برقی کردن خودروها؛ کاهش آلودگی هوا یا افزیش فشار بر نیروگاه‌ها

برقی کردن خودروها درحالی از سوی مسئولان مطرح می‌شود که همچنان ۸۰ درصد برق مصرفی توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود و نیروگاه‌ها هم از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند و در مواقعی که مصرف بیشتر می‌شود به سمت مازوت‌سوزی می‌روند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها به عنوان راهکاری برای کاهش آلودگی هوا مطرح می‌شود و زاکانی شهردار تهران هم گفته که ضرورت دارد تهران به سمت برقی شدن برود تا رفاه، هوای پاک، نظم و قانون‌مندی و ایمنی اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید

علی‌آبادی: روند برقی شدن تاکسیرانی کشور به‌زودی آغاز خواهد شد

براساس گفته‌های شهردار تهران قرارداد هزار اتوبوس برقی امضا شده و ۵۰هزار خودروی برقی در دستور کار است. مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم به تفاهم شهرداری، وزارت صمت و نفت برای اعطای تسهیلاتی ویژه خرید تاکسی برقی اشاره کرد و گفت: هزینه یک تاکسی برقی یک میلیارد تومان است که ۴۰۰ میلیون تومان وزارت نفت پرداخت می‌کند و بیش از ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و رقمی نیز برای تاکسی قبلی مالک در نظر گرفته می‌شود و راننده می تواند با داشتن مبلغ کمی، تاکسی برقی خریداری کند.

اما آیا برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی به تنهایی می‌تواند تاثیر موثری بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد؟

۸۰ درصد از برق مصرفی توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود

درحال حاضر بیشترین برق مصرفی در کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود. معمولاً نیروگاه‌های حرارتی حدود ۳۰ هزار مگاوات برق را روزانه تولید می‌کنند. سهم نیروگاه‌های حرارتی در تولید برق ایران حدود %۸۰ است.

با برقی کردن خودروها این نگرانی به وجود می‌آید که با افزایش مصرف، فشار بر نیروگاه‌ها بیشتر شده و مصرف سوخت‌های فسیلی هم افزایش پیدا کند. از طرفی افزایش مصرف، احتمال مازوت‌سوزی را هم افزایش خواهد داد. کمااینکه حبیب قراگوزلو مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران بزرگ در این باره گفته که تحویل سوخت به نیروگاه‌ها در فصل زمستان به علت افزایش مصرف گاز در بخش خانگی به عدد ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، به همین دلیل گازوئیل به عنوان سوخت دوم و بعد از آن مازوت جایگزین خواهد شد.

این درحالی است که مسئولان وزارت نفت هم در جلسه اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس در گزارشی اعلام کردند که با توجه به افزایش مصرف گازوئیل و بنزین در کشور ناچارا بخشی از اکتان موجود در بنزین کاهش داده می‌شود تا بتوانند از نظر کمی سقف تولید را برای پاسخگوی به نیاز روزانه افزایش دهند.

داریوش گل‌علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسکانیوز در این باره گفت: وقتی ما همه خودروهایمان را هم برقی کنیم اما همچنان محل تولید انرژی سوخت‌های فسیلی باشد، آلودگی را از نقطه به نقطه دیگر منتقل کرده‌ایم.

وی افزود: راهکار کاهش آلودگی هوا حرکت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک است اما به دلیل اینکه هزینه اولیه ساخت نیروگاه‌های انرژی‌های پاک سنگین است، بخش خصوصی تمایل به ورود ندارد. ما ۳۰۰ روز تابش خورشید در سال و اراضی بسیاری داریم که می‌توانیم از انرژی خورشیدی استفاده کنیم اما این کار را نکردیم.

گل‌علیزاده در پاسخ به این سوال که چرا تبدیل موتورسیکلت‌ها به نوع برقی آن طور که باید انجام نشد، عنوان کرد: یکی از دلایل این بود که زیر ساخت لازم برای شارژ موتورهای برقی فراهم نشد.علاوه بر این قیمت موتور سیکلت‌های برقی بالاست و یکی از دلایل قیمت آن‌ها نیز باتری موتور است که اگر ساز و کاری اندیشیده شود که باتری جز قیمت موتور حساب نشود، قیمت کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بخش زیادی از موتورسواران از آن به عنوان وسیله‌ای برای حمل بار و مسافر استفاده می‌کنند و برای عبور از شیب‌ها باید قدرت موتور بالا باشد که موتورسیکلت برقی مناسب این کار، باتری سنگین‌تری خواهد داشت و قیمت آن هم بالاتر می‌رود. این قیمت‌ها باعث می‌شود که بخش خصوصی هم تمایلی به ورود نداشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز حرکت به سمت برقی کردن خودروها اگرچه اقدام خوبی است اما باید همه جوانب را سنجید و اگر برقی کردن با افزایش نیروگاه‌های خورشیدی همراه نباشد، فشار وارد بر نیروگاه‌های حرارتی بیشتر شده و عملا سوخت فسیلی بیشتری هم مصرف می‌شود؛ در حقیقت نه تنها مشکل آلودگی رفع نخواهد شد بلکه مشکل از جایی به جایی دیگر منتقل می‌شود.

این درحالی است که یکی از عمده مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل عمومی فرسودگی اتوبوس‌ها است و طبیعتا تولید یا واردات اتوبوس‌هایی با کیفیت بالا هزینه کمتری به نسبت واردات اتوبوس‌های برقی خواهد داشت.

علاوه بر این بخشی از جامعه همچنان تمایلی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند و حتی در روزهای آلوده هم شاهد تردد خودروهای تک سرنشین هستیم که فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کند، مصرف هم کمتر شده و آلودگی کمتر می‌شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1211388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =