دانشکده های مهارت و کارآفرینی در قلب شهرک‌های صنعتی تاسیس شوند/ واگذاری اداره مدارس سما به دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشکده های مهارت و کارآفرینی در قلب شهرکهای صنعتی تاسیس شوند، گفت: اداره مدارس سما به دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس روسای واحدهای دانشگاهی غرب کشور که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است؛ اظهار کرد: همه مصوبات این اتحادیه باید یک مسوول پیگیری داشته باشد در غیر این صورت جلسات بعدی خالی از فایده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

وحدت دانشگاه و حوزه محدود به جلسات تشریفاتی

وی ادامه داد: طرح های مشترک اقتصادی اتفاق خوبی بود که در اتحادیه شرق افتاد پیشنهاد میکنم ظرفیتهای استانها در اتحادیه غرب هم مطرح و شور شود که چگونه میتوان از آن درآمد کسب کرد؟ پروژه هایی که انتخاب میکنیم نباید ظاهر اغواکننده داشته باشند. خیلی از ظرفیتها حتی برای خود رئیس واحد هم شفاف و شناخته شده نیست. از اساتید توانمند به طور مثال حوزه اقتصاد برای ارایه و تحلیل مسایل استان استفاده کنید.

نادی خاطرنشان کرد: با تغییرات معاونت از شش ماه قبل؛ کل زنجیره تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد از پیش دبستان تا دکتری در این معاونت انجام خواهد شد. ما بنگاه فرهنگی اقتصادی هستیم و بنابراین هدف فقط درآمدزایی نیست بلکه تربیت اهمیت دارد.

وی با اشاره به راه اندازی دانشکده های مهارت و کارآفرینی افزود: در گذشته آموزشکده ها را داشتیم که مقرر شد تعطیل شوند و دانشکده مهارت و کارآفرینی جایگزین شود اما برخی صرفا تابلو را عوض کرده اند.

نادی اضافه کرد: نسل اول مباحث فنی و حرفه ای بود اما الان نسل سوم و چهارم دانشکده های مهارت و کارآفرینی است. حتما روسای استانها در زمینه مدارس سما و دانشکده های مهارت و کارآفرینی ورود کنند.

وی تصریح کرد: در دانشکده مهارت و کارآفرینی قرار است مهارت های تخصصی و نه فنی و حرفه ای را انتقال دهیم ضمن اینکه مهارت های هایتک را هم انتقال میدهیم و نیازهای استان هم شناسایی شود.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد گفت: از این به بعد رشته بر اساس تفاهم نامه به دانشکده های مهارت و کارآفرینی داده میشود و رییس دانشکده باید مدام در حال چرخیدن در نظامات صنعتی باشد و برای رشته ها مشتری پیدا کند.

وی خطاب به روسای واحدهای غرب کشور اظهار کرد: انسان باهوش برای ریاست دانشکده های مهارت و کارآفرینی انتخاب کنید که بتواند با محیط بیرونی تعامل کند چارت این دانشکده ها به این صورت است که هر بخش درآمدزایی کند.

نادی بیان کرد: یک اتفاق بد دیگر این است که استاد دانشکده فنی و مهندسی در دانشکده مهارت و کارآفرینی بدون هیچ مهارتی تدریس میکند. تفاوت مدرسه با دانشگاه این است که کوچکترین اشتباه رفتاری در خانواده مطرح میشود.

وی با اشاره به اینکه هدف گذاری ما در حوزه مهارتی حدود ۷۰۰هزار نفر است، ادامه داد: دانشکده های نسل سه و چهار تخصصی هستند مثلا دانشکده مهارت و کارآفرینی را وسط شهرک صنعتی افتتاح کردیم که دو مورد آن ماه آینده افتتاح میشود و این وابستگی منابع مادام العمر ایجاد میکند و در این مدل اشتراکی آزمایشگاه و کارگاه شما، خط تولید است.

معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد تصریح کرد: ایلام چرا نباید دانشکده کارآفرینی گردشگری و زائرسرا داشته باشد؟ حتی مدرسه عالی مهارتی ایلام میتواند دوره های کوتاه مدت چند روزه برگزار کند.

وی با تاکید بر اینکه دانشکده های مهارت و کارآفرینی برای واحدها فوق العاده در برندسازی میتوانند موثر باشند، گفت: لطفا رشته های کلیدی هر استان شناسایی شود.

نادی در خصوص مدارس سما هم اظهار کرد: ۱۸محور برای درامدزایی غیرشهریه ای مدارس تعیین کردیم و پس از تعطیلی مدرسه درب مدرسه نباید بسته شود. متولیان و مسوولان مدرسه بعدازظهر کلاس های تقویتی و دوره های آموزشی برگزار کنند که روسای واحدها باید ورود کنند و بخشی از منابع خود را از این طریق تامین کنند ضمن اینکه مدارس سما باید صاحب سبک و الگوی تربیتی داشته باشند که چند استان وضعیت خوبی دارند و هدف ما تکثیر این الگوها به سایر مدارس کشور است.

وی خاطرنشان کرد: دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی هم مقرر شده فقط در مرکز استانها داشته باشیم و در سه سال آینده بر اساس سند تحول و تعالی دانشکده های تعلیم و تربیت اسلامی، مدارس سما را اداره میکنند چرا که باید چرخه تعلیم و تربیت اسلامی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1211669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =