۵ تغذیه مناسب برای افرادی که فشارخون بالایی دارند

انتخاب مواد غذایی مناسب، انجام فعالیت های ورزشی به شکل دائمی، داشتن تغذیـه مناسب در طول زندگی نه تنها سبب جلوگیری از ابتلا به فشار خون شدـه بلکه موجب کنترل فشار خون بالا هم می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، راه حل های مناسب کنترل فشار خون انتخاب و مصرف مواد غذایی مانند سبزیجات، حبوبات، گوشت ماهی و مرغ، مغزها و… که حاوی فیبر، پتاسیم و منیزیم هستند. همواره به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می شود و افراد با استفاده از موارد نام برده می توانند تاثیرات مثبتی در وضعیت جسمانی خود مشاهده کنند.

بیشتر بخوانید:

معرفی یک نوشیدنی که فشار خون را پایین می‌آورد

مصرف کم نمک برای کنترل فشار خون بالا

راه های مختلفی برای کنترل مقدار مصرف نمک وجود دارد که در ذیل به شرح آن ها می پردازیم.

توصیه داریم برای کنترل مقدار مصرف نمک خود یادداشت برداری کنید و سعی بر آن داشته باشید که هر روز میزان نمک مصرفی خود را نسبت به روز قبل کاهش دهید.

پیش از مصرف مواد آمادـه به مقدار نمک موجود در آن که روی بسته بندی درج شده دقت کنید، در صورتی که نمک موجود در آن از ۱۸٪ بیشتر باشد از مصرف آن بپرهیزید.

از ادویه و چاشنی های مختلف دیگر به جای نمک بهره گیری نمایید.

همواره به خاطر داشتـه باشید که غذاهای آماده از جمله فست فود ها حاوی مقدار زیادی نمک هستند از این رو از مصرف آن ها اجتناب کنید.

شیر و لبنیات

شیر به دلیل آن که منبع غنی از ویتامین D و کلسیم است به کنترل فشار خون بالا کمک می کند اگر چه مقدار اندکی چربی در شیر وجود دارد اما این مورد سبب بروز مشکل در بدن نخواهد شد و مصرف این محصول می تواند به عنوان صبحانه مناسب برای نظارت بر فشار خون بالا به شمار آید.

لبنیات به سبب آن که مقدار زیادی کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین، روی و منیزیم را در خود دارند به عنوان یکی از راه حل های کاهشی و کنترل فشار خون بالا محسوب می شوند.

مصرف کنترل شده چربی

عموم مواد غذایی حاوی کالری هستند و این ماده تحت عنوان چربی در بدن ذخیره شدـه و چنانچه میزان این چربی در بدن افزایش یابد فرد به بیمارهای قلبی و عروقی و فشار خون مبتلا می شود.

از این رو افراد مبتلا باید طبق یک برنامه از غذاهای مفید برای کنترل فشار خون بالا که توسط پزشک در نظر گرفتـه می شود استفادـه کنند تا بتوانند بیماری خود را مهار نمایند.

در ادامه توجه شما را به ذکر چند نمونه از بهترین شام ها برای نظارت بر فشار خون بالا جلب می کنیم.

استفاده از انواع سالاد ها و سبزیجات مانند کرفس، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و…

استفاده از انواع سوپ و آش ها

انواع گوشت های بدون چربی

انواع استیک های ترکیبی از حبوبات، گوشت و سبزی ها

و…

افرادی که در صدد کاهش و کنترل فشار خون بالا هستند علاوه بر غذاها می توانند از طریق آشنایی با نوشیدنی های مناسب برای نظارت بر فشار خون بالا سلامتی خود را بیش از پیش در اولویت قرار دهند و حس خوب زندگی را تجربه کنند. استفاده از آب چغندر، قهوه، اسموتی، آب، آب کرن بری، آب انار و… سبب کنترل و کاهش بیماری نام بردـه می شود.

آجیل

مصرف دائم آجیل سبب حفظ سلامتی افراد می شود و پزشکان همواره آن را یک وعده غذایی مناسب دانسته و پیشنهاد می کنند . علاوه بر افراد معمولی، اشخاصی که به بیماری هایی همچون دیابت و فشار خون مبتلا هستند به استفاده از آن روی آورند تا بدین صورت بتوانند موجبات کنترل فشار خون بالا را فراهم آورند. البته باید به این نکته هم توجه کرد که مصرف زیادی آجیل باعث افزایش چربی خون میشود.

فندوق به سبب دارا بودن ویتامین E ، گردو با داشتن فیبر، منیزیم و تخمه کدو تنبل با تولید اکسید نیتریک و دیگر آجیل ها مانند پسته، بادام  و… همه به عنوان کاهنده فشار خون و مشکلات قلبی باید در لیست غذایی افراد بیمار گنجانده شوند.

سیر

سیر را به عنوان گیاهی شفا بخش در درمان بسیاری از بیماری ها می شناسند. علت این امر خواص فوق العاده و بی نظیری است. در ساختار سیر قرار گرفتـه است.

جالب است بدانید که مصرف سیر رابطه مستقیمی با کنترل فشار خون بالا دارد و افرادی که به این بیماری دچارند کافی ست استفاده از سیر را دائمی کرده و آن را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

نکته حائز اهمیت در این باره آن است که مصرف سیر را همواره به شکل متعادل در نظر گرفت. از زیاده روی در آن خودداری کرد.

داشتن یک برنامه غذایی مناسب در طول دوره زندگی برای تمامی افراد لازم است. سبب بهبود عملکرد سیستم داخلی بدن شدـه و در نهایت کنترل فشار خون بالا، سلامتی و طول عمر افراد را به دنبال دارد.

مصرف مناسب و صحیح مواد غذایی همچنین پرهیز از زیادـه روی در استفاده از برخی مواد خوراکی علاوه بر دستیابی به سلامت( عدم ابتلا به بیماری هایی چون فشار خون ) موجب داشتن اندامی ایده آل هم خواهد شد.

کد خبر: 1211819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =