ساخت بیش از یک میلیون و 800 هزار مسکن در دولت سیزدهم

سخنگوی دولت، گفت: بیش از یک میلیون و 800 هزار مسکن در حال ساخت و ساز در سطوح مختلف، اعم از، روستایی، حمایتی، شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده و یا زمین‌هایی خودمالکی، در حال ساخت و ساز است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز چهارشنبه (۲۹ آذر) در گفت‌وگوی تلویزیونی، گفت: در جلسه روز گذشته شورای پول و اعتبار وام ودیعه مسکن در عموم نقاط کشور به میزان دو برابر به بالا تعیین شد.

بیشتر بخوانید:

توضیحات بهادری جهرمی درباره وضعیت مدیران متخلف برکنار شده در دولت

وی درباره میزان نرخ رشد تولید مسکن در دولت سیزدهم نیز، اظهار کرد: طبق آخرین آماری که از وزارت راه و شهرسازی دارم، بیش از یک میلیون و 800 هزار مسکن در حال ساخت و ساز در سطوح مختلف، اعم از، روستایی، حمایتی، شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده و یا زمین‌هایی خودمالکی، در حال ساخت و ساز است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ممکن است مسکنی در شرف تکمیل باشد، مانند مسکن‌هایی که در سفرهای استانی آقای رئیس‌جمهور می‌بینید، مثلا در سفری که به کرج داشتند، بیش از 4 هزار مسکن افتتاح شد، هر هفته در سفرهای استانی که آقای رئیس‌جمهور و یا وزیر راه و شهرسازی و دیگر وزرا دارند، افتتاح‌ طرح‌های جدید را نیز داریم.

بهادری‌جهرمی تأکید کرد: لذا، این نرخ رشد اقتصادی در حوزه مسکن نتیجه فعال شدن مسیر است که امیدواریم انشاءالله با توجه به افزایش تسهیلات مسکن، سرعت ساخت مسکن قابل قبول‌تر شود.

وی در مورد یک دستاورد مهم دولت نیز، افزود: اصلی‌ترین دستاورد ما حرکت به سمت اداره مردمی امور بود، یعنی فاصله مردم و دولت تا جای ممکن به حداقل برسد که این کار به واسطه اقدامات مختلف اعم از جلسات نخبگانی، سفرهای استانی و... عملی شد، در نتیجه این اقدامات، مردم به تدریج میدان‌دار برخی امور شدند، مثلا در دو سال گذشته موفق شدیم رکورد افزایش بیش از دو برابری خرید گندم را رقم بزنیم؛ چرا این اتفاق افتاد؟ چون مردم مورد حمایت قرار گرفتند و میدان‌دار شدند و این نرخ رشد را رقم زدند و خودکفایی در تولید گندم نان تقریبا محقق شده است.

بهادری جهرمی اظهار کرد: سال گذشته در حوزه تجارت غیرنفتی موفق شدیم رکورد حجم تجارت خارجی کشور را بشکنیم، این رکوردشکنی با وجود تحریم‌ها چگونه رقم خورده است؟ مردم میدان دار شدند، دولت با افزایش تعاملات، به‌ویژه در حوزه دیپلماسیِ همسایگی معاهداتی را منعقد کرده که تجارت بخش خصوصی را تسهیل ببخشد، مثلا گمرکات قواعد تسهیل‌گرایانه‌تری‌ داشته باشند و... در نتیجه بخش خصوصی هم می‌بیند که فضا برای فعالیت آماده است؛ هر زمان مردم میدان‌دار شوند مشکلات برطرف می‌شود.

سخنگوی دولت در مورد دستاورد بعدی دولت نیز، تصریح کرد: این قبیل اقدامات باعث شده برخلاف اینکه در دهه گذشته از لحاظ اقتصادی شرایط خوبی را پشت سر گذاشتیم، رشد اقتصادی ما در دهه گذشته حدودا صفر بوده است (۰/۴ درصد) یعنی نتوانستیم اقتصاد را خیلی به حرکت در بیاوریم، این درحالی است که رشد اقتصادی کشور در دو سال گذشته میانگین بیش از ۴ درصد را داشته است.

وی افزود: الحمدالله در شش ماه ابتدایی امسال، رشد اقتصادی ما به بالای شش درصد رسیده که نشان می‌دهد افزایش رشد اقتصادی فزآینده است.

بهادری‌جهرمی با بیان اینکه بخشی از این رشد، افزایش بهره‌وری بوده است، اظهار کرد: بخش زیادی از کارگاه‌ها و اصناف ظرفیت تولید داشتند، اما در حالت تعطیل و نیمه‌تعطیل به سر می‌بردند. در دو سال و نیم با تمرکزی که صورت گرفت، نهضت فعال‌سازی کارخانجات و کسب و کارهای تعطیل و نیمه‌تعطیل در کشور ایجاد شد.

وی ادامه داد: بیش از شش هزار کارخانه و کارگاه را فعال کردیم، یعنی خط تولید وجود داشت، اما کاری صورت نمی‌گرفت، این‌ها به چرخه تولید بازگشتند که نتیجه آن رشد اقتصادی بود، نرخ بیکاری به زیر هشت درصد رسیده که مؤید همین آمار است.

سخنگوی دولت با اشاره به دستاورد دیگر دولت که در زمینه سیاست خارجی رخ داده بود، افزود: دشمن طرح به انزوا کشاندن ایران را آغاز کرد و شفاف اعلام کردند که می‌خواهیم ایران را در انزوا قرار دهیم تا تعاملات خارجی‌اش محدود و مجبور شود در مسیری که ما برایش مشخص‌ می‌کنیم، حرکت کند؛ امروز کلمه انزوا برای ما نامأنوس شده است، در طول دو سال گذشته فقط رئیس‌جمهور بیست سفر به کشورهای مختلف دنیا داشته و تعاملات پرتحرک شده است، به‌ویژه در حوزه دیپلماسی همسایگی با خیلی از کشورهایی که در گذشته با آن‌ها قطع ارتباط شده بود، دوباره ارتباطات برقرار شد.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: در طول این دو سال به عضویت دو سازمان «بریکس» و «شانگهای» درآمدیم، یعنی عضو نهادهای تأثیرگذار جهانی شدیم، عملا مانند برخی از کشورهای منطقه، جایگاه حلقه اتصال در منطقه پیدا می‌کنیم.

وی همچنین درباره اتمام طرح‌های نیمه‌تمام در کشور، تصریح کرد: طرح‌های نیمه‌تمام بسیاری روی زمین بود؛ به‌گونه‌ای که حتی اگر بودجه 10 سال کل کشور به این طرح‌ها تخصیص پیدا می‌کرد، بازهم امکان تکمیل آن‌ها وجود نداشت.

سخنگوی دولت در مورد اقدامات دولت برای «انجام کارهای روی زمین مانده»، افزود: لزوما طرح عمرانی نیستند مثل تسهیل صدور مجوزها، آزادسازی سواحل، رتبه‌بندی معلمان، تعرفه‌های نظام پرستاری و ... . یکی از اولویت‌های دولت این بود که کارهایی که روی زمین مانده است را از روی زمین بردارد. این طرح‌ها اولویت‌بندی شدند، تقریبا در دور دوم سفرهای استانی سفری نداریم، مگر اینکه یک یا چند طرح نیمه‌تمام افتتاح شود که از جمله آن می‌توان به بیمارستان غدیر، جاده دهدشت، طرح‌های آبرسانی غدیر و... اشاره کرد.

بهادری‌جهرمی تصرحص کرد: معمولا دولت‌ها علاقه‌ای به کلنگ‌زدن دارند و می‌خواهند بگویند این طرح برای دولت ماست، این دولت اهل این کار نبوده است، دولت می‌گوید کاری که برای مردم مورد نیاز است، باید انجام شود و کار مردم راه بیفتد، در حوزه کارهای روی زمین مانده هم همینگونه است، مثل آزادسازی سواحل و .... . قانون‌هایشان جدید نیست، سالیان گذشته تصویب شده‌اند، اما به مرحله اجرا نرسیده بودند.

وی افزود: دولت این مسائل را اولویت‌بندی می‌کند. خوب نیست مردم ببینند که موضوعی مطالبه عمومی است، اما به آن خیلی اهمیت داده نمی‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1211906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =