دفاتر آموزش زبان فارسی دانشگاه آزاد در کشورهای همسایه توسعه می‌یابد/ رشد ۱۰۰ درصدی جذب دانشجویان خارجی در واحد نجف‌آباد

دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر بین‌المللی‌سازی علاوه بر جهش فزاینده در جذب دانشجویان خارجی، توانسته توسعه واحدهای دانشگاه در کشورهای همسایه، صدور دانش، توسعه روابط بین المللی و تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌های معتبر خارجی را دنبال کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری خاورمیانه در رویکرد تحولی جدید و براساس بسته پنجم سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که ارتقا جایگاه بین‌المللی و الهام بخشی به عنوان یک سند بالادستی و راهبرد اصلی اعلام شده است؛ ارتقا رتبه دانشگاه در سطح بین‌الملل، افزایش تعاملات بین المللی و دستیابی به مرجعیت علمی در میان کشورهای اسلامی را هدف‌گذاری کرده است.

بیشتر بخوانید:

خیز دانشگاه آزاد برای تحقق مرجعیت زبان فارسی/ آزمون بسندگی پیشرفته برای اولین‌بار در کشور برگزار می‌شود

با توجه به اینکه امروزه بین‌المللی سازی به عنوان بخشی از استراتژی دانشگاه‌ها حائز اهمیت است و توسعه علم محدود به مرزها نمی‌شود و همچنین با توجه به اینکه تحقق مرجعیت علمی از مسیر بین‌المللی سازی دانشگاه می‌گذرد؛ با تعدادی از روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت‌وگویی داشتیم تا ضمن ارائه آمار و گزارش از آخرین وضعیت جذب دانشجویان خارجی روند حرکت به سمت بین المللی شدن دانشگاه بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح و بازگو کنند که در ادامه مشروح این گفت‌وگوها را می‌خوانید:

آوید آوخ رئیس دانشکده بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه انشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: واحد نجف‌آباد در حال حاضر بالغ بر هزار و ۱۰۰ دانشجوی بین الملل را پذیرا شده است که این دانشجویان عمدتا از کشورهای عراق، سوریه، ترکیه ، افغانستان و اقلیم کردستان هستند.

وی با اشاره به اینکه در ترم گذشته قریب به ۴۰۰ دانشجو خارجی در واحد نجف آباد پذیرش شدند، ادامه داد: خوشبختانه این آمار امروز به بیش از هزار دانشجو افزایش پیدا کرده است و نوید رشد ۱۰۰ درصدی را می‌دهد.

آوخ با تأکید بر اینکه یکی از اهداف ما برای آینده تنوع بخشیدن به ملیت‌های دانشجویان خارجی است، خاطرنشان کرد: برای جذب دانشجو از کشورهای آفریقایی، یمن، سوریه، هند و پاکستان نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در کنار جذب دانشجو به دنبال توسعه روابط بین المللی و تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌های معتبر خارجی هستیم، ادامه داد: فارغ از مسائل اقتصادی و آورده‌های مالی که بین المللی‌سازی دانشگاه‌ها به دنبال دارد؛ رشد و توسعه علم امروزه به مرزها محدود نمی‌شود. بنابراین ما هم به دنبال این هستیم تا ضمن اینکه بتوانیم دانش خود را صادر کنیم تجاری‌سازی محصولاتمان را نیز داشته باشیم و از دانش دیگر دانشگاه‌ها نیز در این زمینه بهره‌مند شویم.

رئیس دانشکده بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد تصریح کرد: پذیرش دانشجو از ملیت‌های مختلف می‌تواند گسترش روابط با کشورهای دوست و همسایه را نیز به دنبال داشته باشد ضمن اینکه علاوه بر همکاری‌هایی که با کشور عراق داریم به زودی تفاهم نامه‌های همکاری با کشور مالزی را نیز منعقد خواهیم کرد و در حال حاضر صحبتهای مقدماتی انجام شده است و به محض قطعی شدن جزئیات آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

آوخ افزود: هفته گذشته نیز جلسه ای را با مسئولان یکی از دانشگاه‌های کشور عراق برگزار کردیم که در ارتباط با تبادل دانشجو، عقد تفاهم نامه در زمینه‌های مختلفی از جمله معماری و شهرسازی اسلامی و تجاری سازی محصولات پارک علم و نوآوری واحد مستقل نجف آباد صحبت شد.

وی از راه اندازی مرکز آموزش زبان فارسی در واحد نجف آباد خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بر این مهم تأکید دارد که زبان تدریس در دانشگاه زبان فارسی باشد و به این منظور در مرکز آموزش زبان فارسی واحد که حدود یکسال است راه اندازی شده است در قالب سه ترم متوالی و در سه سطح مقدماتی میانی و پیشرفته در حال زبان آموزی هستند.

فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: بر اساس بسته پنجم سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ارتقا جایگاه بین‌المللی و الهام بخشی به عنوان یک سند بالادستی و یک راهبرد اصلی اعلام شده است.

وی ادامه داد: وقتی به مولفه‌های این راهبرد توجه کنیم یکی از آنها موضوع ارتقا جایگاه آموزشی دانشگاه در نظام آموزش عالی جهان و پذیرش دانشجو است اما برای بحث مرجعیت علمی و ارتقای جایگاه علمی موضوع افزایش تعاملات بین المللی که از مسیر تولید علم می‌گذرد.

نعیمی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۴ دانشمند ۲ درصد برتر جهان جزو اعضای هیئت علمی واحد مستقل نجف آباد هستند تصریح کرد: ۵ درصد از این ۱۴ نفر نیز امروز به عنوان دانشمندان یک درصد برتر جهان معرفی شده اند.

وی با تاکید بر اینکه در راستای بین‌المللی‌سازی یک واحد دانشگاهی صرفا پذیرش دانشجو ملاک نیست، خاطرنشان کرد: نقش دانشگاه در تولید علم و پژوهش‌هایی که در بستر دانشگاه صورت می‌گیرد قطعا از دیگر ظرفیت های مهمی است که دانشگاه را به سمت بین المللی شدن سوق می‌دهد.

نعیمی با تاکید بر ضرورت بومی‌سازی منابع علمی به ویژه در حوزه علوم انسانی در مسیر تحقق مرجعیت علمی اضافه کرد: باید این مهم را بپذیریم که با بین المللی سازی تضاد فرهنگ ها نیز رخ خواهد داد و این تضاد به نوعی آموزشی است که در بستر دانشگاهی شکل میگیرد.

مرکز رشد دانشگاه آزاد اهواز در بصره راه‌اندازی می‌شود/ تحصیل ۲ هزار دانشجوی خارجی در واحدهای استان خوزستان

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ دانشجوی خارجی و عمدتا از کشورهای عراق افغانستان وچین در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: یکی از برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی که صراحتا در سند تحول و تعالی هم بر آن تأکید شده موضوع «مرجعیت علمی» است.

وی با تأکید به اینکه مرجعیت علمی افقی دست یافتنی است، ادامه داد: در بحث مرجعیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی باید جایگاه بین‌المللی خود را بیابد و لازمه این مهم هم این است که دانشگاه آزاد در راستای بین‌المللی سازی گام بردارد.

مرجعیت علمی دانشگاه آزاد در میان کشورهای اسلامی دست‌یافتنی است

افروس پیگیری‌ها برای چندزبانه کردن وبسایت‌ها، پایگاه‌سازی، کیفی‌سازی پایان‌نامه‌ها و انتشارات علمی، به‌روزرسانی کتابخانه دیجیتال و... را نویدبخش گام‌های موثر دانشگاه آزاد اسلامی در راستای بین‌المللی سازی دانست.

وی با تاکید بر اینکه بین‌المللی سازی الهام بخشی دانشگاه را به همراه خواهد داشت، افزود: تمامی دانشجویان خارجی که در واحدهای دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند می‌توانند سفیران علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای خود باشند.

افروس ایجاد مراکز تحقیقاتی، فرصت‌های مطالعاتی، تبادل استاد و دانشجو و نشریات بین‌المللی مشترک را از دیگر عوامل موثر در بین‌المللی سازی دانشگاه عنوان کرد و گفت: اخیرا در واحد اهواز تفاهم نامه جامع آموزشی و پژوهشی و ایجاد یک مرکز رشد علم و فناوری در دانشگاه بصره به امضا رسید.

وی ادامه داد: مقرر شده به زودی دفتر آموزش زبان فارسی و جذب دانشجوی خارجی هم در دانشگاه بصره فعال شود ضمن اینکه با کشور عمان هم در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم دفتر مشابهی را هم در صلاله عمان راه اندازی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان خاطرنشان کرد: در سفری که به بصره داشتیم مقرر شد تا پیش از انجام اقدامات لازم برای راه اندازی مرکز رشد، آزمایشگاه مشترک با دانشگاه بصره ایجاد تا مرحله به مرحله زمینه های همکاری فراهم شود.

تحصیل ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه آزاد تبریز/ رایزنی‌ها برای صدور مجوز جذب دانشجو از کردستان عراق ادامه دارد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰۰ دانشجوی بین الملل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: این دانشجویان عمدتا از کشورهای ترکیه، عراق و آذربایجان هستند.

آرش رنجبران رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان‌ شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به اینکه اگر برخی مشکلات ایجاد شده با کشور عراق حل شود قطعا حجم وسیعی از دانشجویان این کشور به دانشگاه آزاد اسلامی رجوع خواهند کرد، ادامه داد: سال گذشته در سفری که به همراه استان آذربایجان غربی به اربیل داشتیم و طی مذاکره با معاون وزیر علوم اقلیم کردستان عراق نتایج بسیار مثبتی حاصل شد و مقرر شد به ایران هم سفر کنند که با حضور این تیم امیدواریم محدودیت حضور دانشجویان اقلیم عراق در دانشگاه آزاد برداشته شود.

وی با بیان اینکه تا کنون در راستای جهانی‌ سازی کنفرانس های بین المللی بسیار خوبی برگزار کرده‌ایم، افزود: ماه گذشته کنفرانس بین المللی حسابداری که یکی از کنفرانس های مرجع کشور است را برگزار کردیم و افراد بسیار شاخصی از کشورهای مختلف هم شرکت کرده بودند.

رنجبران با اشاره به اینکه متاسفانه کشور ما تحت تحریم های ظالمانه بین المللی قرار دارد که در مسیر بین المللی سازی از جمله فعالیت‌های بانکی چالش ها و موانعی را ایجاد کرده است، گفت: با این وجود در طول سه سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی تعداد دانشجویان بین المللی ۴ برابر شده که نشان دهنده مقبولیت دانشگاه آزاد اسلامی در خارج از کشور است.

۳۳۰۰ دانشجوی خارجی در واحد مشهد تحصیل می‌کنند/ درخواست اساتید پاکستانی برای گذراندن دوره آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی

محسن مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره همکاری‌های بین‌المللی این دانشگاه اظهار کرد: در زمینه توسعه همکاری‌های بین المللی در چند حوزه از جمله آموزش ورود پیدا کرده‌ایم و با توجه به اینکه کریدور کشورهای شرقی از جمله افغانستان پاکستان ، هند و چین به ایران هستیم جمعیت متأثر از حضور این دانشجویان حدود ۳۳۰۰ نفر در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد است.

وی ادامه داد: در نیمسال جاری هم موفق شدیم با جذب ۸۰۰ دانشجوی غیرایرانی جزو واحدهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی در جذب دانشجو باشیم ضمن اینکه در کنار فعالیت‌های آموزشی ارائه بسته‌های فرهنگی نیز با توجه به قرابت فرهنگی بسیار زیاد کشورها دنبال می‌کنیم.

مرادی با اشاره به اقدامات بین‌الملل در حوزه پژوهشی نیز خاطرنشان کرد: با کمک جامعه‌المصطفی که نفوذ بین المللی بالایی دارد همایش‌های بسیار خوبی را در سطح منطقه دنبال می‌کنیم از جمله اینکه به زودی پیش نشست‌هایی را در ارتباط با کنگره اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری با همکاری جامعه المصطفی و با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای هند، پاکستان ، افغانستان و عراق برگزار خواهیم کرد.

پیش‌نشست‌های کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبری در ۴ کشور برگزار می‌شود

وی با بیان اینکه پیش‌نشست‌هایی را واحد مشهد با همکاری این ۴ کشور برگزار خواهد کرد، ادامه داد: این پیش‌نشست‌ها در واقع مقدمه و درآمدی برای برگزاری کنفرانس اصلی که بررسی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد افزود: با دانشگاه‌های اهل بیت، مزارشریف و آریا در حوزه علوم پزشکی از کشور افغانستان هم تفاهم‌نامه هایی در زمینه تبادل دانشجو و انجام طرح‌های مشترک پژوهشی به امضا رسیده است.

وی با اشاره به سفر سال گذشته خود به کشور پاکستان هم خاطرنشان کرد: در این سفر با سه دانشگاه بزرگ این کشور از جمله اقبال لاهوری، اقرأ و محمدعلی جناح هم تفاهم‌نامه‌های همکاری به امضا رساندیم که اخیرا هم ۲۰ نفر از اساتید این دانشگاه ها درخواست خود را برای گذراندن دوره متالوژی در ایران ارسال کرده‌اند.

مرادی با اشاره به اینکه دانشگاه اقبال لاهوری نیز یک دانشگاه با مقیاس بزرگ و با حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجوست تصریح کرد: همکاری ها در زمینه تبادل استاد و دانشجو و اجرای طرح های مشترک پژوهشی و میدانی ادامه دارد و با توجه به اینکه آموزش ها در دانشگاه اقبال لاهوری اغلب مجازی است ۳ نفر از اساتید ما در حال حاضر با این دانشگاه همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1208713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =