن آن‌ها از طبیعت باعث می‌شود که جمعیتشان کم شود و توانایی تولیدمثل را از دست بدهند.

وی افزود: علاوه بر این بیماری‌های مشترکی میان انسان و حیوان وجود دارد و بیشتر این حیوانات به صورت قاچاق وارد می‌شوند و می‌توانند بیماری‌هایی به انسان منتقل کنند و در مقابل از انسان هم بیماری بگیرند که بعضی از آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد و مشکلات جدی ایجاد کند.

این کارشناس حیات وحش عنوان کرد: تعارض میان انسان و حیات وحش در این شرایط بیشتر می‌شود زیرا هر لحظه امکان دارد که این حیوان از محیط خانه فرار کرده و وارد محیط شهری شود. حضور حیوان حیات وحش در محیط شهری باعث ترس مردم می‌شود و ممکن است که مردم به حیوان آسیب بزنند. علاوه بر این مردم دید بدی نسبت به حیات وحش خواهند داشت زیرا احساس می‌کنند که ممکن است خطرناک باشند.

نگهداری حیات وحش برای قدرت‌طلبی

وی با اشاره به اینکه قوانین و نظارت کافی درخصوص نگهداری حیوانات حیات وحش در خانه در ایران وجود ندارد، بیان کرد: تمام این موارد و مهم‌تر از همه آسیبی که به جمعیت این حیوانات در حیات وحش وارد می‌شود باعث شده که در دنیا اجازه نگهداری حیوانات حیات وحش در خانه را ندهند. در ایران هم قوانینی مبنی بر این داریم اما متاسفانه هم خود قانون کافی نیست و هم نظارت اجرایی درستی وجود ندارد. بعضا برخی افراد با کمک روابطی که دارند، اجازه می‌گیرند که برخی حیوانات را به صورت خصوصی در خانه نگهداری کنند و شاید این کار احساس قدرت به فرد می‌دهد که به جای حیوانات خانگی معمول شیر و ببر و پلنگ نگه می‌دارد. این افراد که در ایران هم تعدادشان کم نیست با استفاده از روابط، مجوزهای اختصاصی می‌گیرند.

خطرات رام کردن حیوان وحشی

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تصور درست است که با نگهداری حیوان حیات وحش از زمانی که کوچک است، این حیوان را اهلی می‌کند یا خیر، توضیح داد: تعریفی که از اهلی و وحشی جا افتاده، اشتباه است. اهلی از ترجمه کلمه domesticated و وحشی از ترجمه کلمه wildlife وارد فارسی شده است و اهلی به حیواناتی گفته می‌شود که با دست‌کاری‌های ژنتیکی و انتخاب‌های مصنوعی انسان تغییر پیدا کرده‌اند و تبدیل به حیوان دیگری شده‌اند که برای انسان سود داشته باشند و این‌ها حیوانات طبیعی نیستند که بتوانند در حیات وحش زندگی کنند.حیوانات حیات وحش در اثر میلیون‌ها سال تکامل در زیستگاه طبیعی خود به وجود آمده و در چرخه‌های زیستی متعادلی زندگی می‌کنند.

معماریان توضیح داد: اگر انسان این‌ها را رام هم کند، تبدیل به حیوان اهلی نخواهند شد. البته مراحل رام کردن هم در بسیاری از حیوانات با خشونت بسیار زیاد همراه است و از کوچکی از مادر جدا می‌شوند و مشکلات تغذیه‌ای پیدا می‌کنند. به هر حال ممکن است که بعد از رام شدن هم خطرات جدی داشته باشند و اذیت‌هایی که این مدت برای رام شدن تحمل کرده‌اند را جبران کنند.

به گزارش ایسکانیوز، علاوه بر موضوع نگهداری حیوانات بزرگ و خطرناک مانند شیر و پلنگ و مار و غیره بسیاری از حیوانات کوچکی مانند سنجاب و لاکپشت نگهداری می‌کنند درحالی که نمی‌دانند این گونه‌ها در دسته حیوانات خانگی نیستند و نگهداری از آن‌ها می‌تواند به زندگی این گونه در محیط طبیعی آسیب بزند. از طرفی با افزایش خرید و فروش این حیوانات قاچاقچیان هم ترغیب می‌شوند که برای سود بیشتر این حیوانات را از طبیعت جدا کنند. علاوه بر این محیط خانه مناسب نگهداری این حیوانات نیست و ممکن است عوارض متعددی برای سلامتی صاحب حیوان و یا خود حیوان به بار بیاورد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1208400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • خ IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      2 1
      خداوند انشاالله عاقبت مارا بخیر کنند بعضی از مردم حیوانات را به بچه هاشون تجری میدن بجه سک خونگی را یواش زد مادر ه چنان مشت به پشت بچه ۴ساله زد نیم ساعت بچه کبودشده بود به جای که بچه رانوازش بده سگ وناز میکرد