بحران شدید در انگلیس/ ۲۰۲۴ جیره‌بندی غذا در راه است؟

کمتر از یک هفته مانده به پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، یک روزنامه انگلیسی با انتشار گزارشی، درباره تشدید بحران هزینه‌های زندگی و کمبود مواد غذایی در سال جدید هشدار داد.

به گزارش گرو بین الملل ایسکانیوز، روزنامه دیلی تلگراف روز شنبه در گزارشی به نقل از یک کارشناس امنیت غذایی نوشت که تغییرات آب و هوایی، مسائل حمل و نقل و درگیری‌های جهانی بر عرضه مواد غذایی تاثیر منفی خواهد گذاشت. علاوه بر این، محدودیت‌های جدید ورود مواد غذایی از اتحادیه اروپا به انگلیس از ماه آینده میلادی اعمال خواهد شد و این مساله مشکل را تشدید خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

واکنش سفارت ایران به ادعای شبکه انگلیسی درباره سوقصد به دو گزارشگر

پروفسور کریس الیوت از دانشگاه کوئینز بلفاست در مورد کمبود مواد غذایی در انگلیس به دیلی تلگراف گفت که میوه و سبزیجات بیشترین آسیب را خواهند دید. او پیش‌بینی کرد که در سال جدید قفسه سبزیجات برای چندین ماه خالی باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر تحولات بین‌المللی بر نا امنی غذایی، دولت انگلیس را به دلیل فقدان اجرای برنامه بلندمدت برای حمایت از تولید داخلی مورد انتقاد قرار داد.

اتحادیه ملی کشاورزان انگلیس (NFU) هم خواستار حمایت از تولید داخلی در این کشور شد. مینت باترز رئیس این اتحادیه گفت: «دولت به درستی در زمینه محیط زیست، انرژی سبز و تغییرات آب و هوایی هدف‌گذاری کرده است. غذا نیز باید به همان ترتیب هدف‌گذاری شود.»

وی هشدار داد زمان برای حمایت دولت از صنعت کشاورزی، در حال اتمام است. وی به شبکه خبری اسکای گفت که اگر دولت به تولیدکنندگان کمک نکند فروشگاه‌ها مجبور به جیره‌بندی می‌شوند.

یک سخنگوی وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی انگلیس ادعا کرد: ما ۶۰ درصد از کل مواد غذایی مورد نیاز خود را در بریتانیا تولید می‌کنیم؛ ارقام در ۲۰ سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. وی با این حال گفت که محدودیت‌های گمرکی ناشی از برگزیت ممکن است زنجیره مواد غذایی در انگلیس را مختل کند.

انگلیس اوایل سال جاری میلادی (اواخر سال ۱۴۰۱) نیز به دلیل آنچه مشکلات آب و هوایی در اروپا و آفریقا خوانده شد، با کمبود تخم‌مرغ، گوجه فرنگی و سبزیجات پراستفاده مواجه بود.

انگلیس برای عرضه گوجه فرنگی در زمستان به کشورهایی مانند مراکش و اسپانیا متکی است. اما در مراکش، کشاورزان با هوای سرد، باران شدید، جاری شدن سیل و اختلال در سیستم حمل‌نقل مواجه بودند و واردات محصولات اسپانیایی هم تحت تأثیر مشکلات آب و هوایی به شدت کاهش یافت. به همین خاطر بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در انگلیس، ناگزیر اقدام به جیره‌بندی محصولات کردند.

دیلی تلگراف نوشت: هشدار درباره کمبود مواد غذایی در حالی صورت می‌گیرد که بریتانیا خود را برای تشدید بحران هزینه زندگی با آغاز فصل سرما و استفاده بیشتر مردم از وسایل گرمایشی آماده می‌کند.

اقتصاد انگلیس در نتیجه چندین بحران متوالی در بدترین وضعیت چهار دهه گذشته قرار دارد. با اینکه همه کشورهای اروپایی در نوعی بحران اقتصادی به سر می برند، اما آمار و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انگلیس از هر نظر در بدترین وضعیت به نسبت تمام کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1212201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =