تنهایی اوکراین پس از جنگ غزه / کاهش توجه کشورهای غربی به کی‌یف

کمک کشورهای غربی به اوکراین پس از جنگ غزه کاهش چشمگیری داشت و به نظر می‌رسد غرب اکنون برای کمک به اوکراین دچار تردید بسیار بیشتری شده و البته این امر جایگاه جهانی ایالات متحده را نزد متحدانش کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از آغاز عملیات ویژه روسیه علیه اوکراین در ماه فوریه 2022 که هم اکنون نیز ادامه دارد، جبهه واحدی توسط کشورهای غربی برای تضعیف روسیه و حمایت از اوکراین شکل گرفت. هر چند که هیچ یک از کشورهای مذکور حاضر به همراهی نظامی با اوکراین نشدند و کمک‌های آنها در حد ارسال تجهیزات نظامی نه چندان با کیفیت و در انبار مانده باقی ماند؛ به نظر می‌رسد همین کمک‌ها هم پس از حمله غافلگیرانه حماس به سرزمین‌های اشغالی در 7 اکتبر کاهش چشمگیری داشت تا جایی که صدای زلنسکی را درآورد و در نشست با رسانه‌های خارجی گفت: «اگر متحدان غربی کمک به کی‌یف را متوقف کنند، ارتش اوکراین مجبور می‌شود عقب نشینی کند».

رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با یکی از مصاحبه‌های غربی نیز از کشورهای غربی خواسته بود «اگر نمی‌توانید به ما مقداری کمک مالی کنید، لطفا به ما قرض بدهید و ما آن را بعد از جنگ برمی‌گردانیم». آنچه که مشهود است اینکه اکنون شکاف جدی بین دولت‌های غربی برای کمک به اوکراین شکل گرفته و حتی در درون حاکمیت آمریکا نیز اختلاف جدی بر سر میزان کمک به اوکراین وجود دارد که احتمالا متاثر از جنگ غزه است. همه می‌دانند که آمریکایی‌ها هرگز اسرائیل را تنها نخواهند گذاشت و بدون تردید حفظ رژیم صهیونیستی اولویت اصلی آنها خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

آیا چین و آمریکا به سوی بهبود روابط حرکت می‌کنند؟

آندره کروتونوف -دیپلمات برجسته روس و مدیرکل شورای امور بین المللی روسیه- در مصاحبه خود با ایسکانیوز در این باره می‌گوید: جنگ غزه کانون توجه جهانی را از اوکراین منحرف کرد. به اعتقاد وی، واضح است که از این پس اوکراین باید برای دریافت کمک و حمایت بیشتر غرب با اسرائیل رقابت کند، این رقابت ممکن است وضعیت اوکراین را پیچیده کند. مایکل جان ویلیام –از تحلیلگران ارشد حوزه دفاعی اندیشکده شورای آتلانتیک- در مقاله‌ای که اخیر منتشر شده نسبت به کاهش کمک نظامی به اوکراین انتقاد کرده و از مقامات این کشور می‌خواهد که کمک به اوکراین را متوقف نکنند. بر اساس گزارش‌ها، کمک‌های ایالات متحده آمریکا به اورکاین پس از آغاز جنگ هفتاد و پنج میلیارد دلار بوده است.

وی در این باره می‌نویسد: تخصیص کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین به عنوان استراتژیک‌ترین سرمایه‌گذاری دفاعی در حداقل دو دهه اخیر است. این کارشناس نظامی با بیان اینکه امتناع کنگره برای تخصیص بودجه تکمیلی شامل 61.4 میلیارد دلار برای اوکراین یک اشتباه بزرگ است، می‌افزاید: خودداری از حمایت بیشتر از کیف در این مقطع حساس نه تنها به تلاش‌های جنگی جاری آسیب می‌رساند، بلکه جایگاه جهانی ایالات متحده را کاهش و عدم اطمینان را به جهان تزریق می‌کند.

اظهارات این کارشناس آمریکایی از یک جهت درست است؛ پس از جنگ اوکراین اعتماد متحدان آمریکا به حمایت‌های این کشور در صورت نیاز کاهش محسوسی داشت و حتی آنان را به تلاش برای یافتن متحدان جدید و همکاری با دیگر کشورها وادار کرد. شاید بارزترین نمونه این مسئله عربستان سعودی باشد که بعد از جنگ اوکراین همکاری خود را به ویژه با چین افزایش چشمگیری داد. علاوه بر این، چین نیز تقریبا در دو سال گذشته تلاش‌های آشکاری برای تثبیت نقش جهانی خود از جمله در خاورمیانه انجام داده است.

شرایط مذکور فرضیه تغییر نظم حاکم و شکل‌گیری نظم نوین را تقویت کرده است؛ شرایطی که در آن دیگر آمریکا هژمون جهانی نیست. احتمال زیاد بازنده اصلی تغییرات مذکور کشورهایی باشند که روی کمک‌های آمریکا حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. یکی از این کشورها اوکراین است که تصور می‌کرد می‌تواند همراه با آمریکا در برابر روسیه ایستادگی کند. تصوری که اکنون نقش بر آب شده است. آمریکا غیر از بحران‌های داخلی و جهانی که با آن روبروست، اکنون باید اسرائیل را از حملات هدفمند محور مقاومت حفظ کرده و مانع فروپاشی رژیم اشغالگر شود. اینکه چقدر می‌تواند این کار را ادامه دهد هنوز معلوم نیست اما توانی برای حمایت از دیگر متحدان از جمله اوکراین ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =