جنگ غزه جنگ آمریکاست! / چرا به اسرائیل سلاح و کمک اطلاعاتی داده می‌شود؟

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه هدف آمریکا نابود کردن غزه است، گفت: گروهی تلاش می‌کنند تا نتانیاهو را به تنهایی مقصر این شرایط نشان دهند اما اگر آمریکا خواهان تداوم این جنایان نیست چرا به اسرائیل سلاح و کمک اطلاعاتی می‌دهد و قطعنامه سازمان ملل را وتو می‌کند!

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بررسی قطعمامه پیشنهادی برقراری آتش‌بس در نوار غزه که به پیشنهاد امارات متحده عربی مطرح شده بود، برای سومین بار به دلیل وتوی آمریکا بدون نتیجه باقی ماند. این در حالی است که 13 عضو دیگر شورای امنیت سازمان ملل به پیش‌نویس این قطعنامه رای مثبت دادند و صرفا بریتانیا به آن رای ممتنع و آمریکا آن را وتو کرد. بسیاری از کشورها از جمله روسیه و چین اقدام آمریکا برای جلوگیری از برقراری آتش بس در غزه را تاسف‌بار خوانده و آن را چراغ سبزی برای کشتار مردم فلسطین و ادامه جنایات رژیم صهیونیستی دانستند.

«رابرت وود» -معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل- در سخنانی در این راستا مدعی شد که ایالات متحده قویا از یک صلح پایدار حمایت می‌کند. این در حالی است که این مقام آمریکایی در ادامه اظهار کرد که کشورش از درخواست برای آتش بس فوری حمایت نمی‌کند؛ اظهاراتی که در تناقض آشکار با حمایت از صلح قرار دارد. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، گفتگویی با دکتر فواد ایزدی – کارشناس مسائل بین الملل- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

تسلط اسرائیل بر غزه و نابودی حماس غیرممکن است / افزایش حساسیت جهانی نسبت به مسئله فلسطین

این کارشناس مسائل بین الملل در توضیح اقدام آمریکا اظهار کرد: در واقع اصلا تناقضی در کار نیست و هدف آمریکا نابودی کامل غزه است؛ به عبارت دیگر آمریکا نیز مانند اسرائیل خواهان نابودی غزه و در صورت امکان کوچ دادن مردم آن است. به اعتقاد وی، کشته شدن روزانه 400 الی 500 نفر در راستای همین هدف انجام می‌شود و چون هنوز به هدف خود –یعنی نابودی غزه- نرسیده‌اند، قطعنامه پیشنهادی را وتو کردند.

ایزدی در خصوص دیدگاهی که معتقد است دولت بایدن خواستار توقف جنگ است اما نتانیاهو توجهی به خواست آمریکا ندارد، گفت: کار عده‌ای بزک کردن چهره آمریکاست و زمانی که ما شاهد این جنایات هستیم نباید از بانی آن حمایت کنیم اما گروهی تلاش می‌کنند تا نتانیاهو را به تنهایی مقصر این شرایط نشان دهند. وی در توجیه استدلال خود تصریح کرد: «اگر آمریکا خواهان تداوم این جنایان نیست چرا به اسرائیل سلاح می‌دهد؟ چرا کمک اطلاعاتی به اسرائیل می‌دهد؟ چرا قطعنامه سازمان ملل را وتو می‌کند؟»

ایزدی در ادامه افزود: اگر آمریکا این قطعنامه را وتو نمی‌کرد، در صورت عدم تمکین اسرائیل از آن ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار می‌گرفت و این قابلیت ایجاد می‌شد که با استفاده از زور متوقف شود. این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه جنگ غزه جنگ آمریکاست، اظهار کرد: اسرائیل در این جنگ به آمریکا کمک می‌کند و هر کس حرفی غیر از این بزند به دنبال تطهیر چهره آمریکاست.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه دولت بایدن قصد دارد با کمک به اسرائیل رضایت لابی صهیونیستی را برای انتخابات جلب کند، گفت: این نوع حمایت به نفع انتخاب بایدن نیست اما آنها تصور می‌کنند با توجه به زمان باقی مانده تا انتخابات مردم این جنایات را فراموش خواهند کرد. هر چند که به اعتقاد ایزدی، حمایت آمریکا از اسرائیل صرفا انتخاباتی نیست و دولتمردان آمریکایی دغدغه اعتقادی دارند؛ وقتی بایدن می‌گوید که صهیونیست است، تعارفی با کسی ندراد و واقعا یک صهیونیست است و اکثر اعضای کابینه او نیز همینطور هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1210249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =